شنبه 3 دی 1384

يديعوت آحارنوت، روزنامه اسرائيلي: ايران تحويل رون آراد، خلبان اسرائيلي را در قبال ۱۰ ميليارد دلار نپذيرفت، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

روزنامه اسرائيلي يديعوت آحارونوت ادعا كرد: اسرائيل سعي داشت در سال 1993 با به وجود آوردن يك بحران اقتصادي، ايران را به تحويل "رون آراد" مجبور كند.

به گزارش سرويس ديپلماتيك خبرگزاري كار ايران (ايلنا)، روزنامه يديعوت آحارونوت ادعا كرد: پس از آنكه ايران در دهه 90 نپذيرفت كه رون آراد، خلبان اسرائيلي را تحويل دهد, اسرائيل ايران را به برهم زدن استقرار در اين كشور از طريق فشارهاي اقتصادي تهديد كرد.
به گزارش روزنامه السفير چاپ لبنان، اين روزنامه اسرائيلي مي‌‏نويسد: اسرائيل در آن هنگام وعده داد كه در صورت بازگشت خلبان اسرائيلي ده‌‏ها ميليارد دلار ايران، از آمريكا و اسرائيل بازگردانده شود.
اين روزنامه مي‌‏افزايد: اسرائيل سعي كرد از بحران اقتصادي كه در سال 1993 به دليل كاهش قيمت نفت و بالا رفتن بدهي‌‏هاي اقتصادي، ايران را لرزاند، بهره ببرد.
بر اساس اين گزارش، رژيم اسرائيل در يك معامله ده ميليارد دلاري خواستار به دست آوردن اطلاعاتي از سرنوشت رون آراد شد كه به ادعاي اين رژيم پس از اسارت در لبنان به ايران منتقل شده است.
به ادعاي روزنامه يديعوت آحارونوت، اين پيشنهاد ده ميليارد دلاري دو مرحله داشت: اول رژيم اسرائيل به ايران كمك كند تا ثروت و اموال ايران را به قيمت 5 ميليارد دلار كه آمريكا در سال 1979 ضبط كرد، بازگرداند و دوم براي برطرف كردن بدهي‌‏هاي شركت‌‏هاي ايراني كه قبل از انقلاب، طرح‌‏هاي مشتركي با شركت‌‏هاي اسرائيلي داشتند و پنج ميليارد دلار زيان ديدند،‌‏مذاكره كند.
اين روزنامه مي‌‏افزايد: ايران اين دو پيشنهاد را نپذيرفت و با شكست مانورهاي اقتصادي, موساد به دنبال راهكارهاي جديد براي تحت فشار قرار دادن ايران برآمد.
براساس اين گزارش، تهران در آن زمان به برخي از طلبكاران اعلام كرد كه براي ادامه همكاري اقتصادي بايد مانند برخي ديگر از كشورهاي طلبكار ايران با مدت زمان بازپرداخت طولاني قرض‌‏ها موافقت كنند.
يديعوت آحارونوت ادعا مي‌‏كند كه سرويس اطلاعاتي ارتش اسرائيل براي تنبيه ايران به دليل موافقت نكردن با مذاكرات درباره آراد, گزارش مفصل از آنچه كه "مذاكرات تقلبي ايران با چند كشور" خوانده شده، آماده كرد و به "شيمون پرز" وزير امور خارجه وقت اسرائيل و "يوسي بيلين" معاون وي تحويل داد تا به زعم اين روزنامه "چهره حقيقي ايران براي اروپايي‌‏ها برملا شود".
رون آراد در 16 اكتبر 1986 براي انجام يك مأموريت تخريبي بر فراز اردوگاه‌‏هاي آوارگان فلسطيني اطراف شهر صور لبنان اعزام شد كه بر اساس گزارش‌‏هاي اسرائيلي هواپيماي وي دچار نقص فني و منهدم شد اما وي توانست با چتر نجات فرود آيد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بر اساس اين ادعاها، اعضاي جنبش امل لبنان به رهبري "مصطفي ديراني" وي را دستگير كردند و وي را به منزل ديراني در بيروت منتقل كردند اما داستان‌‏ها و روايت‌‏هاي ضد و نقيض و ساختگي از سوي صهيونيست‌‏ها پس از اين حادثه منتشر شده است. از جمله اينكه ديراني بنا به دستور "نبيه بري" رهبر جنبش امل، خلبان اسرائيلي را به منطقه بقاع نزد "زكريا حمزه" منتقل كرد و وي را در منزل يك مسؤول ديگر بنام "ابوطلال" درمنطقه النبي شيت در بازداشتگاه قرار داد كه در اين هنگام هواپيماهاي اسرائيلي منطقه را بمباران كردند كه هنگامي كه نگهبانان رون آراد، براي اطلاع از اينكه درجريان بمباران چه حادثه‌‏اي روي داده، بازگشتند هيچ اثري از آراد نيافتند كه بنا به ادعاهاي اسرائيلي ها، ديراني گفته است كه يك سازمان طرفدار ايران رون آراد را گرفته و فوراً به تهران منتقل كرده است.
بر اساس داستان ديگري كه سازمان اطلاعاتي اسرائيلي آن را طراحي كرده است، ادعا شده است كه ديراني تصميم گرفت با اسيراسرائيلي دست به تجارت و معامله بزند و در نهايت وي را در قبال دريافت 200 هزار دلار به ايراني‌‏ها فروخت.
طي چند سال اخير رسانه هاي صهيونيستي، مشخص شدن سرنوشت چهار گروگان ايراني در بند رژيم اسرائيل را منوط به ارائه خبري از "رون آراد " كرده‌‏اند.

Copyright: gooya.com 2016