پنجشنبه 13 بهمن 1384

نشست سرنوشت ساز شوراى حكام آژانس اتمى درباره ايران و تهديدهاى جمهورى اسلامى، بهنام باوندپور، صدای آلمان

شوراى حكام آژانس بين المللى انرژى اتمى امروز در وين نشستى فوق العاده براى بررسى پرونده اتمى ايران برگزار ميكند. در اين اجلاس دوروزه مشخص خواهد شد كه آيا پرونده اتمى ايران به شوراى امنيت سازمان ملل ارجاع خواهد شد يا نه. كشورهاى اروپايي، آمريكا و روسيه موافقت خود را با ارجاع پرونده ايران به شوراى امنيت ابراز داشته اند.

نمايندگان آلمان، فرانسه و بريتانيا روز گذشته، متن قطعنامه خود را به محمد البرادعى رييس آژانس بين المللى انرژى اتمى ارائه كردند كه در آن از نقض قرارداد منع گسترش سلاحهاى هسته اى از سوى جمهورى اسلامى و همچنين مسامحه ايران در شفاف‌سازى برنامه اتمى كشور انتقاد شده است. سه دولت اروپايى رسما به عنوان نمايندگان اتحاديه اروپا از البرادعى درخواست كردند كه گزارشى در مورد بخشهايى از برنامه اتمى ايران كه مى‌تواند در خدمت توليد سلاحهاى اتمى قرار گيرد را به شوراى امنيت سازمان ملل ارائه دهد.

در عين حال جرج دبليو بوش رييس جمهور آمريكا در گفتگويى تلفنى با ولاديمير پوتين همتاى روسى خود، بار ديگر از پيشنهاد مسكو درمورد غنى سازى اورانيوم ايران در خاك روسيه پشتيبانى كرد.

خانم آنگلا مركل صدراعظم آلمان به دولت ايران هشدار داد تا از ادامه مقابله بپرهيزد. اين در حالى‌ست كه رهبرى جمهورى اسلامى تاكيد كرده است، چنانچه پرونده ايران به شوراى امنيت برود، سريعا به همكاريهاى خود با غرب و سازمان ملل پايان خواهد داد.

دقيقا پيش از نشست اضطرارى شوراى حكام آژانس بين‌المللى انرژى اتمى در وين، منوچهر متكى وزير خارجه ايران در مورد بالا گرفتن مناقشه اتمى هشدار داد. متكى در مصاحبه‌اى با شماره امروز روزنامه انگليسى «گاردين» (پنج‌شنبه دوم فوريه) تهديد كرد، در صورتى كه پرونده ايران به شوراى امنيت ارجاع شود، بايد انتظار مقابله سريع از سوى جمهورى اسلامى را داشت.

وزير خارجه ايران از اروپايى‌ها درخواست كرد، تصميم‌گيرى‌هاى خود را تا نشست آژانس در روز ۶ مارس به تعويق بيندازند. وى گفت هنوز هم زمان وجود دارد تا از منازعات جلوگيرى شود. متكى افزود، ايران تحريمهاى احتمالى را با تدابير خاص خود پاسخ خواهد داد. يعنى نخست از ورود سرزده بازرسان آژانس بين‌المللى انرژى اتمى جلوگيرى خواهد شد و همكاريهاى داوطلبانه با سازمان ملل پايان خواهد پذيرفت. وزير خارجه ايران در ادامه به اين مسئله اشاره كرد كه گسترش يافتن مناقشه بر سر برنامه اتمى جمهورى اسلامى مى‌تواند به عدم ثبات اوضاع خاورميانه بينجامد، بدين شكل كه مشكلات آمريكا و انگلستان در عراق و افغانستان بزرگتر شوند. منوچهر متكى همچنين به آمريكا و اسراييل در رابطه با حمله نظامى به ايران هشدار داد و ايالات متحده را به بحران‌سازى متهم كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در همين حال على لاريجانى دبير شوراى عالى امنيت ملى جمهورى اسلامى، در نشست خبرى ديروز خود (چهارشنبه اول فوريه) به غرب هشدار داد تا روند مذاكرات را ادامه داده و از ارجاع پرونده ايران به شوراى امنيت صرف‌نظر كند. وى با لحنى تهديدآميز از اين مسئله سخن گفت كه چنانچه برنامه ايران به شوراى امنيت ارجاع داده شده و يا يا به شكل گزارش به اين نهاد ارائه شود، جمهورى اسلامى ناچار خواهد بود، طبق مصوبه مجلس غنى‌سازى اورانيوم را در توليد صنعتى آغاز كند. بنا به گزارش خبرگزارى كار ايران (ايلنا) على لاريجانى باز هم تاكيد كرد، چنانچه اروپايى‌ها «بنا را بر عجله و عصبيت بگذارند به يك راه حل مى‌رسيم كه ممكن است اروپايى‌ها شروع‌كننده آن باشند، اما پايان‌دهنده اين مناقشه نيستند».

مقامات جمهورى اسلامى فعلا براى پيشگيرى از ارجاع پرونده هسته‌اى ايران به شوراى امنيت، در كنار تاكيد بر استقبالشان از ادامه مذاكرات ديپلماتيك، بيشتر لحنى تهديدآميز و هشداردهنده را برگزيده‌اند. دبير شوراى عالى امنيت ملى ايران در نشست خبرى ديروز خود همچنين از «سناريوى دوم» جمهورى اسلامى، در صورت ارجاع پرونده ايران به شوراى امنيت سخن مى‌گويد. اين «سناريو» از آن دسته سناريوهايى‌ست كه به گفته على لاريجانى بايد به آنها عمل كرد «و نبايد راجع به آن سخن گفت». آقاى لاريجانى تهديد كرده است: «شايد ديدهاى تيزبين بتوانند حدس بزنند در سناريوى دوم چه شرايطى به‌وجود خواهد آمد و من نمى‌خواهم تمام ابعاد آن را باز كنم».

در چنين شرايطى جورج بوش رييس‌جمهور آمريكا ديروز چهارشنبه در مصاحبه‌اى با خبرگزارى رويترز اعلام كرد چنانچه ضرورى باشد ايالات متحده از اسراييل در برابر ايران دفاع خواهد كرد. بوش همزمان باز هم اظهارات ضداسراييلى محمود احمدى‌نژاد را محكوم كرد. رييس جمهور آمريكا گفت: ”من نگرانم كه شخصى دائما تلاش كند تاريخ نسل‌كشى يهوديان را تحريف كرده و بروشنى هم بگويد كه نيت او نابودى اسراييل است“. بوش گفت، شانس ارجاع پرونده ايران به شوراى امنيت توسط آژانس بين‌المللى انرژى اتمى «بسيار زياد» است.

بهنام باوندپور

Copyright: gooya.com 2016