یکشنبه 14 اسفند 1384

لاريجاني در گفتگو با كورير، روزنامه اتريشی: افزايش قيمت نفت اروپايي‌ها را هم متاثر خواهدكرد، ايسنا

* بر حقوق بين‌المللي آنارشيسم حاكم است
* پيشنهاد ما براي همه طرف‌ها سود حساب مي‌شود



خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي

دكتر علي لاريجاني در گفت‌وگو با روزنامه‌ي كورير تاكيد كرد: پيشنهاد ايران براي حل مساله‌ي هسته‌يي براي تمامي طرف‌ها يك برد حساب مي‌شود، حتي اروپايي‌ها نيز بدين ترتيب برنده خواهند شد. وي هم‌چنين خاطر‌نشان كرد، در صورتي كه پرونده ايران به شوراي امنيت برود اروپايي‌هاي حاضر در شوراي امنيت از سوي آمريكا به حاشيه كشانده مي‌شوند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، متن كامل گفت‌وگوي دكتر علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان با اين روزنامه اتريشي به شرح زير است:

به چه دليل مذاكرات ميان سه كشور اروپايي و ايران روز جمعه در وين شكست خورد؟

ما به الزاماتمان در تطابق با قوانين آژانس بين‌المللي انرژي اتمي عمل مي‌كنيم. بازرسان آنها در حال نظارت بر فعاليت‌هايمان هستند. ما آماده هستيم تا با تمام كشور‌ها مذاكرات را به پيش ببريم؛ به ويژه اروپايي‌ها. ما با مجموعه‌اي از پيشنهاها آغاز كرديم، در يك نقطه مناقشه وجود داشت.

چه نقطه‌اي؟

تعليق فعاليت‌ها كه صرفا به منظور تحقيقات انجام مي‌گيرد؛ اين بسيار تاسف برانگيز است و يك مايه‌ي ملامت براي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است كه قصد دارد فعاليت‌هاي تحقيقاتي يكي از كشور‌هاي عضو را به شوراي امنيت سازمان ملل بفرستد.

شما مطمئن هستيد كه آژانس در نشست روز دوشنبه شوراي حكام اين تصميم را خواهد گرفت؟

نبايد قطعا چنين باشد و نبايد به اين موضوع توجه ويژه‌اي كرد. پيشنهاد ما براي تمامي طرف‌ها يك سود حساب مي‌شود، حتي اروپايي‌ها نيز بدين ترتيب برنده خواهند شد. آنها نيز مي‌توانند از نظر اقتصادي و همچنين سياسي و سياست امنيتي منتفع شوند. ما پيشنهاداتي را در بخش‌هاي گاز و نفت ارايه كرديم.

اما اروپايي‌ها همانند آمريكا نمي‌خواهند كه ايران به غني سازي اورانيوم بپردازد؟

اين اظهارات مرا شگفت زده مي‌كند، چرا ما عضو آژانس بين‌المللي انرژي اتمي شده‌ايم؟ براي اينكه مي‌خواهيم مجاز به استفاده از فناوري هسته‌اي شويم. اين يك تناقض است كه ما عضو آژانس باشيم، اما مجاز به انجام كاري نباشيم.

اين بدان معنا است كه ايران راه هند يا پاكستان را در پيش خواهد گرفت؟‌

اين كشور‌ها به دنبال سلاح هسته‌اي رفته‌اند؛ اما ما به هيچ وجه چنين كاري نخواهيم كرد. سياست‌هاي امنيتي و منافع استراتژيك كشور ما هيچ جايگاهي را براي بمب هسته‌اي در نظر نمي‌گيرد و اين تسليحات براي صلح جهاني مضر هستند.

در گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي آمده است كه نمي‌توان به طور كامل مطمئن بود كه برنامه‌ي هسته‌اي ايران به دنبال تسليحات هسته‌اي نيست.

در اين گزارش نكات متعددي آمده است: در يك نكته بيان شده است كه پس از بازرسي‌هاي سه ساله هيچ انحرافي ياد نشده است. بنيان اين مشكل در آن است كه هر بار زماني كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي قصد بررسي پرونده ما را دارد آمريكا چيزي را به ميان مي‌كشد و همه چيز دوباره از نو آغاز مي‌شود. به نظر مي‌رسد پرونده‌ي هسته‌اي تا ابد ادامه دارد. جايي ادعا شده بود كه ما پايگاهي را براي تسليحاتمان در شيان مي‌سازيم. آژانس به آنجا آمد و توضيح داد كه هيچ چيز را در آنجا نيافته است. همين مساله در نطنز و لويزان رخ داد، در گزارش محمد البرادعي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بيان شده است كه آژانس اين تاسيسات را بازرسي كرده و هيچ انحرافي را نيافته است. صرفا به دليل آزارهاي آمريكا ما 26 مورد بازرسي شديم. ما كشوري هستيم كه تحت فشار است.

بدترين مورد كدام است؟ سناريويي كه بدتر از همه باشد،‌ چنانچه توافقي حاصل نشود؟‌

اينكه پرونده‌ي ما به شوراي امنيت برود. در صورتي كه پرونده به آنجا برود اروپايي‌هاي حاضر در شوراي امنيت از سوي آمريكا به حاشيه كشانده مي‌شوند. آمريكايي‌ها افسار را در دست مي‌گيرند و به مواجهه‌ي مستقيم با ما مبادرت خواهند ورزيد؛ بدون آنكه اروپا تاثيري داشته باشد. در صورتي كه آنها براي امنيت در منطقه اهميت قايل باشند مجبورند كه با ما مذاكره كنند؛ نه با اروپايي‌ها.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آيا شما از تحريم‌ها هراس داريد؟ آيا ايران با تحريم نفتي مواجه خواهد شد؟‌

كدام تحريم‌ها ؟ ما 27 سال با تحريم‌هاي (آمريكا) ‌زندگي كرده‌ايم. شرايط منطقه به گونه‌اي نيست كه تحريم‌ها آنگونه كه آمريكايي‌ها مي‌خواهند تاثير خود را بگذارد. ادعا نمي‌كنيم كه ما سختي نخواهيم داشت، اما ديگران هم سختي‌هايي خواهند داشت.

اروپايي‌ها؟‌

همه. چنانچه‌ قيمت نفت افزايش يابد، اروپايي‌ها را هم متاثر خواهد كرد.

اگر در مسكو توافقي حاصل نشود چه خواهد شد؟

ما سه دوره مذاكرات بسيار سازنده را انجام داديم. ما با روس‌ها بر سر مجموعه‌اي به توافق رسيديم؛ اما يك بخش حق ايران براي انجام غني‌سازي اورانيوم به حساب مي‌آيد. بخش ديگري وجود دارد؛ مبني بر اينكه براي مدت زمان معين كنسرسيومي مشترك احداث شود و روسيه اورانيوم ما را غني سازي كند. اين منطقي اقتصادي دارد، اگر ما با اروپايي‌ها بر سر اين توافق به نتيجه برسيم، اروپايي‌ها هم مي‌توانند دخيل شوند.

قرارداد جورج بوش، رييس جمهور آمريكا، با هند بر سر همكاري براي بخش هسته‌اي غير نظامي را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

دو مورد مشابه است و شاهد استاندارد‌هاي دوگانه‌اي هستيم كه به كار گرفته مي‌شود.

آيا قرارداد دهلي موضع ايران را تقويت خواهد كرد؟

ما با دولت هند دوست هستيم و عليه آنها اعتراضي نمي‌كنيم. مشكل موضع آمريكا در برابر دو مورد مشابه است؛ با اين تفاوت كه يك كشور بمب اتمي ساخته است و آمريكا با آن قرارداد مي‌بندد و ديگري به دنبال انرژي هسته‌اي براي مقاصد صلح آميز است. برحقوق بين‌المللي آنارشيسم حاكم است.

Copyright: gooya.com 2016