جمعه 23 دی 1384

نماينده‌ايران در آژانس: درصورت ارسال پرونده‌ايران به‌خارج از آژانس، ايران به تعهدات داوطلبانه خود پايبند نمي‌ماند، ايرنا

وين، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۱۰/۲۳‬

نماينده‌ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اعلام كرد:براساس يك مصوبه مجلس ايران، درصورت ارجاع موضوع هسته‌اي ما به نهادهاي خارج از آژانس چه بمنظور اطلاع، گزارش و يا هرعنوان ديگر، ايران به اقدامات داوطلبانه‌خود از جمله تعليق و اجراي داوطلبانه پروتكل الحاقي پايبند نمي‌ماند.

دكتر "علي‌اصغر سلطانيه" كه روز جمعه پس از نشست خود با سفراي كشورهاي غيرمتعهد عضو آژانس (نم) با خبرنگاران گفت وگو مي‌كرد ، افزود: گرچه ما همواره از گفت وگو و جو تفاهم‌آميز حمايت مي‌كنيم اما براساس همين "مصوبه" وضعيت ايران روشن است.

وي در ادامه گفت: ما انتظار داشتيم كه برلين در پيام خوداز همكاريهاي ايران با آژانس به ويژه طي دو سال گذشته كه تعليق داوطلبانه و همكاري با جامعه بين‌المللي را ادامه داده است ، قدرداني كند.

مقامات اروپايي در نشست روز پنجشنبه خود در برلين درخواست ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت سازمان ملل را مطرح كردند.

در اين نشست كه كه "خاوير سولانا" مسوول ارشد سياست خارجي و امنيتي اتحاديه اروپا نيز در آن حضور داشت درخواست برگزاري نشست فوق‌العاده شوراي حكام به منظور ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت ارايه شد.

سلطانيه در ادامه گفت وگو با خبرنگاران با تاكيد مكرر بر صلح‌آميز بودن فعاليتهاي هسته‌اي ايران افزود: به‌رغم اطلاعات جهت داري كه در اين زمينه تاكنون منتشر شده است ما همواره سعي كرده‌ايم آژانس و جهان را از ماهيت برنامه‌هاي فني و صلح‌آميز هسته‌اي خود مطمئن كنيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي افزود: ابهام زدايي درباره برنامه هسته‌اي ايران و نيز يافتن راههاي فني و ديپلماتيك از جمله موضوعاتي است كه ايران همواره از آن استقبال مي كند.

سلطانيه همچنين " همكاريهاي فراتر از تعهدات" ايران را درباره برنامه هسته‌اي خود يادآور شد و گفت: درعين حال كه به ديدگاههاي بين‌المللي احترام مي گذاريم اما اين رفتار نبايد مانع از تحقيقات علمي ايران بشود.

وي تاكيد كرد: تمام كشورها و دانشمندانشان حق دارند درباره موضوعات مختلف تحقيق كنند و اقدامات تحقيقاتي اخير ايران نيز در "دامنه‌اي محدود" و زير نظر آژانس بوده است.

سلطانيه افزود: ما به آژانس اطمينان داده‌ايم كه فعاليت ايران در اين زمينه ابعاد صنعتي ندارد و صرفا علمي و فني است و به همين دليل انتظار داريم كه حقوق مشروع ايران درباره " تحقيقات" به رسميت شناخته شود.

Copyright: gooya.com 2016