سه شنبه 11 بهمن 1384

هرميداس باوند: تیم هسته ای را تغییر دهید، آفتاب

آفتاب: داوود هرمیداس باوند درباره بیانیه پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان که در این بیانیه به توافق رسیدند که آژانس بین المللی انرژی اتمی مسأله هسته ای ایران را به این شورا گزارش کند، گفت: این بیانیه هم فرصتی است برای ایران که تا نشست اسفندماه شورای حکام، اقدامات لازم را برای حل مسأله هسته ای اش انجام دهد و هم هشداری است که اگر این اقدامات را انجام ندهد مسأله هسته ای ایران به شورای امنیت گزارش خواهد شد.


این کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار سیاسی آفتاب تصریح کرد: مسأله هسته ای ایران در قطعنامه سپتامبر 2005 تا حدودی در آستانه شورای امنیت سوق داده شد و غربی ها گفته بودند که رویه ایران در 25 سال گذشته تهدیدی برای صلح بین المللی بوده و هر رویدادی که صلح بین المللی را تهدید کند در شورای امنیت بررسی می شود.
این استاد دانشگاه تأکید کرد: بیانیه 5 عضو دائم شورای امنیت و آلمان در نشست بروکسل را بیانیه تندی نمی بینم بلکه به نظر می رسد این بیانیه به گونه ای بانیتی است که راه حل قابل قبولی در آینده پیدا شود. همانطور که استراو گفته بود راه حل باید به شکلی باشد که جنبه شکست و تحقیر برای طرفین نباشد، این فرصتی است که ایران بتواند در حل معضل تجدیدنظر اساسی کند.
به گفته وی، باید مساعی جدیدی از سوی ایران صورت بگیرد که این مساعی برای غربی ها قابل قبول باشد. در این صورت تلاش های جدید می تواند جو را تا حدودی مساعد و آرام کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

باوند تأکید کرد: باید مسئولیت پرونده هسته ای به گروهی سپرده شود که برای حسن نیت و حل معضل تلاش کنند. زیرا با این گزارش این احتمال وجود دارد که پرونده به شورای امنیت برود و ما در یک تنگنای خاصی قرار می گیریم که خارج شدن از آن مشکل است و باید هزینه های بسیار سنگینی پرداخت کنیم.
باوند خاطرنشان کرد: آنهایی که بر این باورند که اگر پرونده ایران به شورای امنیت برود، صدمات آن هم برای ایران و هم غرب است باید بدانند که صدمات این مسأله برای غرب کوتاه مدت خواهد بود اما برای ایران درازمدت است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'هرميداس باوند: تیم هسته ای را تغییر دهید، آفتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016