پنجشنبه 17 فروردین 1385

گزارش "آفتاب" از پایان عمر راکتور اتمی تهران

آفتاب: 24 روز دیگر فرصت یک ماهه ایران از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد پایان می یابد، با این حال مقامات ایران در اظهاراتشان طی روزهای اخیر بارها بر خواست تهران برای ادامه راه های دیپلماتیک تأکید کرده اند.


همچنان که منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران نیز بر این اعتقاد است که اگرچه تهران تسلیم تهدیدها نمی شود، اما در مهلت 30 روزه اش که البته 6 روز آن پایان یافته احتمال نوعی توافق و مصالحه نیز امکان پذیر خواهد بود. متکی در گفتگویی با یک روزنامه سوئیسی همچون گذشته بر همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی و بازرسان این مرکز تأکید کرده است.

علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز همچون وزیر امور خارجه بر این نظر است که ایران به همکاری خود در چارچوب معاهده ان پی تی ادامه می دهد.
سلطانیه در گفت‌و‌گو با یک خبرگزاری خصوصی ایرانی نیز ادامه همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی در چارچوب ان پی تی را از دیگر سناریوهای ایران ذکر می کند. سلطانیه در این گفت‌و‌گو به ذکر دلایل عدم پذیرش بیانیه شورای امنیت از سوی ایران نیز پرداخته است.

به گفته سفیر ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی موضوع ایران به شورای امنیت ارجاع نشده بلکه صرفا گزارش شده است و شورای حکام همچنان درگیر پرونده ایران است و به همین دلیل دست شورای امنیت درباره پرونده ایران بسته خواهد بود. وی با بیان اینکه بیانیه شورای امنیت غیرالزام آور است در عین حال می گوید که هیچ کشوری نمی تواند آن را نادیده بگیرد زیرا می تواند قدمی برای قدم های بعدی باشد. سلطانیه همچون دیگر مقامات ایران بار دیگر بر این امر تأکید کرد که دولت تصمیمی برای خروج از ان پی تی ندارد و چنین گزینه ای در دستور کار ایران قرار ندارد.

عمر مفید راکتور تهران رو به پایان
نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین تجدیدنظر در رابطه با پروژه راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک را منطقی ندانست چرا که به گفته او عمر مفید راکتور تهران رو به اتمام است و باید راکتور دیگری در حد تحقیقاتی داشته باشیم.

کشورهای عربی محل جدید گفتگوها
یکی دیگر از موضوعات مورد گفتگوی سلطانیه با فارس در خصوص تصمیم شورای امنیت در مورد ایران بود که به گفته وی چنانچه شورای امنیت به این نتیجه می رسید که آژانس از اجرای وظیفه خود ناتوان است، همانند عراق تصمیم می گرفت تا گروه بازرسی «آمنکام» یا «آنمویک» را ایجاد کند ولی درباره ایران این مورد عملی نیست چرا که به ایران به همکاری خود با آژانس ادامه می دهد و عضو ان پی تی است. سلطانیه همچنین تأکید کرد که دولت ایران در صورتی آماده مذاکره است که طرفین عاقلانه برخورد کنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اما این اظهارات تنها مسائل دیروز پیرامون پرونده هسته ای ایران نیست. چرا که از یک سو مقامات آلمان و آمریکا در واشنگتن با یکدیگر در این زمینه در حال گفت‌و‌گو هستند و از سوی دیگر این بار کشورهای عربی به محور گفتگوهای غرب در خصوص پرونده هسته ای ایران تبدیل شده اند. در همین راستا مقامات قطر و کویت قرار است طی نشستی 2 روزه در کویت به بررسی پرونده هسته ای ایران بپردازند.

سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان نیز با تأکید بر صلح آمیز بودن برنامه های هسته ای ایران از سفر قریب الوقوعش به ایران خبر داد:‌ در همین حال موضوع هسته ای ایران دیروز محور مذاکرات مقامات روسیه و عربستان سعودی بود.

به این ترتیب در حالی که ایران 24 روز دیگر را برای اتخاذ تصمیمی در مورد چگونگی برخورد با بیانیه شورای امنیت در پیش دارد هر روز با گفتگوهای تازه ای در مورد پرونده اش در عرصه روابط کشورهای اروپایی و این بار کشورهای عربی روبه روست. روندی که ظاهرا با نزدیک شدن به پایان این مهلت زمانی، شدت بیشتری خواهد یافت.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش "آفتاب" از پایان عمر راکتور اتمی تهران' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016