پنجشنبه 4 اسفند 1384

شورای امنیت و اعمال تحریم علیه ایران، آفتاب

آفتاب : مسئله اعمال تحریم علیه ایران که پس از ارجاع گزارش شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به شورای امنیت واحتمال ارجاع پرونده در مارس آینده به این شورا همچنان در محافل مختلف عربی مورد بحث وبررسی قرار می گیرد روزنامه اردنی الدستور در تحلیلی به قلم نزیه القسوس به بررسی این مسئله پرداخت.


خلاصه ای از این تحلیل در پی می آید:

با وجود آنکه پرونده اتمی ایران به شورای امنیت ارجاع خواهد شد ، واعضای این شورا اقدام به بررسی این پرونده ، مناقشه آن واعمال تحریم علیه ایران به دلیل عدم پایبندی به دستور العمل های آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهند کرد.

وبا توجه به اینکه ایران حاضر به پذیرش (مجدد) پروتکل الحاقی نمی گردد ، وبا وجود آنکه آمریکا وبرخی از کشورهای اتهادیه اروپا این کشور را به تلاش برای تولید سلاح هسته ای می کنند اما به رغم تمامی این مسایل بسیاری از صاحبنظران سیاسی بر این باورند که نوعی معامله وتوافق بین آمریکا واتحادیه اروپا از یک سو وچین وروسیه از سوی دیگر وجود دارد که در چارچوب آن تحریم های اقتصادی علیه ایران اعمال نخواهد شد.

بلکه تنها به چند نوع اعمال سمبلیک در این چارچوب بسنده خواهد شد.

از جمله این تدابیر تحریمی می توان به عدم اجازه یافتن اعضای کمیته انرژی هسته به ایران ونیز سفر برخی از رهبران ایران به خارج اشاره کرد.

این اقدامات خواهند توانست به ایران ثابت کنند که شورای امنیت دقیقا ایران را زیر نظر داشته ودر مقابل هر اقدامی در رابطه با تولید سلاح هسته ای واکنش نشان خواهد داد.

در مقابل ایران هم اعلام کرده است که کاملا به توافقنامه منع انتشار تسلیحات هسته ای کاملا پایبند است وهرگز به دنبال تولید تسلیحات کشتار جمعی نیست اما با این وجود بر حق خود جهت استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای برای تولید برق ارزان قیمت پافشاری می کند.

موضع ایران موضعی کاملا مستحکم است ودر مقابل تمامی تهدیدهای صورت گرفته از جمله اعمال تحریم های اقتصادی تسلیم نشده است، حتی تهدیدهای برخی از مسئولین آمریکایی در مورد استفاده از قدرت نظامی هم نتوانست خللی درعزم ایران به وجود آورد.

دلیل وعلت این عزم ایران هم این است که خوب می داند چنین احتمالی اصلا وارد نیست زیرا درسی که آمریکا در جنگ های خود در عراق وافغانستان فرا گرفته وتلفات سنگین جانی ومالی که در آنها به آمریکا وارد آمد به طور حتم مانع از تکرار چنین سناریوی خواهد شد.

علاوه بر آن ایران کشور بزرگ وقدرتمنی است که امکانات اقتصادی گسترده ای دارد این کشور روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت خام صادر می کند ومعادل مختلفی در کشور وجود دارند ، محصولات کشاورزی متنوع وزیادی تولید می کند واز همه مهمتر این است که در صورت مورد تهاجم قرار گرفتن آماده رویارویی با ابرقدرترین کشور جهان است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

نباید موشک های بالستیک ایران را که برد آنها به بیش از دو هزار کیلومتر می رسد را هم فراموش کرد موشک هایی که قادر به حمل کلاهک های اتمی وشیمیایی هستند.

سئوالی که در این جا توسط ناظران مطرح می شود این است که چرا ایران نباید به فن آوری هسته ای دست یابد وبه رغم تاکیدهای مکررش مبنی بر استفاده صلح آمیز از آن ، آمریکا واتحادیه اروپا مانع از این دستیابی می شوند این د رحالی است که اسرائیل به طور بالفعل زرادخانه تسلیحات هسته ای در اختیار دارد.

وآمریکا وغرب هم از این مسئله آگاهی دارند ومی دانند که اسرائیل حاضر به امضای معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای هم نیست .

پس این حق ایران است که به فن آوری هسته ای دست یابد واز آن در راستای اهداف صلح امیز استفاده کند ،دولت آمریکا قیم جهان نیست ، سیاست یک بام دو هوا هم قابل قبول نیست ، چرا باید چشم ها بر روی اسرائیل وبرخی دیگر از کشورهای دارای تسلیحات هسته ای بسته شود اما ایران حتی از استفاده صلح آمیز هسته ای هم منع گردد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'شورای امنیت و اعمال تحریم علیه ایران، آفتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016