یکشنبه 2 بهمن 1384

بوي كباب! حسين شريعتمداري، کيهان

روزنامه شرق به مناسبت سالگرد درگذشت مرحوم مهندس بازرگان ويژه نامه اي با عنوان «فرزند بورژوازي ملي» و در 32صفحه چاپ و منتشر كرده است.
بزرگداشت مرحوم بازرگان، آنهم از سوي دست اندركاران روزنامه شرق كه به دليل گرايش سكولاريستي و اعتقاد به جدايي دين از سياست با آن مرحوم قرابت فكري دارند قابل ملامت نيست. اگرچه سكولاربودن بازرگان به مفهوم امروزي آن قابل بحث است، اما، همكاران مطبوعاتي ما در شرق به بهانه تجليل از بازرگان، نظام اسلامي را به اختناق! خودكامگي! ادامه غيرقابل توجيه جنگ بعد از فتح خرمشهر! آزار و اذيت روشنفكران! و... متهم كرده اند. در اين باره گفتني است كه؛
1-ويژه نامه شرق به گونه اي تنظيم شده است كه گويي تهيه كنندگان ويژه نامه، تنها در پي بيان رخدادهاي تاريخي بوده اند! و حال آن كه اين به اصطلاح وقايع نگاري تاريخي! يك سويه و از قلم و زبان اعضاي نهضت آزادي، برخي از افراد بدسابقه- حتي با سابقه جاسوسي- فرزندان مرحوم بازرگان و... نقل شده است كه علاوه بر مخالفت هاي بعضا آميخته به كينه توزي آنان نسبت به انقلاب اسلامي و نظام برخاسته از آن، در نقل وقايع نيز حريم راستي و صداقت را پاس نداشته و به وارونه نمايي واقعيات و دروغ بافي روي آورده اند.
البته در اين ويژه نامه، مصاحبه اي نيز با آقاي اسدالله بادامچيان انجام گرفته كه به يقين براي خالي نبودن عريضه! بوده است و با روال تنظيم شده و جهت گيري ساير مطالب ويژه نامه نيز همخواني ندارد، كه اين ترفند هرچه هست، جوانمردانه نيست و ناسازگار با اخلاق حرفه اي روزنامه نگاري است، تاريخ نگاري كه جاي خود دارد.
2- در جاي جاي اين ويژه نامه، از قول مصاحبه شوندگان، از جمله آقاي نويد و خانم فرشته - فرزندان مرحوم بازرگان- وقايعي نقل شده كه در آن نظام اسلامي، دفاع مقدس، رزمندگان اسلام، مقاومت ايران در برابر آمريكا و متحدانش و... مورد حمله كه چه عرض شود، به تمسخر گرفته شده است،... سند اين هجوم آميخته به تمسخر چيست؟... اظهارات اعضاي نهضت آزادي مصاحبه شخصي كه نزد خارجي ها گلايه كرده بود هنوز در جامعه ايران، خدا نمرده است!، خاطرات فرزندان مرحوم بازرگان و... فقط همين! اگر همكاران مطبوعاتي شرق درخواست كنند، اسناد آلودگي برخي از اين مصاحبه شوندگان را كه به هيچوجه نيز محرمانه نيست، بلكه آشكار و به زبان و قلم خود آنهاست، براي چاپ دراختيارشان مي گذاريم كه نمونه هايي از همكاري و همراهي نهضت آزادي با دشمنان ملت و مخصوصا همكاري برخي از مصاحبه شوندگان ويژه نامه شرق با رژيم بعثي عراق در جريان جنگ تحميلي از جمله آنهاست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

3- مرحوم مهندس بازرگان كه گويي برخي از ياران و نزديكان خويش را مي شناخت در وصيت نامه خود سفارش اكيد كرده بود از وي سوءاستفاده و بهره برداري سياسي نشود و نهضتي ها طي 11 سال گذشته، تقريباً به اين وصيت نامه عمل كرده بودند ولي اكنون چرا سفارش او را زير پا نهاده اند؟ پاسخ اين سؤال چندان دشوار نيست. نهضتي ها بار ديگر بوي كباب به مشامشان خورده است! و البته اين بار نيز، در تشخيص بو اشتباه كرده اند. آنها در جريان جنگ تحميلي با صدور اطلاعيه و بيانيه و اتخاذ مواضع پي درپي، آشكارا مردم مسلمان ايران را به پذيرش شرايط تحميلي آمريكا دعوت مي كردند تا آنجا كه اطلاعيه هاي آنان قبل از انتشار در ايران، از سوي راديوهاي بيگانه با آب و تاب منعكس مي شد و ترجمه آن در پادگان هاي نظامي عراق براي تقويت روحيه افسران و سربازان عراقي قرائت مي گرديد.
آيا نهضتي ها و دست اندر كاران روزنامه شرق، در چالش اخير ايران اسلامي با آمريكا و متحدانش، آرزوهاي بر باد رفته خود در جريان جنگ تحميلي را به خاطر آورده و بار ديگر سازي را كه از آن سوي مرزها كوك شده است، مي نوازند؟... اگر چنين نيست پس علت سكوت 11 ساله و ماجراي ويژه نامه اخير چيست؟
حسين شريعتمداري

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بوي كباب! حسين شريعتمداري، کيهان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016