یکشنبه 21 اسفند 1384

آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه‌: طرح روسيه از دستور كار تهران خارج شده است، ايسنا

وزارت امور خارجه‌ روسيه:
در حال بررسي رد پيشنهاد هسته‌يي‌مان از سوي ايران هستيم


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي روسيه اعلام كرد كه مسكو در حال بررسي رد پيشنهاد هسته‌يي‌اش از سوي ايران است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ‌به نقل از خبرگزاري فرانسه، ميخاييل كامينين، سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي روسيه گزارش داد: مسكو در حال بررسي مواضع اعلام شده از سوي وزارت امور خارجه‌ي ايران است و پس از آن مطابق شرايط عمل خواهد شد.

بر اساس گزارش خبرگزاري نووستي، وي افزود: مسكو هم‌چنان راه حل مسالمت‌آميز و ديپلماتيك برنامه‌ي هسته‌يي ايران را خواستار است.

حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي ايران صبح امروز اعلام كرد كه پس از گزارش مساله‌ي هسته‌يي ايران به شوراي امنيت، تهران بررسي پيشنهاد هسته‌يي مسكو را از دستور كار خارج كرده ‌است.

آصفي امروز با بيان اين كه طرح روسيه پس از گزارش پرونده‌ي هسته‌يي جمهوري اسلامي ايران به شوراي امنيت از دستور كار ايران خارج شد افزود: درخصوص غني‌سازي صنعتي دو سه روزي صبر مي‌كنيم.

به گزارش خبرنگار سياسي - خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان ضمن حضور در همايش بين‌المللي "انرژي و امنيت؛ ديدگاه آسيايي" در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آن‌ها پاسخ گفت.

آصفي در ارتباط با طرح روسيه گفت: ما اين طرح را پس از گزارش پرونده‌ي هسته‌يي جمهوري اسلامي ايران به شوراي امنيت از دستوركارمان خارج كرده‌ايم.

وي با بيان اينكه عملكرد شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در اجلاس اخير اين شورا كاملا سياسي بوده است، افزود: پيش بيني ما از قبل درخصوص سياسي بودن اين اجلاس صحيح بود و آن‌ها كار سياسي انجام داده‌اند و لذا طرح روسيه از دستور كار خارج شد.

آصفي در پاسخ به سوال ديگري گفت: امروز شرايط عوض شده و ديگر موضوع طرح روسيه در دستور كار نيست و بايد صبر كرد و ديد كه تحولات بين كشورهاي مختلف ازجمله پنج كشور عضو دايم شوراي امنيت چگونه پيش مي‌رود.

وي تصريح كرد: بدون ترديد جمهوري اسلامي ايران از حقوق خود صرفنظر نخواهد كرد و متاسفانه اتفاقي كه در وين رخ داد پيش‌بيني ما مبني بر سياسي بودن جلسه را كاملا ثابت كرد.

آصفي ادامه داد: حتي بحث به راي‌گيري و صدور قطعنامه و گفت‌وگو و تبادل نظر نينجاميد؛ بلكه خود اين كشورها بيانيه‌اي را به شوراي امنيت فرستادند و اين نشان مي‌دهد كه تصميمي كه گرفته شده بود كاملا سياسي و فاقد مباني و كار كارشناسي و حقوقي بود .

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان در ادامه اظهار داشت: از نظر جمهوري اسلامي ايران نتيجه‌ي اين اجلاس كاملا غير قابل قبول است و اظهاراتي كه آقاي البرادعي هم كردند اگرچه دو پهلو و مبهم بود؛ ولي همان اظهارات ناقص هم نشان مي‌داد كه جمهوري اسلامي ايران هيچ انحرافي از مقاصد صلح‌آميز خود نداشته است.

وي خاطرنشان كرد: فكر مي‌كنيم كه با تند كردن جرياني كه رژيم صهيونيستي و آمريكا در پي آن هستند طرف‌هاي مقابل حتما ضرر مي‌كنند و جمهوري اسلامي ايران قطعا امكانات لازم را براي حفظ و صيانت حقوق خودش دارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا مبني بر اينكه آيا با توجه به اظهارات اخير دكتر علي اصغر سلطانيه، نماينده كشورمان در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در وين در خصوص اينكه تهران ديگر تعهدي حقوقي در قبال غني‌سازي صنعتي ندارد درباره‌ي اين كه آيا غني‌سازي صنعتي آغاز شده يا خير، گفت: هنوز اين غني‌سازي را شروع نكرده‌ايم و دو سه روزي صبر مي‌كنيم تا ببينيم اوضاع چگونه پيش مي‌رود.

آصفي افزود: به هر حال توافقات گذشته را طرف‌هاي مقابل غير متعهدانه زير پا گذاشته‌اند.

وي در پاسخ به سوال ديگري در ارتباط با اتهاماتي كه مقامات آمريكايي به كشورمان وارد مي‌كنند، اظهار داشت: ناكامي‌هاي آمريكا در ايجاد امنيت و صلح در عراق بيش از هر چيز مسوولان كاخ سفيد و از جمله آقاي بوش را عصباني كرده است.

آصفي ادامه داد: بنابراين و با توجه به آنچه ذكر شد مقامات آمريكايي اين اتهامات را مي‌زنند و اظهارات بي‌پايه‌اي را انجام مي‌دهند تا شكست‌هاي خود را بپوشانند.

Copyright: gooya.com 2016