شنبه 13 اسفند 1384

جلسه علني مجلس به دليل اختلاف‌نظر بين رييس مجلس و اكثر نمايندگان، به مدت نيم ساعت متوقف شد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: مجلس

پس از تصويب پيشنهاد كميسيون عمران به عنوان جايگزين مصوبه‌ي كميسيون تلفيق در خصوص برداشت از حساب ذخيره‌ي ارزي براي اتمام پروژه‌هاي نيمه‌تمام عمراني، اعتراضات زيادي از سوي نمايندگان از جمله توكلي، سبحاني، مصباحي‌مقدم، اميدوار رضايي و ... مبني بر اين‌كه اين پيشنهاد جايگزين به كميسيون تلفيق ارجاع نشده، ايجاد شد.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، نمايندگان به راي‌گيري اين پيشنهاد و تصويب آن معترض بودند و آن را غيرقانوني و مخدوش اعلام مي‌كردند.

حدادعادل نيز در پاسخ به تذكرات اين نمايندگان گفت: اگر معلوم شود پيشنهاد قابل طرح نبوده بحث ديگري است. آنچه كه من از آن دفاع مي‌كنم، اصل راي‌گيري است.

پس از سر و صداي بسيار زياد نمايندگان و حضور بيش از دو سوم نمايندگان در جايگاه هيات رييسه، حدادعادل اعلام كرد: به عنوان تنفس مجلس را تعطيل مي‌كنم و اعضاي هيات ريسه و رييس كميسيون تلفيق و رييس كميسيون عمران نيز به اتاق من بيايند.
------------------------------

پس از به تصويب رسيدن پيشنهاد كميسيون عمران به جاي مصوبه‌ي كميسيون تلفيق در خصوص برداشت از حساب ذخيره‌ي ارزي براي اتمام پروژه‌هاي نيمه تمام عمراني، حسن سبحاني عضو كميسيون تلفيق كه قبل از راي‌گيري در خصوص اين پيشنهاد تقاضاي تذكر كرده بود و حدادعادل به دليل اين كه اعلام كرده بود، وارد راي‌گيري شده‌ايم به او اجازه‌ي تذكردادن را نداده بود، گفت: شش نفر منشي به همراه شما (حدادعادل) آيين‌نامه را اجرا نمي‌كنيد، با كدام مجوز اجازه‌ي صحبت كردن به نماينده را نمي‌دهيد؟

وي گفت: اين راي خلاف قانون بود و بايد تذكر ماده‌ي 145 را گوش مي‌كرديد، براي چه جلوي صحبت‌كردن نمايندگان را مي‌گيريد.

نماينده دامغان افزود: بر اساس ماده 145، اين پيشنهاد بايد از طرف كساني بررسي مي‌شد كه به آنها ارجاع شده بود.

به گزارش خبرنگار پارلماني ايسنا، حدادعادل در پاسخ به سبحاني گفت: راي‌گيري را هيچ وقت تكرار نمي‌كنيم. با اين كه به اين پيشنهاد راي مخالف دادم، ولي به راي مجلس احترام مي‌گذارم. اين كه مي‌گوييد چرا به تذكر‌ها اجازه‌ي مطرح كردن نمي‌دهيد، براي اين است كه دائما موافقت و مخالفت را تحت تذكر بيان مي‌كنيد و از تذكر استفاده‌ي ابزاري مي‌شود. از روز اول بررسي بودجه تا حالا كمتر اتفاق افتاده كسي منطبق بر‌ آيين‌نامه تذكر داده باشد.

رييس مجلس افزود: اگر خلافي در چاپ پيشنهاد‌ها است بايد رييس كميسيون تلفيق نامه بنويسد و يا اداره‌ي قوانين بگويد چه اشكالي وجود دارد.

به گزارش ايسنا، احمد توكلي نماينده‌ي تهران نيز با بيان اين‌كه به شدت با اين پينشهاد مخالف بودند، گفت: راي حاصله مخدوش است.

وي در خصوص اين گفته‌ي حدادعادل كه راي را به هيچ عنوان عوض نمي‌كنم، گفت: شما رييس مجلس هستيد و من به شما افتخار مي‌كنم؛ اما شما نبايد بگوييد چون ديدم وقت كم است باب تذكر را باز نكردم. اگر باب تذكر را باز مي‌كرديد و به جاي اين‌كه خودتان دائم يك چيز را توضيح دهيد به آيين‌نامه عمل مي‌كرديد هيچ وقتي گرفته نمي‌شد. اگر اجازه‌ي تذكر را مي‌داديد اي بسا خودتان قانع مي‌شديد كه كميسيوني كه يك بند آن اجرا نشده اين حق را پيدا نمي‌كند كه آن را مطرح كند.

نماينده‌ي تهران خطاب به حدادعادل افزود: ما به فرمايش شما تن داديم، اما اين راي‌گيري قانوني نبود، براي چاره‌جويي فعلا عبور كنيد تا بعدا اداره‌ي قوانين چاره‌جويي كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

حدادعادل در پاسخ به توكلي گفت: بعد از صحبت با اعضاي هيات رييسه بر مقدمات شك نداشتم. شما هم شك نداشتيد و فكر مي كرديد اين پيشنهاد راي نياورد و اگر مي‌دانستيد راي مي‌آورد تذكر‌ها را زودتر مي‌داديد. فرض من اين بوده كه كاري خلاف آيين‌نامه نمي‌كنيم.

به گزارش ايسنا، موسي قرباني عضو هيات رييسه مجلس نيز گفت: در خود كميسيون تلفيق همين بحث‌ها پيش آمد، وقتي نمايندگان مي‌توانند پيشنهاد دهند جمعي تحت عنوان يك كميسيون هم مي‌توانند پيشنهاد دهند.

به گزارش ايسنا، پس از اين‌كه به نظر مي‌رسيد حدادعادل تذكرات نمايندگان را وارد ندانسته است، تذكردهندگان و تعداد ديگري از نمايندگان از جمله توكلي كه به نظر مي‌رسيد شديدا عصباني است با صداي بلند راي را غيرقانوني اعلام مي‌كرد، اما حدادعادل نيز گفت: اگر معلوم شود پيشنهاد قابل طرح نبوده بحث ديگري است، آنچه كه من از آن دفاع مي‌كنم اصل راي‌گيري است، و از حاجي‌بابايي خواست تا بند بعدي اين تبصره را براي بررسي اعلام كند؛ اما سر و صداي زياد نمايندگان و معترضين اجازه‌ي ادامه ‌كار را به هيات رييسه نداد و حدادعادل اعلام كرد اجازه دهيد مجلس به روال خود برگردد و براي رسيدگي تدبيري مي‌انديشيم. اما باز هم هجوم نمايندگان به جايگاه هيات رييسه، ‌رييس مجلس را بر اين داشت كه مجلس با نيم ساعت به عنوان تنفس تعطيل كند.

حدادعادل از اعضاي هيات رييسه، رييس كميسيون تلفيق و رييس كميسيون عمران خواست تا براي مشورت به اتاق او بروند.

به گزارش ايسنا، اين جلسه ساعت 5 / 3 به منظور نيم ساعت تنفس متوقف شد.

Copyright: gooya.com 2016