سه شنبه 11 بهمن 1384

يوسف مولايي: ارجاع ايران به شوراي امنيت به معناي خارج‌‏شدن پرونده از شوراي‌‏حكام نيست، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

"يوسف مولايي" استاد حقوق بين‌‏الملل دانشگاه تهران گفت: احتمال دارد در نشست دوم فوريه، به‌‏عنوان آخرين بخت، ايران را به شوراي‌‏امنيت سازمان‌‏ملل‌‏متحد ارجاع نكنند و فرصتي تا ششم مارس داده شود.

مولايي در گفت‌‏وگو با خبرنگار سرويس ديپلماتيك خبرگزاري كار ايران (ايلنا)، گفت: احتمال صدور يك قطعنامه تند با گنجاندن بند ماشه در نشست فوريه بيشتر وجود دارد كه در آن از ايران خواسته مي‌‏شود اقداماتي انجام دهد در غير اين صورت خود به‌‏خود در نشست ششم مارس به شوراي امنيت ارجاع مي‌‏شود.
وي چگونگي تصميم‌‏گيري در شوراي‌‏حكام را بر اساس روش "يك كشور ـ يك رأي" ذكر كرد و گفت: بازيگران اصلي نظام بين‌‏المللي با ارجاع پرونده ايران به شوراي‌‏امنيت موافق هستند اما به هر حال يا بايد با اجماع پرونده ارجاع شود و يا با رأي‌‏گيري .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين استاد حقوق بين‌‏الملل با اشاره به ارائه‌‏نشدن گزارش "محمد البرادعي" مديركل آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي به نشست فوريه گفت: نقش اين گزارش، چندان تعيين‌‏كننده نيست و اگر پيش‌‏نويس قطعنامه مبني بر ارجاع به شوراي‌‏امنيت رأي بياورد عدم ارائه گزارش البرادعي نمي‌‏تواند مانعي در راه ارجاع شود.
وي با بيان اينكه شوراي‌‏امنيت، حتي بدون گزارش شوراي‌‏حكام هم مي‌‏تواند هر پرونده‌‏اي در دستور كار خود بگذارد اما براي مشروعيت بيشتر، ترجيح اين است كه شوراي حكام وپرونده ارجاع دهد، گفت: ارجاع پرونده به شوراي امنيت به معناي خارج‌‏شدن آن از دستور كار شوراي‌‏حكام نيست.
مولايي افزود: ارجاع پرونده به شوراي‌‏امنيت به معناي اين است كه اين شورا بايد قطعنامه‌‏اي صادر كند اما اگر تنها به شوراي‌‏امنيت اطلاع داده شود تنها يك بيانيه صادر خواهد شد.
وي تصريح كرد: ارجاع يا گزارش پرونده به شوراي‌‏امنيت براي تأكيد بر همكاري بيشتر ايران با آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي واهرم فشاري براي افزايش همكاري‌‏هاي ايران است.

Copyright: gooya.com 2016