چهارشنبه 7 دی 1384

نیویورک تایمز: تحریم، سیاستی برای مهار فناوری هسته ای ایران، آفتاب

آفتاب – زهرا رضایی: آمریکا 9 شرکت چینی را به دلیل فروش تجهیزات «دارای کاربرد تسلیحاتی» به ایران تحریم کرده است.



نیویورک تایمز در این رابطه می نویسد: تحریم های اعلام شده از سوی دولت (آمریکا) بخشی از تلاش های دیپلماتیک آمریکا برای متوقف کردن جریان انتقال تکنولوژی به ایران است. تکنولوژی که می تواند در برنامه تسلیحات هسته ای آن مورد استفاده قرار بگیرد.
از زمان وضع قانون منع افزایش توان تسلیحاتی ایران تاکنون 40 شرکت تحریم شده اند. برای اولین بار، روزنامه نیویورک تایمز ژانویه گذشته گزارش داده بود دولت آمریکا هشت شرکت چینی را به خاطر «کمک به ایران در بهبود موشک های قاره پیما» تحریم کرده است.
آدام ارلی، از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا گفته است: این تحریم ها ابزاری مهم و مؤثر در مهار تلاش های ایران برای توسعه موشک و سلاح های کشتار جمعی است.
وی افزود: این تحریم ها که روز 23 دسامبر به اجرا گذاشته شد، شرکت های مزبور را از انجام معامله با آمریکا یا دریافت مجوز صادراتی لازم برای خریداری فناوری های خاص از شرکت های آمریکایی منع می کند. شش عدد از این شرکت ها چینی، دو عدد هندی و دیگری استرالیایی است.
نیویورک تایمز به نقل از مقامات آمریکایی می نویسد: آنها هیچ مدرکی در دست ندارند که نشان دهد رئیس جمهور یا سایر مقامات چینی از فروش این تجهیزات آگاه باشند. مقامات آمریکایی همچنین گفته اند: چینی ها به طور پراکنده در قطع ارسال تجهیزات (که دارای کاربرد تسلیحاتی هستند) به ایران، با آمریکا همکاری کرده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اما از سال 2003، این سومین بار است که شرکت های چینی متهم به ارسال تجهیزاتی به ایران شده اند که برنامه های موشکی و شیمیایی ایران را تقویت می کند.
این تحریم ها در شرایطی وضع شده که آمریکا سعی دارد حمایت روسیه و چین برای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت را به دست آورد. چین و روسیه می گویند هر حرکتی برای اعمال تحریم علیه ایران دارای نتایج منفی خواهد بود.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نیویورک تایمز: تحریم، سیاستی برای مهار فناوری هسته ای ایران، آفتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016