پنجشنبه 29 دی 1384

سولانا: در این مرحله اقدام نظامی مد نظر نیست، مهر

- لازم است باز هم به حربه تهدید روی بیاوریم


خاویر سولانا امروز اعلام کرد که روسیه خواستار آن است تا پیش از اینکه پرونده ایران به شوراری امنیت ارجاع شود، این شورا بطور غیر رسمی آن را مورد بحث و بررسی قرار دهد.
به گزارش خبرگزاری "مهر" به نقل از خبرگزاری فرانسه، سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که سرگرم دیدار از واشنگتن می باشد، اعلام کرد که پیشنهاد روسیه روز دوشنبه در نشست لندن که با حضور دیپلمات های ارشد اتحادیه اروپا از سه کشور گفتگو کننده آلمان، انگلیس، فرانسه و همتایان آنها از آمریکا، روسیه، و چین برگزار شد، مطرح شد.

سولانا پس از گفت وگو با کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا و دیگر دیپلمات های ارشد در واشنگتن گفت که موضع روسیه بر این اساس است که در سازمان ملل نشستی فوق العاده داشته باشیم ، پیرامون این وضعیت بحث کنیم ، به وین بازگردیم و در آنجا گفتگوها را ادامه دهیم و منتظر نشست های ماه مارس شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی باشیم".

این مقام اروپایی همچنین افزود: ارجاع پرونده تبعات فنی و حقوقی در پی خواهد داشت به خاطر اینکه ارجاع به این معنی است که شورای امنیت پرونده را به دست خواهد گرفت."

وی همچنین گفت که تحریم می تواند ابتدا بدون یک ارجاع به شوای امنیت برقرار گردد و "ما فکر می کنیم اکنون لحظه ای است که فشار باید افزایش یابد".

وی گفت : فشار می تواند در بسیاری از مسیرها افزایش یابد اما یکی از مهمترین این مسیرها از طریق شورای امنیت است.

وی افزود: در این مرحله از زمان ما فکر می کنیم که لازم است باز هم به حربه تهدید روی بیاوریم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی با "ادعا" توصیف کردن برنامه های هسته ای صح آمیز ایران، اضافه کرد:" ما(برای اثبات این موضوع) نیاز به تضمین هایی داریم که نشان دهد برنامه های هسته ای ایران برنامه هایی نیستند که ممکن است از مقاصد صلح آمیز منحرف شوند.

سولانا از قصد خود برای گفتگوهای بیشتر با مقامات روسیه پیرامون برنامه های ایران در اواخر روز پنجشنبه خبر داد و گفت " ما فکر می کنیم که روس ها نقش مهمی را ایفا می کنند و امیدواریم که آنها از موضع خود در ریاست گروه 8 برای کمک به حل مسئله استفاده کنند.

وی درخصوص گزینه نظامی در برخورد با ایران گفت: در حالیکه جامعه بین المللی زمان زیادی در اختیار دارد تا مانع از دست یابی ایران به تسلیحات هسته ای شود در این مرحله اقدام نظامی مد نظر نیست.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سولانا: در این مرحله اقدام نظامی مد نظر نیست، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016