یکشنبه 25 دی 1384

آصفي: هيچ نگراني از ارجاع پرونده به شوراي امنيت نداريم، آمريكا در قبال سقوط هواپيماهاي ايراني مسؤول است، ايلنا

- برگزاري نشست اضطراري شوراي حكام ضرورتي ندارد

تهران- خبرگزاري كار ايران

سخنگوي وزارت امور خارجه دولت جمهوري اسلامي ايران گفت: تنها مذاكره مي‌‏تواند طرف‌‏هاي درگير در موضوع استفاده صلح‌‏آميز ايران از انرژي هسته‌‏اي را به يك نتيجه مثبت برساند و روشن است كه زبان تهديد و فشار معني ندارد و با اين زبان نمي‌‏توان جلوي ايران را گرفت.

به گزارش خبرنگار سرويس ديپلماتيك خبرگزاري كار ايران (ايلنا)، "حميدرضا آصفي" در نشست هفتگي خود با خبرنگاران داخلي و خارجي، با تأكيد بر اينكه طبق مقررات آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي و معاهده NPT، ايران حق دارد از انرژي صلح‌‏آميز هسته‌‏اي استفاده كند، افزود: اينكه " آغاز تحقيقات هسته‌‏اي با توليد سوخت هسته‌‏اي ارتباط دارد" امري نادرست است زيرا تحقيقات هسته‌‏اي با غني‌‏سازي دو امر كاملا ًمتفاوت است.
سخنگوي وزارت امور خارجه با بيان اينكه ايران از هيچ خط قرمزي عبور نكرده است، گفت: بيش از 1400 ساعت كار با آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي داشته‌‏ايم و اين امر نشان دهنده شفافيت ايران در بحث هسته‌‏اي است و اعتقاد داريم تنها راه برون‌‏رفت از وضعيت كنوني، ديپلماسي است.
وي ادامه داد: تنها مذاكره مي‌‏تواند طرف‌‏هاي اين مسأله را به يك نتيجه مثبت برساند و روشن است كه زبان تهديد و فشار معني ندارد و با اين زبان نمي‌‏توان جلوي ايران را گرفت.
آصفي با بيان اينكه تحقيقات هسته‌‏اي را موضوع مذاكرات نمي‌‏دانيم، گفت: تحقيقات هسته‌‏اي ربطي به مذاكرات با اروپا و طرح روسيه ندارد و نمي‌‏توان بر اساس فرضيه‌‏هاي تخيلي ايران را محدود كرد و حقوق حقه و مشروع ايران را ناديده گرفت. از ابتدا اعلام كرده‌‏ايم كه حاضريم به گفت‌‏وگو ادامه دهيم، به شرط آنكه اروپا نيز با منطق با ما گفت‌‏وگو كند.
سخنگوي وزارت خارجه درخواست برخي از كشورها مبني بر نشست اضطراري آژانس را غير ضروري دانست و گفت: اگر اين نشست برگزار شود، ايران نيز از حقوق خود دفاع خواهد كرد زيرا دليل حقوقي براي ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت وجود ندارد.
آصفي ادامه داد: اگر پرونده ايران به شوراي امنيت سازمان ملل ارجاع داده شود، ما هراسناك نيستيم زيرا خط قرمز ايران تأمين منافع ايران است و از اين خط قرمز عدول نخواهيم كرد.
سخنگوي وزارت امور خارجه درباره مشوق‌‏هاي اقتصادي غرب در صورت تعليق و تعطيلي غني‌‏سازي اورانيوم توسط ايران گفت: ايران بر سر موضوع استفاده از انرژي هسته‌‏اي معامله نخواهد كرد و حقوق ايران خارج از مباحث چانه‌‏زني است.
آصفي درباره حجم مبادلات اقتصادي ايران با اروپا گفت: حجم دقيق مبادلات را بايد از گمركات گرفت اما به لحاظ كمي تفاوت چنداني با گذشته نكرده و به همان ميزان سال پيش است البته حجم مبادلات با برخي كشورها كمتر يا بيشتر شده است.
آصفي در پاسخ به سؤال خبرنگار ايلنا مبني بر دستگيري جاسوس موساد در مرز بازرگان گفت: اين خبر را تأييد نمي‌‏كنم.
وي درباره احتمال ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت سازمان ملل‌‏متحد گفت: بايد در بحث هسته‌‏اي از گمانه‌‏زني جلوگيري كنيم و مذاكرات ادامه پيدا كند اما طبيعي است كه ايران تدابير لازم را در اين رابطه پيش‌‏بيني كرده و هيچ نگراني از ارجاع پرونده به شوراي امنيت نداريم.
سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين در پاسخ به سؤال ديگر خبرنگار ايلنا درباره ربوده شدن سه تبعه تركيه در شهر زاهدان گفت: متأسفانه سه تن از اتباع تركيه ربوده شده‌‏اند و اين افراد توسط گروهي كه پيش از اين نيز اتباع ايراني را ربوده، ربوده شده‌‏اند و وزارت امورخارجه تمام تلاش خود را در اين زمينه به عمل آورده است و با همكاري وزارت اطلاعات و وزارت كشور و سفارت تركيه به دنبال آزادي آنها هستيم.
وي درباره موضع كشور چين در قبال پرونده هسته‌‏اي ايران گفت: در مذاكراتي كه با چين داشتيم استنباطي از تغيير موضع چين نكرديم و اين كشور همواره حقوق ايران را محترم شمرده و بر فعاليت‌‏هاي صلح‌‏آميز هسته‌‏اي ايران تأكيد داشته است.
آصفي درباره پرونده كشته شدن دو ايراني در كانادا گفت: مناسبات اقتصادي ايران با كانادا ناچيز است اما رفتار و روش كانادايي‌‏ها بسيار غير متمدنانه بود و وزارت امورخارجه و سفارت ايران در كانادا پي‌‏گير اين مسأله هستند و انتظار داريم كشور كانادا بر اساس روش ديپلماتيك عمل كند.
وي در خصوص روابط ايران با كشورهاي آمريكاي لاتين گفت: ايران با كشورهاي آمريكاي لاتين به ويژه ونزوئلا همكاري‌‏هاي گسترده‌‏اي در پروژه‌‏هاي مختلف دارد و بخش اقتصادي وزارت امور خارجه به صاحبان صنايع توصيه كرده است كه در اين كشورها سرمايه‌‏گذاري كنند زيرا اين كار هم به نفع ايران و هم به نفع آن كشورها است و ما اين ظرفيت‌‏ها را به عنوان ظرفيت مكمل نگاه مي‌‏كنيم كه مي‌‏تواند منافع ايران را تضمين كند.
سخنگوي وزارت امورخارجه درباره بيست طرح رئيس‌‏جمهور از جمله طرح حقوق‌‏بشر و موضع‌‏گيري‌‏هاي ايران در قبال رژيم اسرائيل و هولوكاست گفت: در خصوص پيشنهادهاي رئيس‌‏جمهور بايد گفت كه به وقت لازم اين طرح‌‏ها اعلام خواهد شد اما درباره طرح هولوكاست غربي‌‏ها تلاش كردند كه اصل پيام رئيس‌‏جمهور و مفهوم آن منتشر نشود زيرا اين سؤال مطرح شده كه چرا در دنيا مي‌‏توان درباره تمام موضوعات صحبت كرد مگر قضيه هولوكاست.
وي ادامه داد: اين موضوع يك موضوع تاريخي است اما ابعاد آن مشخص نيست و بايد غربي‌‏ها پاسخ دهند كه چرا نمي‌‏توان راجع به آن صحبت و بررسي كرد.
آصفي از برپايي همايش و سميناري براي بررسي اين موضوع خبر داد و گفت: وزارت امور خارجه درصدد است همايش و سميناري براي بررسي موضوع هولوكاست با حضور انديشمندان و صاحبنظران برگزار كند و در اين باره مذاكرات جدي با كشورهاي اسلامي انجام شده است و حتي اين موضوع در برخي از كشورهاي غربي داراي اهميت شناخته شده است.
وي در پاسخ به سؤالي كه گفته مي‌‏شود سفارتخانه‌‏هاي ايران در دو كشور عراق و افغانستان براي صدور ويزا دست به دلالي زده‌‏اند، گفت: اين موضوع به هيچ وجه صحت ندارد و طبيعي است كه مردم اين دو كشور براي دريافت ويزا جلوي سفارتخانه ايران صف بايستند همان‌‏گونه كه در داخل ايران هم اين موضوع در مقابل سفارتخانه‌‏هاي خارجي مشاهده مي‌‏شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سخنگوي وزارت امور خارجه درباره جلوگيري آمريكا از فروش هواپيماهاي غيرنظامي و مسافربري به ايران گفت: آمريكا در قبال سقوط هواپيماها مسؤول است زيرا استفاده از ابزار اقتصادي و اين‌‏گونه تحريم‌‏ها كار ناشايستي است و با هنجارهاي بين‌‏المللي سنخيت ندارد.
وي ادامه داد: وجدان بيداري در مسؤولان آمريكايي مشاهده نمي‌‏شود زيرا استفاده از اين ابزارها كه به طور مستقيم با جان افراد سروكار دارد براي تحريم، روش درستي نيست.
آصفي درباره نشست روز دوشنبه سه كشور اروپايي, آمريكا, چين و روسيه در لندن گفت: تنها راهي كه نمي‌‏تواند پاسخگوي وضعيت كنوني باشد، زبان تهديد و ارعاب است زيرا ايران هيچ قانوني را نقض نكرده است و تمامي اقدامات هسته‌‏اي براساس معاهده NPT مقررات آژانس و پادمان بوده است و قطعا با زبان گفت‌‏وگو و احترام نتايج بهتري به دست خواهد آمد.
وي درپاسخ به سؤال خبرنگار ايلنا مبني بر اينكه آيا در اغتشاشات روز عيد قربان اهواز، تحريك كشورهاي خارجي مشاهده شده است،گفت: وزارت امورخارجه هنوز در اين رابطه گزارشي دريافت نكرده است.

Copyright: gooya.com 2016