یکشنبه 20 آذر 1384

عمادالدين باقي: يكي از مشكلات ما اين است كه به مساله‌ حقوق بشر جنبه‌ سياسي داده مي‌شود، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي


مراسمي به مناسبت روز جهاني حقوق بشر از سوي انجمن اسلامي دانشجويان در دانشگاه صنعتي شريف برگزار شد.


به گزارش خبرنگار ايسنا، در ابتداي اين مراسم پس از قرائت پيام دبيركل سازمان ملل توسط نماينده‌ي مركز اطلاعات اين سازمان درباره‌ي حقوق بشر، «عمادالدين باقي» رييس انجمن دفاع از حقوق زندانيان گفت: تنها مسائل سياسي يا دولت‌ها موانع حقوق بشر نيستند. البته اين مانع وجود داشته و دارد؛ چون در سراسر جهان اين دولت‌ها هستند كه ناقض حقوق بشر هستند. اگرچه اين‌گونه است اما موانع فرهنگي و اجتماعي نيز وجود دارد كه اگر اين موانع برطرف شود، دست دولت‌ها در نقض حقوق بشر بسته خواهد شد و به دليل همين موانع است كه مانع سياسي‌اي به نام دولت توجيه پيدا مي‌كند.


وي هم‌چنين با اشاره به جنبه‌ي فرهنگي حقوق بشر، آن را يكي از مشكلات بزرگ حقوق بشر دانست و گفت: يكي از بزرگ‌ترين مشكلات جامعه‌ي ما مانع فرهنگي است. ما در جامعه‌اي زندگي مي‌كنيم كه ابتدا بايد موانع فرهنگي را از پيش روي حقوق بشر رفع كرد، به عبارتي پس از تبديل آن به ارزش، آن را استفاده كرد. تا زماني كه حقوق بشر يك كالاي وارداتي غربي محسوب شود كه آمده تا دين را بگيرد، با آن مخالفت خواهد شد.


باقي افزود: يكي ديگر از مشكلات فرهنگي كه با آن دست به گريبان هستيم، اين است كه به مساله‌ي حقوق بشر جنبه‌ي سياسي داده مي‌شود.


وي در ادامه گفت: اگر ديروز دولت فقط هدف انتقاد ما بود، امروز خودمان و روشنفكران نيز بايد مورد انتقاد قرار بگيريم؛ چرا كه ما به گونه‌اي تربيت شده‌ايم كه گويي جز جدال با حكومت راه ديگري نداريم و در شرايطي از پيشرفت جامعه‌ي مدني حرف مي‌زنيم و شعار حقوق بشر مي‌دهيم كه ادبياتي را در نظر مي‌گيريم كه بر محور شكاف دولت – ملت و امثال آن است و با آن مي‌خواهيم جامعه‌ي مدني را پيش ببريم، پس بايد يك بازنگري كلي داشته باشيم.


باقي در ادامه، اعلاميه‌ي جهاني حقوق بشر را با اسلام سازگار دانست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي با تاكيد بر اين‌كه بايد ابزارسازي كرد، اين سمينارها را نيز نوعي رسانه دانست و گفت:همين كارها نوعي فرهنگ‌سازي است.


در ادامه‌ي اين نشست، «كيوان اميري» دبير سابق انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه صنعتي شريف درباره‌ي چگونگي تبديل حقوق بشر به ارزش در جامعه‌ي ايران پرسيد.

باقي گفت: اگر قرار بود در ايران فضا به قدري باز باشد كه رسانه‌ها بسياري از حرف‌ها را بزنند تمام مشكلات منتفي بود لذا به ميزاني كه فعاليت مي‌كنيد هر دو باز مي‌شود و به همان ميزان حقوق بشر نيز رشد پيدا مي‌كند.


باقي در پايان گفت: ما ديده‌باني كرده و مرزبندي خود را مشخص مي‌كنيم و بايد از تمام ظرفيت‌هاي خود استفاده كنيم، در اين فضا نبايد دست روي دست بگذاريم. ما بايد از شرايط دولت خاتمي استفاده مي‌كرديم و به دولت نشان مي‌داديم كه يك نهاد مدني هستيم.

Copyright: gooya.com 2016