پنجشنبه 17 فروردین 1385

گزارشي از آخرين تحولات در مورد مذاكره بين ايران و آمريكا در مورد عراق، ايرنا

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۵/۰۱/۱۷‬

موضوع مذاكره بين ايران و آمريكا در مورد بحران عراق يكي از بحث‌ها داغ و اصلي رسانه‌هاو محافل سياسي خارجي است.

زمان، مكان و افراد تيم مذاكره‌كننده از جمله مواردي است كه طي ‪۲۴‬ ساعت گذشته رسانه‌هاي خارجي به خصوص غربي در مورد آن طي گزارشهاي متعدد اظهار نظر كرده‌اند.

درتازه‌ترين تحول در اين مورد يك راديو وابسته به دولت آمريكا چهارشنبه شب گزارش داد: روز شنبه (‪ ۱۹‬فروردين) جمهوري اسلامي و آمريكا به طور مستقيم درباره اوضاع عراق با يكديگر وارد مذاكره مي‌شوند.

اين راديو افزود: هرچند در گذشته اين دو كشور در ارتباط با عراق به طور غيررسمي در تماس بوده‌اند، اما گفته مي‌شود اظهار نگراني كشورهاي عرب در ماه‌هاي اخير و نيز طرح پرونده هسته‌اي ايران در شوراي امنيت طرفين را ترغيب به برقراري مذاكرات مستقيم كرده است.

اين راديو گفت : قرار است جمهوري اسلامي و آمريكا روز شنبه در بغداد درباره راه‌هاي حفظ صلح و امنيت عراق مذاكره كنند.

برخي منابع مستقل براساس شرايط پيش آمده بدنبال پاسخ اين سوال هستند كه چرا آمريكا در اين مرحله تصميم به مذاكره با ايران گرفته و آيا نشست طرفين بر سر ميز مذاكرات مستقيم، ارتباطي به روند بررسي پرونده هسته‌اي ايران توسط شوراي امنيت دارد يا خير؟
"فرد تانر"، معاون انستيتوي تحقيقات استراتژيك در ژنو گفته است :
احتمالا به طور مستقيم فكر مي‌كنم ايران را بايد در چارچوب بزرگتري بحث كرد.

وي با اشاره به نقش‌هاي موثر منطقه‌اي و جهاني ايران گفت: بايد قبول كرد كه هم جمهوري اسلامي و هم آمريكا معتقدند اوضاع حاكم بر عراق نبايد به يك جنگ داخلي منتهي شود.

تانر افزود: به اعتقاد من اين اتفاق نظر مي‌تواند كمك كند كه مسائل ديگري از جمله برنامه هسته‌اي ايران هم مطرح شود، ولي فكر نمي‌كنم اين مساله به تنهايي انگيزه برگزاري اين مذاكرات باشد.

برخي رسانه‌هاي بين‌المللي نيز با اشاره سه سال اتهامات آمريكا عليه ايران دائر بر حمايت از شورشيان در عراق و تكذيب‌هاي جمهوري اسلامي، شرايط پيش آمده را نوعي شكست برنامه‌هاي آمريكا در عراق و دروغ پردازي‌هاي واشنگتن طي سال‌هاي اخير دانسته‌اند.

بااين حال رسانه‌هاي آمريكايي در يك سياست دوگانه در حالي كه در موضوع هسته‌اي، ايران را متهم به برنامه ريزي براي توليد سلاح اتمي مي‌كنند، در مورد مساله عراق معتقدند آمريكا و ايران " اشتراك " منافع دارند و روند مذاكرات روزهاي آينده به همكاري خواهد انجاميد.

در همين حال برخي محافل رسانه‌اي و سياسي غربي نيز مي‌گويند از آنجايي كه تماس‌هاي غير رسمي ايران و آمريكا در سه سال گذشته نتيجه‌اي به بار نياورده، شايد اين مذاكرات هم حداقل در اين مرحله نتيجه قطعي به بار نياورد، مگر آن كه ايران آن را مفري براي كاهش تهاجم تبليغاتي و سياسي غربي عليه برنامه هسته‌ايش تلقي كند.

تلويزيون عراق نيز چهارشنبه‌شب به نقل از منابع آگاه اعلام كرد: مقامات جمهوري اسلامي ايران و آمريكا روز شنبه هفته آينده گفت وگوي‌هاي خود را درباره عراق آغاز مي‌كنند.

اين تلويزيون بدون‌اشاره به جزييات بيشتر افزود:اين گفت و گوها در بغداد و با حضور مقامات عراقي انجام خواهد گرفت.

تلويزيون عراق در اين خبر ابراز عقيده كرد: درخواست براي انجام اين گفت وگوها كه بارها مورد تقاضاي مقامات آمريكا از جمله "جرج بوش" بوده به عقيده صاحب نظران به نفع جمهوري اسلامي تمام شده است.

در اين ميان، نخست‌وزير عراق نيز تاكيد كرده است كه موضوع گفت‌وگوي ايران و آمريكا ايجاب مي‌كند نماينده عراق نيز در آن حضور داشته باشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

"ابراهيم جعفري" در مصاحبه‌اي با روزنامه‌انگليسي "گاردين" گفت: وقتي دو كشور درباره عراق صحبت مي‌كنند، بغداد بايد عضوي از اين مذاكرات باشد.

جعفري افزود: البته اين مذاكرات به نفع عراق و به نفع دو كشور مذاكره كننده است و تا زماني كه موضوع مذاكره عراق است، بغداد نيز بايدنماينده‌اي در اين گفت‌وگو داشته باشد.

نخست وزير عراق در ادامه با اعلام اين كه آمريكا و انگليس خواستار كناره‌گيري وي از مقامش هستند، تاكيد كرد كه با نظر آن دو كشور موافق نيست و به زور آنها از قدرت كنار نخواهد رفت.

جعفري باقي ماندن يا احتمال كنار رفتن خود از مقام نخست وزيري عراق را نتيجه روندي آزاد و انتخابات دمكراتيك در كشورش دانست كه نمي‌توان آن را با فشارهاي خارجي تغيير داد.

شوراي روابط خارجي آمريكا نيز در تازه‌ترين واكنش خود اعلام كرده است كه ايران سياستگذاران آمريكا را آزار مي‌دهد اما شايد گفت وگوي راهبردي با تهران تنها راه واشنگتن باشد.

گزارش اين شورا روز چهارشنبه به وقت نيويورك منتشر شده است.

"فلينت لورت" يكي از سياستگذاران ارشد و اسبق آمريكا گفته است كه بهترين راه حل براي واشنگتن گفت وگوهاي راهبردي با ايران است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارشي از آخرين تحولات در مورد مذاكره بين ايران و آمريكا در مورد عراق، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016