پنجشنبه 29 دی 1384

نيويورك تايمز: غرب به روسيه اطمينان داده‌است اكنون ايران را تحريم نمي‌كند، ايرنا

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۱۰/۲۹‬

روزنامه نيويورك تايمز در شماره روز پنجشنبه خود به نقل از ديپلماتهاي آمريكايي و اروپايي نوشت: آمريكا و اروپا كه به دنبال كمك روسيه براي ارجاع مساله فعاليتهاي هسته‌اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل هستند، به مقامهاي روسي اطمينان داده‌اند كه در حال حاضر بر تحريم ايران تاكيد نمي‌كنند.

اين ديپلماتها روز چهارشنبه گفتند كه آنان در عوض تلاشي محدودي را براي تشكيل يك نشست شوراي امنيت در اين‌باره و بازگرداندن موضوع به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را تعقيب مي‌كنند.

يك ديپلمات اروپايي گفت: " ما در حال حاضر به دنبال راهكار تحريم نيستيم. ما يك رويكرد تدريجي را تعقيب مي‌كنيم و در تلاشيم كه به ايران بگوييم آنچه را كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به آنها مي‌گويد دقيقا همان نظر شوراي امنيت است. اين روندي است كه به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي قدرت مي‌بخشد."
ديپلماتهاي اروپايي گفتند شوراي امنيت مي‌تواند با تصويب قطعنامه و يا دادن اجازه به رييس اين شورا براي صدور اعلاميه‌اي از طرف اين شورا اقدام كند.

اين رويكرد تدريجي و تشديدشونده غرب واكنشي به موضعگيري روسيه و چين است كه به رغم نگراني از نقض تعهدات ايران در زمينه تعليق فعاليتهاي غني‌سازي اورانيوم، نسبت به تحريم‌هاي فوري اين كشور اكراه دارند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

روسيه و چين مي‌گويند كه نمي‌خواهند ايران با پايان دادن اين گفت‌وگوها و واداشتن بازرسان بين‌المللي به ترك اين كشور دست به تلافي بزند.

از سوي ديگر برخي ديپلماتها كه با اعمال فشار بر ايران در زمينه موضوعات هسته‌اي موافقند، ابراز نگراني كردند كه گامهايي كه مدنظر قرار گرفته است، كوچكتر از آن باشد كه تهران آنها را جدي بگيرد.

ديپلماتهايي از چند كشور مختلف كه اين وضعيت را تشريح كردند، به شرط ناشناس ماندن سخن گفتند تا در زماني كه مذاكرات ادامه مي‌يابد، بتوانند آزادانه تر صحبت كنند.

دولت بوش از دو سال قبل تاكيد كرده است كه هدف نهايي اين دولت آن است كه ايران را براي سرزنش يا تحريم به شوراي امنيت ببرد. اما بخاطر احترام به تلاشهاي اروپا براي مذاكره، اين روند به كندي پيش رفته است و اين احترام و ملاحظه، عليرغم اقدامات اخير ايران، همچنان بخشي از رويكرد آمريكا به شمار مي‌رود.

Copyright: gooya.com 2016