دوشنبه 8 اسفند 1384

حسيني‌تاش، معاون راهبردي شوراي عالي امنيت ملي: موضوع هسته‌يي مفهومي امنيتي است، ايسنا

*احتمال ايجاد فرصت براي تداوم چانه‌زني‌ها وجود دارد
*دوست نداريم هزينه‌ي رفتن به شوراي امنيت را متحمل شويم



خبرگزاري دانشجويان ايران - اصفهان
سرويس: انرژي هسته‌يي

معاون راهبردي شوراي عالي امنيت ملي كشورمان تاكيد كرد: برنامه‌ي هسته‌يي ايران فرصتي است براي دست و پنجه نرم كردن ما براي كسب موقعيت استراتژيك و دست يافتن به هويت ملي.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي حسيني‌تاش، روز گذشته با حضور در دانشگاه اصفهان با محكوم كردن هتك حرمت حرمين عسگريين (ع) در سامرا و هم‌چنين اهانت به ساحت مقدس پيامبر اكرم (ص) در مطبوعات اروپايي، به تشريح وضعيت فعلي صحنه‌ي بين‌المللي پرداخت و اظهار داشت: استراتژي جديد آمريكا يعني نظم نوين بين‌المللي، عمدتا بر محور خاورميانه متمركز است و دليل آن، تحرك بزرگ اجتماعي - سياسي منطقه، ناشي از موج بعد از انقلاب اسلامي و هم‌چنين فروپاشي نظام دوقطبي در سطح بين‌المللي است.

وي موقعيت ايران را در چنين فضايي امنيتي خواند و افزود: شرايطي پيش آمده بود كه موضوع امنيت ملي محور و اصل تمام سياست‌گذاري‌ها، صرف‌نظر از موضوع هسته‌يي نظام شود. بعد از انقلاب اسلامي سياست كشور بر اين اساس استوار است كه به دنبال موقعيت استراتژيك باشيم و برد ژئوپلتيك خود را افزايش دهيم.

حسيني‌تاش گفت: موضوع هسته‌يي در اين بستر مطرح شد و در اين بستر بايد براي حل آن راهكار انتخاب كرد. دو عنصر اساسي پايه‌ي ايجاد بحران است. اين دو عنصر شامل منافع و امنيت است. همواره بايد بين اين دو مقوله، بده - بستان صورت بگيرد. اصولا موضوع هسته‌يي يك مفهوم امنيتي است و يك بحث فني صرف نمي‌باشد. امروز پديده‌ي هسته‌يي فضاي خاصي را در كشور ما ايجاد كرده است.

به گزارش خبرنگار انرژي هسته‌يي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، معاون راهبردي شوراي عالي امنيت ملي كشورمان پس از اين سخنراني به سوالات دانشجويان پاسخ گفت. وي با بيان اين كه در قطعنامه‌ي بهمن‌ماه مواردي ذكر شده كه مشخص بود ايران به آنها عمل نخواهد كرد، گفت: در واقع مسايل و فضا به گونه‌اي طراحي شده كه پرونده‌ي ايران به شوراي امنيت خواهد رفت، در همين‌حال نمي‌توان پيش‌بيني قطعي از شرايط مبني بر رفتن ايران به شوراي امنيت داشت. ما تمام تلاش‌مان را مي‌كنيم كه ايران به شوراي امنيت نرود، چون به هر حال رفتن به شوراي امنيت هزينه‌هايي دارد كه دوست نداريم اين هزينه‌ها را متحمل شويم.

به گزارش ايسنا، سيد علي حسيني تاش روز گذشته در نشست انرژي هسته‌يي در جمع دانشجويان دانشگاه اصفهان در همين حال با تاكيد بر اين كه « اگر قرار باشد رفتن به شوراي امنيت اجتناب‌ناپذير باشد، بهترين مورد اين است كه در زمان درست و در موضوع درستي اين اتفاق بيفتد» تصريح كرد كه تهديد نظامي عليه ايران موضوعيت ندارد و گفت: در شرايط فعلي خيلي بي‌عقلي است كه اسراييل با ما وارد جنگ شود، به ويژه اين كه بعد از شكل‌گيري دولت حماس، با شرايط پيچيده‌اي مواجه است.

معاون راهبردي شوراي عالي امنيت ملي كشورمان با تاكيد بر آن كه مرجع تصميم‌گيري در سياست‌هاي كلان ايران تغييري نكرده است، اظهار داشت: شش ماه پيش بايستي به خطر بيشتر توجه مي‌كرديم و امروز به منافع.

حسيني تاش در ارزيابي از عملكرد تيم مذاكره‌كننده‌ي هسته‌يي در دولت خاتمي و قرارداد پاريس اظهار داشت: مسايل دور قبل را نبايد از حد انصاف خارج كرد، از همان ابتدا در جريان مسايل هسته‌يي ايران بوده‌ام و يكي از مطلع‌ترين افراد نسبت به سوابق گذشته هستم.

وي اظهار داشت: پديده‌ي پيچيده‌ي هسته‌يي، سياست‌هاي پيچيده‌اي را نيز مي‌طلبد و اين تغيير سياست در مواضع مختلف، طبيعي است.

حسيني‌تاش با بيان اين كه مرجع تصميم‌گيري در سياست‌هاي كلان ايران تغيير نكرده است، گفت: سطح سياست گذاري و تصميم‌گيري تداوم داشته و ممكن است در اين راستا هر فردي در هر زماني مرتكب اشتباه شود.

معاون شوراي عالي امنيت ملي در ادامه با اشاره به روند تشديد پرونده‌ي هسته‌يي جمهوري اسلامي در حدود سه سال پيش گفت: فضاي شديدي عليه ايران شكل گرفته بود و ما تلاش كرديم تا همه‌ي ابهامات را پاسخ دهيم.

وي هم‌چنين تصريح كرد: بنابراين روزي كه ما امنيت را در درجه‌ي اول قرار داديم كار غلطي نبود. حركت سعدآباد، حركت غلطي نبود. چون اروپايي كه در سعد‌آباد كنار ما قرار گرفت، با اروپاي امروز متفاوت است.

حسيني‌تاش هم‌چنين با بيان اين كه اروپا در آن زمان با ايران نزديكي بيشتري داشت، ادامه داد: استفاده از تحرك اروپا سياست درستي بود، اما دو يا سه اشتباه در اين مسير اتفاق افتاد. يكي از اين اشتباهات توجه ديرهنگام ما به تغيير موازنه بود، چرا كه در تغيير موازنه بايستي رفتارمان را متناسب با شرايط تنظيم كنيم، همچنين ما بخشي از حقوق‌مان را واگذار كرده بوديم كه بايستي آن را برمي‌گردانديم. اشتباه ديگرمان شايد اين بود كه ما از رفتن به شوراي امنيت زيادي از خود ترس نشان داديم، اگر اين گونه نبود، الان احتمالا يكي دو گام در مذاكرات جلوتر بوديم.

معاون راهبري شورا تصريح كرد: اروپا بايد نشان مي‌داد مي‌تواند موضوع هسته‌يي ايران را به نتيجه برساند و وقتي متوجه شد شرايط به نفع ايران تغيير كرده، براي آن كه موفق شود بايستي به سمت ايران مي‌آمد و نه آمريكا.

سرپرست تيم مذاكره‌كننده‌ي ايران و روسيه در خصوص ارتباط مساله‌ي هسته‌يي ليبي با موضوع ايران اظهار داشت: موضوع ليبي مورد فاش‌شده‌يي است. رابطه‌ي ما با ليبي اين بوده كه هر دو مشتري يك فروشنده بوده‌ايم، اما بين فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران و ليبي مطلقا ارتباطي وجود نداشته است. ما را بر سر اين مباحث با آژانس درگير كردند و بعد هم اين موضوع منتفي اعلام شد.

وي درباره‌ي هزينه‌هاي شوراي امنيت براي ايران، با بيان اين كه چالش كنوني بر سر تلاقي و تضاد منافع ايران و آمريكاست، گفت:‌ اگر قرار باشد موقعيت استراتژيك به دست بياوريم، بايستي درگير مسايل شويم و اين براي ما فرصت است. اگر قرار باشد رفتن به شوراي امنيت اجتناب‌ناپذير باشد، بهترين مورد اين است كه در زمان درست و در موضوع درستي اين اتفاق بيفتد. اگر ما زمان و موضوع را انتخاب كنيم، بدين معناست كه ابتكار عمل در دست ماست. ما در موضوع و زماني چالش مي‌كنيم كه به نفع ماست. ملتي كه ريسك نكند و درگير نشود، ملتي كه ايستادگي نكند، نمي‌تواند ملتي سرافراز باشد.

حسيني تاش هم‌چنين در تشريح قطعنامه‌ي نشست اضطراري 15 بهمن‌ماه شوراي حكام گفت: در اين قطعنامه تكليف اجلاس 15 اسفند تعيين شده است. مديركل آژانس بايد گزارشي را درباره‌ي فعاليت هسته‌يي ايران به شوراي حكام گزارش كند، بعد شوراي تصميم‌گيري كند و مديركل قطعنامه‌ي اسفندماه را نيز به شوراي امنيت گزارش كند. يعني در 15 اسفند، هم گزارش البرادعي به شوراي امنيت ‌مي‌رود و هم قطعنامه‌اي كه بر مبناي آن گزارش صادر مي‌شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش ايسنا، معاون راهبردي شورا هم‌چنين با بيان اين كه در قطعنامه‌ي بهمن‌ماه مواردي ذكر شده كه مشخص بوده است ايران به آنها عمل نخواهد كرد، گفت: در واقع مسايل و فضا به گونه‌اي طراحي شده كه پرونده‌ي ايران به شوراي امنيت خواهد رفت.

سرپرست تيم مذاكره‌كننده‌ي هسته‌يي ايران و روسيه اقدامات در شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را سياسي توصيف كرد و با متناقض دانستن شرايط كنوني اظهار داشت: هر چه به زمان اجلاس 15 اسفند نزديك‌تر مي‌شويم، موضوع رفتن به شوراي امنيت نه تنها ايران، بلكه كشورهاي ديگر را نيز نگران كرده است.

حسيني تاش گفت:‌ ما تمام تلاش‌مان را مي‌كنيم كه ايران به شوراي امنيت نرود، چون به هر حال رفتن به شوراي امنيت هزينه‌هايي دارد كه دوست نداريم اين هزينه‌ها را متحمل شويم. رفتن پرونده‌ي هسته‌يي به شوراي امنيت از دو جهت ديگران را نگران مي‌كند، يكي اين كه مشخص نيست شوراي امنيت چگونه مي‌خواهد اين مساله را حل كند، دوم اين كه اگر در شوراي امنيت بحران بزرگي ايجاد شود، فقط متوجه ايران نخواهد بود و بسياري كشورها از جمله چين، اروپا و بسياري ديگر از كشورها را متاثر خواهد كرد. اروپا هم نگران است به اين ترتيب كار ايران به آمريكا واگذار شود و وجهه‌ي اروپا خراب شود.

حسيني تاش در همين‌حال پيش‌بيني از شرايط را به گونه‌اي ندانست كه بتوان به طور قطع حرف از رفتن ايران به شوراي امنيت را مطرح كرد و گفت:‌ اين احتمال وجود دارد كه فرصتي براي چانه‌زني‌ها براي بعد ايجاد شود.

وي در همين حال با بيان اين كه انجام غني‌سازي اورانيوم از جمله حقوق ايران است، گفت: بنابراين دليلي وجود ندارد كه ايران كوتاه بيايد. شوراي امنيت آخر ماجرا نيست و اول يك فرايند ديگر به حساب مي‌آيد، اما نفس انتقال پرونده به شوراي امنيت از نظر ما غلط است. رفتن به شوراي امنيت از نظر ما مردود و غيرقابل قبول است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، معاون دبير شوراي امنيت ملي هم‌چنين با تاكيد بر اين كه تهديد نظامي عليه ايران موضوعيت ندارد، گفت: در شرايط فعلي خيلي بي‌عقلي است كه اسراييل با ما وارد جنگ شود و به خصوص بعد از شكل‌گيري دولت حماس، با شرايط پيچيده‌اي مواجه است.

حسيني تاش در خصوص مذاكره با آمريكا نيز گفت: همان‌طور كه بارها گفته شده، ما با هر كشوري غير از اسراييل در شرايط فعلي مي‌توانيم مذاكره كنيم، اما علت اين كه تا به حال مذاكره با آمريكا انجام نشده، اين است كه هميشه احساس مي‌شده چنين مذاكره‌اي عاري از فشار نخواهد بود. اگر شرايط ديگري حاكم شود و فضا در آمريكا تغيير كند، مذاكره هم صورت خواهد گرفت.

Copyright: gooya.com 2016