سه شنبه 1 فروردین 1385

مخالفت روسيه با بيانيه‌ شوراي امنيت سازمان ملل درباره‌ ايران، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي


روسيه با حمايت چين مانع حصول توافق در خصوص بيانيه‌ي شوراي امنيت سازمان ملل عليه برنامه‌هاي هسته‌يي ايران شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) به نقل از خبرگزاري رويتر، ديروز (دوشنبه) وزراي امور خارجه‌ي پنج عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل شامل چين، روسيه، آمريكا، فرانسه و انگليس و مقامات آلمان نشست مشتركي را برگزار كردند و بيش از چهار ساعت با يكديگر درباره‌ي اتخاذ استراتژي در قبال ايران به بحث پرداختند.

سفراي سازمان ملل كشورهاي مذكور به بررسي و گفت‌وگو پيرامون پيش‌نويس بيانيه‌اي از سوي شوراي امنيت پرداختند كه به دليل عدم دستيابي به اجماع نظر از تقريبا دو هفته پيش تاكنون هنوز صادر نشده است.

اين بيانيه از ايران مي‌خواهد تا از غني‌سازي اورانيوم كه به ادعاي غرب در راستاي توليد بمب اتمي صورت مي‌گيرد دست بردارد.

نيكولاس برنز، معاون سياسي وزير امور خارجه‌ي آمريكا به خبرنگاران اظهار داشت: ما همچنان بر اين باوريم كه بايد بيانيه‌اي رسمي از سوي رياست شوراي امنيت ارائه شود اين امر چند روزي طول خواهد كشيد.

اين در حاليست كه روسيه و چين نسبت به اقدامات احتمالي شوراي امنيت از قبيل اعمال تحريم و هرگونه تلاش كه باعث قطع روابط ايران با آژانس بين‌المللي و انرژي اتمي (IAEA) شود ابراز نگراني مي‌كنند.

امير جونز پري، سفير انگليس در سازمان ملل كه هيات اعزامي كشورش در وين رياست نشست شوراي امنيت را بر عهده داشت گفت: فرانسه و انگليس به عنوان نگارندگان پيش‌نويس بيانيه مجددا از ديد ديگري به اين متن نگاه خواهند كرد و در صورت لزوم آن را بهبود بخشند. 15 عضو شوراي امنيت اواخر امروز (سه‌شنبه) مجددا تشكيل جلسه خواهند داد.

وانگ گيانگيا، سفير چين در سازمان ملل در خصوص مذاكرات شوراي امنيت ابراز خوش‌بيني كرد اما اظهارات وي حاكي از عدم حصول توافق در اين نشست بود.

سفير چين افزود: ما توافق كرديم تا در خصوص پيش‌نويس بيانيه‌ي شورا بحث كنيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

برنز تصريح كرد كه به هرجهت مذاكره كنندگان هدف مشتركي دارند.

وي ادعا كرد: همه متفق القول گفتند كه ايران به تعهدات بين‌المللي‌اش پايبند نيست و مي‌كوشد به سلاح هسته‌يي دست يابد.

در همين حال روسيه و چين در واكنش بيانيه‌ي شوراي امنيت در خصوص ماده‌اي كه به موجب آن ايران 14 روز مهلت دارد تا به گزارش و درخواست‌هاي مطرح در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تحقق بخشد اعتراض كردند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مخالفت روسيه با بيانيه‌ شوراي امنيت سازمان ملل درباره‌ ايران، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016