یکشنبه 23 بهمن 1384

سخنگوي وزارت امور خارجه: متناسب با اقدامات درقبال ايران اقدام مي‌‏كنيم، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: حضور و مشاركت گسترده مردم در راهپيمايي بيست و دوم بهمن، پشتوانه خوبي براي سياست‌‏خارجي در پيشبرد راهبردهاست.

به گزارش خبرنگار سرويس ديپلماتيك خبرگزاري كار ايران (ايلنا)، "حميدرضا آصفي" در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي گفت: مراسم بزرگداشت و راهپيمايي پرشكوه مردم ايران, جهانيان را به تحسين واداشت و لازم است كه مراتب تشكر و قدرداني متواضعانه خود را نسبت به امت بزر گوار و شهيدپرور اعلام كنيم.
وي با بيان اينكه حمايت بي‌‏دريغ ملت، پشتوانه محكم مسؤولان در همه دوره‌‏ها و ايام بوده است، گفت: امروز بار ديگر اين سرمايه در آغاز بيست‌‏وهشتمين سالگرد پيروزي انقلاب، منشأ تداوم و حركت پرشور و سرشار از نشاط در مسير روشن استقلال شد.
آصفي درباره استخدام تعدادي از اعضاي جبهه مشاركت ايران اسلامي در وزارت امور خارجه از طريق يكي از استادان حقوق بين‌‏الملل دانشگاه‌‏تهران گفت: استخدام در وزارت امور خارجه، ساز و كار و راهكار خاص خود را دارد اما استخدام جديد انجام نشده است ضمن اينكه استخدام تنها از طريق امتحان سالانه‌‏اي است كه در تابستان برگزار مي‌‏شود بنابراين نمي‌‏توانم اين خبر را تأييد كنم.
وي در پاسخ به اين سؤال كه چرا وزارت امور خارجه، همراه با رئيس‌‏جمهوري مواضع محكمي در قبال مسائل هسته‌‏اي اتخاذ نمي‌‏كند، گفت: موضع ما همواره محكم بوده است و بايد از كيان نظام دفاع كرد، وزارت امور خارجه در چارچوب سياست‌‏هاي نظام و كشور كه منبعث از رهنمودهاي رهبري و رئيس‌‏جمهوري وسياست‌‏هاي متخذه از سوي شوراي‌‏عالي امنيت‌‏ملي است موضع گرفته است و در آينده هم در همين مسير حركت مي‌‏كنيم.
سخنگوي وزارت امور خارجه درباره اظهارات وزير امور خارجه انگليس مبني بر اينكه مردم ايران به همه چيز مشكوك و گنگ هستند گفت : استراو، موضوعات مختلفي مطرح كرده كه نشان‌‏دهنده سردرگمي و تناقض آشكار است.
آصفي با بيان اينكه غربي‌‏ها دچار سردرگمي و شتاب‌‏زدگي شده‌‏اند و از اين به بعد هم پس از راهپيمايي ديروز، مواضع متناقض و سردرگمي بيشتري مي‌‏بينيم، تصريح كرد: اين راهپيمايي، پيام روشني به دنيا بود و به سردرگمي غرب اضافه مي‌‏كند؛ البته اين اظهارات تازه نيست از اول انقلاب بوده است و چندان قابل اعتماد نيست.
وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا اين نگراني وجود دارد كه تجمعات اخير در مقابل سفارتخانه‌‏هاي خارجي در ايران، منجر به وارد شدن به حريم سفارت شود؛ گفت: ما نسبت به هوشياري و آگاهي مردم ايران، ترديدي نداريم اما اين احتمال را مي‌‏داديم كه بر اثر برخي هيجانات اين اتفاق بيفتد به همين دليل از شهروندان خواستيم حريم اماكن ديپلماتيك رعايت شود و خسارت نزنند تا دشمن نتواند سوءاستفاده كند.
آصفي با بيان اينكه اتفاقات اروپا، منزجركننده بود، گفت: آزادي بايد همراه با مسؤوليت‌‏پذيري باشد اما برخي كشورهاي اروپايي نشان دادند كه مسؤوليت‌‏پذير نيستند.
وي گفت: لودگي و بي‌‏مزگي هم حدي دارد و سوژه براي بي‌‏مزگي كم نيست اما ساحت پيامبران خدا بايد محفوظ بماند زيرا با اعتقادات بخش گسترده‌‏اي از جهان سرو كار دارد و بسياري از غربي‌‏ها نيز اين را نمي‌‏پسندند.
آصفي با تأكيد بر اينكه اروپا، گردابي درست كرده كه خود در آن گرفتار شده است، گفت: آنها مي‌‏توانستند اين موضوع را با عذرخواهي جبران كنند و تعهد دهند كه اين اقدامات ديگر تكرار نشود اما آزادي بيان و از اين دست مستمسك‌‏ها فريب است زيرا در اروپا به بسياري از مفاهيم نمي‌‏توان نزديك شد اما در اين مورد خاص، شاهد عملكرد دوگانه هستيم.
سخنگوي وزارت امور خارجه در ادامه نشست مطبوعاتي خود، گفت: سازمان انرژي اتمي در نامه‌‏اي به آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي، قصد ايران را براي آغاز فعاليت غني‌‏سازي اطلاع داده اما براي اين كار بايد مسير فني طي شود كه هر وقت اين مسير طي شد مراجع مرتبط آن را اعلام مي‌‏كنند.
آصفي درباره طرح سناتورهاي آمريكايي براي ممنوع‌‏السفر كردن مقامات ايران به اروپا و بلوكه‌‏كردن اموال ايران گفت: موضوع اول، بي‌‏ارزش است اما بحث بلوكه‌‏كردن اموال ايران، موضوع جديدي نيست و از اول انقلاب آمريكا اين كار را كرده است زيرا مسؤولان آمريكايي، دنيا را نمي‌‏شناسند و به همين دليل هر روز بر مشكلات خود مي‌‏افزايند.
سخنگوي وزارت امور خارجه با بيان اينكه آنها بايد بيشتر مطالعه كنند و دنيا را بيشتر بشناسند تا گرفتار نشوند؛ افزود: گرفتاري‌‏هايي هم كه آنها تاكنون براي خود و ديگران درست كردند ناشي از نا آگاهي آنهاست و اينكه در قرون گذشته زندگي مي‌‏كنند.
وي در پاسخ به اين سؤال كه چرا رئيس‌‏جمهور روز گذشته تهديد به خروج از پيمان منع گسترش سلاح‌‏هاي هسته‌‏اي (ان‌‏پي‌‏تي) كرد، گفت: پيمان منع گسترش سلاح‌‏هاي هسته‌‏اي (ان‌‏پي‌‏تي)، يك ميثاق بين‌‏المللي است و ما به آن پاي‌‏بند هستيم مهم اين است كه از اين ميثاق استفاده ابزاري نشود و سياسي كاري نشود.
آصفي ادامه داد: آنچه مدنظر ما است اين است كه بر اساس مسؤوليت خود در چارچوب پادمان عمل كنيم اما نبايد اين تصور ايجاد شود كه با آژانس و پيمان منع گسترش سلاح‌‏هاي هسته‌‏اي (ان‌‏پي‌‏تي) برخورد سياسي مي‌‏شود و كشورها تحت فشار قرار مي‌‏گيرند.

سخنگوي وزارت امور خارجه درباره اقدامات وزارت امور خارجه در قبال توهين به پيامبر اسلام(صلي‌‏الله‌‏عليه‌‏وآله) گفت: اقدامات زيادي انجام داديم؛ وزير امور خارجه با وزراي خارجه متعددي صحبت كرد و رئيس‌‏جمهور و رهبري هم مواضع صريحي داشتند. وزير امور خارجه هم در نامه‌‏اي به دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي خواستار برگزاري نشست كشورهاي عضو با هر ظرفيتي شد.
وي افزود: هفته گذشته نشست سفراي كشورهاي اسلامي در نيويورك برگزار شد كه جلسه خوبي بود و منجر به نتايج خوبي شد كه غرب متوجه عواقب خطاي بزرگي كه انجام داد، بشود. در روزهاي جاري نيز نشست سفراي كشورهاي عضو سازمان كنفرانس اسلامي با دبيركل اين سازمان در جده برگزار مي‌‏شود؛ از ظرفيت‌‏ها استفاده مي‌‏كنيم تا نشست‌‏هاي سطح بالاتري نيز برگزار شود. همچنين خواسته‌‏ايم كه نشست تروئيكاي كشورهاي اسلامي يا وزراي اسلامي كه متشكل از شش كشور است برگزار شود تا اقداماتي براي جبران اين موضوع انجام گيرد البته با توجه به ابعاد اين اتفاق زشت، جبران مافات مشكل است.
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا هدف از ديدار سران حماس با مقامات روسي اين بوده كه حماس مذاكره با رژيم اسرائيل را بپذيرد، گفت: مذاكرات حماس و روسيه خوب است؛ حماس، برگزيده ملت فلسطين است و مشخص است كه مردم فلسطين به انتفاضه، مقاومت و آرمان‌‏هاي فلسطين رأي دادند و نمي‌‏توان از اين پيام چشم پوشيد. آنچه هم در اين مذاكرات مطرح مي‌‏شود به طرفين برمي‌‏گردد و ما در موقعيت حماس نيستيم كه بگوييم چه بكنند.
سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: البته مواضع ما روشن است؛ مواضع حماس نيز نسبت به رژيم صهيونيستي و مقاومت روشن است و طبيعتاً گروه‌‏هاي فلسطيني خود با بررسي تمام ابعاد موضوع تصميم مي‌‏گيرند.
آصفي درباره اظهارات رئيس‌‏جمهوري مبني بر اينكه هولوكاست هر روز در فلسطين اتفاق مي‌‏افتد، گفت: اظهارات رئيس‌‏جمهوري درست است زيرا رژيم صهيونيستي از اروپا با طرح موضوع هولوكاست باج‌‏خواهي و در همان زمان، مردم بي‌‏دفاع فلسطين را قلع‌‏وقمع مي‌‏كند. ابعاد موضوع فلسطين بيشتر از هولوكاست است چرا كه آنچه در سرزمين‌‏هاي اشغالي است رنج‌‏آورتر از موضوع هولوكاست است كه بايد بررسي شود.
وي درباره اظهارات يك ديپلمات مبني بر برداشتن دوربين‌‏هاي آژانس از تأسيسات هسته‌‏اي ايران و آغاز غني‌‏سازي گفت: بحث غني‌‏سازي، مسير فني خود را دارد و در مورد برداشتن دوربين‌‏ها هم، هر وقت آژانس لازم ديد اطلاع‌‏رساني مي‌‏كند و اظهارات يك مقام ناشناخته ارزش پاسخ ندارد.
سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به اين پرسش كه آيا غير از طي‌‏شدن مسير فني براي آغاز غني‌‏سازي، منتظر موضوعات ديگر مانند نشست شوراي حكام هستيم، گفت: پاسخ، همان است كه گفتم.
وي درباره تدابير ايران در صورت ارجاع پرونده به شوراي امنيت سازمان‌‏ملل‌‏متحد گفت: زياد در ايستگاه شوراي‌‏امنيت متوقف نشويد زيرا توقف در اين ايستگاه، كمك‌‏كننده نيست؛ البته ما از گزارش پرونده به شوراي امنيت غافل‌‏گير نشديم زيرا براي همه احتمالات پيش‌‏بيني داشتيم آنچه را نيز هم‌‏اكنون شاهديم سياست اجماعي نظام بوده و همه ضررها و منافع را سنجيديم و لذا از شوراي امنيت نگران نيستيم زيرا طرف مقابل بيشتر ضرر مي‌‏كند.
وي درباره اظهارات "جك استراو" وزير امور خارجه انگليس مبني بر اينكه ايران حق غني‌‏سازي دارد اما پس از يك دوره اعتمادسازي؛ گفت: ما معتقديم كه بايد عمل كرد، نه اينكه حرف زد؛ زيرا دو صد گفته چون نيم كردار نيست. اروپا بايد در عمل نشان دهد كه به آنچه مي‌‏گويد عمل مي‌‏كند؛ ما دو سال اعتماد كرديم اما به اين نتيجه رسيديم كه اروپا ظرفيبت كارهاي بزرگ را ندارد.
آصفي درپاسخ به اين پرسش كه آيا در صورت ارجاع پرونده هسته‌‏اي ايران به شوراي‌‏امنيت، از پيمان منع گسترش سلاح‌‏هاي هسته‌‏اي (ان‌‏پي‌‏تي) خارج مي‌‏شويد، گفت: متناسب با اقداماتي كه نسبت به ايران انجام مي‌‏شود اقدام مي‌‏كنيم.
وي درباره وضعيت رسيدگي به كشته‌‏شدگان ايراني در كانادا گفت: سفارت ما در كانادا در اين زمينه فعال است اما كانادايي‌‏ها همكاري مناسبي ندارند.
سخنگوي وزارت امور خارجه درباره حفر تونل‌‏هايي براي آزمايش‌‏هاي هسته‌‏اي گفت: زير امامزاده هاشم يك تونل مي‌‏سازند و ما هر بار از اين خبر رساني‌‏هاي مبتذل در آستانه نشست آژانس يا ديگر نشست‌‏ها شاهده هستيم. جعل يك موضوع و انعكاس گسترده آن مشكل نيست اما همه اين خبرها تاكنون دروغ بوده است.
آصفي گفت: استراو هم گفت كه دليل قطعي نداريم كه ايران از اهداف صلح‌‏آميز منحرف شده باشد و با اين وضع، سؤال اين است كه چرا ابزاري برخورد مي‌‏كنند.
وي درپاسخ به اين سؤال كه آيا ممكن است در صورت اعمال فشار بيشتر بر ايران، اهداف صلح‌‏آميز را كنار بگذاريم، گفت: سياست ما استفاده صلح‌‏آميز از فناوري هسته‌‏اي است و رهبري ور ئيس‌‏جمهوري هم بر اين موضوع تأكيد كردند و لذا آژانس و طرف‌‏هاي مقابل نبايد راه‌‏ها را بر ايران ببندند تا موضوع از طريق گفت‌‏وگو حل شود.
آصفي در پاسخ به اين سؤال كه چرا اروپا تاكنون سعي در جبران موضوع توهين به پيامبر(صلي‌‏الله‌‏عليه‌‏وآله) نكرده، گفت: در اين داستان پيروان واقعي اديان الهي مانند مسيحيان يا يهوديان دخالت نداشتند زيرا آنها چنين موضوعاتي را برنمي‌‏تابند و به نظر مي‌‏رسد صهيونيسم، پشت پرده اين جريان است و اروپا هم كه در چنبره صهيونيسم است و به همين دليل نمي‌‏تواند خلاص شود و اروپا بايد متعهد شود كه ديگر چنين خطايي انجام ندهد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا سفير و اعضاي سفارت دانمارك بار ديگر به ايران برمي‌‏گردند، گفت: در يادداشتي كه سفارت دانمارك به ما داده اعلام كرده كه اين، يك جابه‌‏جايي موقت است و قيد شده كه برمي‌‏گردند.
سخنگوي وزارت امور خارجه درباره ورود بازرسان آژانس در روز گذشته به ايران گفت: اين سفر، در ادامه مأموريت‌‏هاي قبلي آنها و همكاري‌‏هاي ما با آژانس است.
وي درباره اظهارات نخست‌‏وزير دانمارك و وزير امور خارجه آمريكا مبني بر اينكه ايران و سوريه مسلمانان را تحريك مي‌‏كنند، گفت: اين اظهارات، نشاني غلط‌‏دادن است تا خود را پشت آن پنهان كنند زيرا واكنش مسلمانان طبيعي است.
آصفي گفت: اظهارات نامناسب آمريكا و دانمارك، شرايط را بدتر مي‌‏كند؛ رايس و نخست‌‏وزير دانمارك بايد عذر بخواهند تا مشكل از ريشه حل شود.
وي تأكيد كرد: اين كار، يك اقدام زشت بوده كه دانمارك مي‌‏توانست با عذرخواهي موضوع را حل كند اما علاوه بر اينكه اين كار را نكرد در برخي كشورهاي ديگر اروپايي نيز اين اتفاق افتاد در اظهارات مقامات آمريكايي تناقضات زيادي وجود دارد و آنها بايد به جاي اين سردرگمي، عذرخواهي كنند و بگويند كه ديگر تكرار نمي‌‏شود.
وي درباره نگراني فعالان اقتصادي از گزارش پرونده ايران به شوراي‌‏امنيت سازمان‌‏ملل‌‏متحد گفت: ممكن است شرايط به دليل تبليغات به‌‏گونه‌‏اي باشد كه برخي نگران شوند. تبليغات زياد است اما به صورت اساسي و اصولي، نگراني جدي وجود ندارد چون نظام براي كارهاي خود به‌‏ويژه كارهاي اقتصادي برنامه‌‏ريزي دارد و إن‌‏شاءالله جمهوري اسلامي از اين چالش هم با سربلندي بيرون مي‌‏آيد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سخنگوي وزارت امور خارجه: متناسب با اقدامات درقبال ايران اقدام مي‌‏كنيم، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016