پنجشنبه 27 بهمن 1384

زیبا کلام: طرح روسیه راه حلی است برای برون رفت از بن بست، آفتاب

آفتاب: هیأت مذاکره کننده ایرانی اول اسفند برای مذاکره درباره طرح هسته ای روسیه به مسکو سفر می کند. در این زمینه صادق زیبا کلام اظهار داشت: طرح روسیه می تواند به برون رفت از بن بستی که در مسأله هسته ای با غرب دچار شده ایم کمک کند.

این استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار آفتاب اظهار داشت: به نظر می رسد طرح روسیه بتواند به عنوان یک راه حلی هم توافق غربی ها را در پی داشته باشد و هم توافق ایران. به این معنا که ما به فعالیت های هسته ای مان ادامه می دهیم و چون غنی سازی در روسیه انجام می شود این امر می تواند نگرانی غربی ها را مرتفع سازد.
زیبا کلام افزود: بحثی که درباره طرح روسیه مطرح است این است که کارشناسان ما در غنی سازی اورانیوم در روسیه چقدر نقش دارند و در بخش غیر غنی سازی روس ها چقدر به ما کمک می کنند. که به نظر می رسد این مسائل باید در مذاکرات روشن شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به اعتقاد زیباکلام روس ها اول منافع ملی خود را در نظر می گیرند و بعد ملاحظه ایران و غرب را خواهند کرد.
زیبا کلام تصریح کرد‌: در موضوع هسته ای ایران, صورت مسأله روشن است. ما مدعی هستیم که فعالیت های هسته ای ما جدای از آنکه ذاتا صلح آمیز است می خواهد فقط محدود شود در چارچوب تهیه سوخت هسته ای برای مصرف نیروگاه بوشهر و احتمالا راکتورهایی که ممکن است در ایران تاسیس شود.
به گفته وی، از طرف دیگر ممکن است با توجه به منابع اورانیومی که در ایران وجود دارد ایران صادر کننده اورانیوم غنی شده برای نیروگاه های هسته ای در سطح جهان باشد. این چیزی است که مطرح می کنیم و معتقدیم فرآیند هسته ای در ایران معطوف به تهیه سوخت هسته ای و استفاده از تکنولوژی هسته ای برای مصارف صنعتی، کشاورزی و پزشکی است.
زیبا کلام در ادامه افزود: اما غربی ها معتقدند که ما وقتی این تکنولوژی را به دست آوردیم هیچ تضمینی وجود ندارد که مرحله بعدی را انجام ندهیم یعنی اورانیوم غنی شده برای مصارف نظامی.
بنابراین ما با غرب به یک بن بست رسیدیم، در این شرایط ما می خواهیم ادامه دهیم و آنها می گویند که ما نگرانی داریم. بنابراین در چنین شرایطی طرح روسیه می تواند راه حلی برای برون رفت از این بن بست باشد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'زیبا کلام: طرح روسیه راه حلی است برای برون رفت از بن بست، آفتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016