پنجشنبه 24 فروردین 1385

رييس جمهور درجمع دانشجويان: نيروگاه بوشهر به ۸۰ تن اورانيوم غني شده نياز دارد، ايسنا

* از تمام ظرفيت‌ ديپلماسي كشور براي حل پرونده هسته‌اي ايران استفاده مي‌كنيم


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

رييس جمهور چهارشنبه شب در جمع دانشگاهيان استان خراسان رضوي به بيان جزييات بيشتري از روند دستيابي ايران به چرخه كامل سوخت هسته‌اي پرداخت و اظهار داشت: «ما از تمام ظرفيت‌هاي ديپلماسي كشور در جهت حل صلح‌آميز پرونده هسته‌اي ايران استفاده كرده و مي‌كنيم. اكنون در حال طي يكي از پر افتخارترين دوران ديپلماسي خود هستيم. ما ديپلماسي خود را با استحكام و تدبير جلو مي‌بريم.»

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمود احمدي‌نژاد با بيان اينكه بهترين اوقات خوش زندگي‌اش را در دانشگاه‌ها گذرانده ‌است، گفت: «در حال حاضر متاسفانه فرصت كمي دارم كه در جمع دانشجويان و دانشگاهيان حضور پيدا كنم ولي هنوز معتقدم بهترين ايام خوشم زماني بود كه به دانشگاه مي‌رفتم و با دانشجويان صحبت مي‌كردم. اكنون نيز هفته‌اي 3 يا 4 ساعت با دانشجويان كلاس دارم كه بيشتر اين كلاس‌ها در دفتر كارم در نهاد رياست جمهوري برگزار مي‌شود.»

رييس جمهور با اشاره به مطالبات دانشجويان در مورد مسائل آموزشي و رفاهي، گفت: «از نگاه ما تمام جواناني كه در دانشگاه‌ها درس مي‌خوانند، همه فرزندان ايران عزيز و براي ما يكسان و محترم هستند. دولت وظيفه دارد از تمام آنها حمايت كرده و فرصتي را براي تعالي و رشد آنها فراهم كند.»

رييس جمهور با بيان اينكه دولت مشكلات رفاهي دانشجويان دانشگاه‌هاي مشهد را حل خواهد كرد، گفت: «دولت درصدد است در استان خراسان رضوي دانشگاه علمي و صنعتي ايجاد كند.»

وي با بيان اينكه دانشجويان ما بعد از فارغ‌التحصيلي مشكل ادامه تحصيل و اشتغال دارند، اظهار داشت: «مشكل بيشتر فارغ‌التحصيلان، بيكاري است. بايد سعي كنيم نيروهاي خلاق را جذب كار كنيم چون معتقديم ظرفيت فعاليت در كشور ما بيش از سه برابر ظرفيت كنوني است.»

وي با بيان اينكه دولت بيشترين بودجه را براي فعاليت‌هاي عمراني و ايجاد اشتغال در نظر گرفته است، گفت: «بنا بر تصميم دولت و مجلس، قرار شده كه ظرف 6 ماه از اين بودجه به نحو احسن استفاده كنيم و مجلس نيز قول داده در نيمه دوم سال متمم بودجه عمراني را در اختيار دولت قرار دهد.»

وي با بيان اينكه صندوق مهر رضا با اعتبار دو هزار و 500 ميليارد تومان تشكيل خواهد شد، گفت: «سعي خواهيم كرد اعتبار اين صندوق را به 5 هزار ميليارد تومان افزايش داده و از آن در جهت حل مشكل اشتغال، ازدواج و مسكن جوانان استفاده كنيم.»

رييس جمهور در بخشي ديگر از سخنانش با اشاره به دستيابي ايران به چرخه سوخت هسته‌اي و تاكيد بر اينكه داشتن انرژي صلح‌آميز هسته‌اي حق مسلم ماست، به توضيحاتي در بعد ابعاد فني چرخه سوخت پرداخت.

به گزارش ايسنا وي با بيان اينكه چرخه توليد سوخت هسته‌اي عبارت است از يك مجموعه 164 واحدي از يكسري دستگاههايي به نام سانتريفوژ كه هر كدام با سرعت 64 هزار دور در دقيقه مي‌چرخد، گفت: «ما در حال حاضر از سانتريفوژ p1 استفاده مي‌كنيم كه ظرفيت آن مشخص است. البته سانتريفوژ p2 هم هست كه ظرفيت آن چهار برابر وضعيت كنوني است و اين سانتريفوژ مراحل تحقيقاتي و آزمايشي خود را طي مي‌كند.»

وي با بيان اينكه ما توانسته‌ايم اورانيوم غني شده 5/3 درصدي را بسازيم، گفت: «15 روز براي ثبت و رفع اشكال اين اورانيوم صبر كرديم و در روز 20 فروردين متوجه شديم كه به اين فناوري به صورت كامل دست پيدا كرده‌ايم.»

وي ادامه داد: «نيروگاه بوشهر براي فعاليت به 80 تن اورانيوم غني شده 5/3 درصدي نيازمند است. وقتي كه ما در سال اول اين 80 تن اورانيوم غني شده را نصب كنيم، هر سال 3/1 سوخت بايد تعويض و جايگزين شود. يعني نيروگاه بوشهر در سال اول به 80 تن اورانيوم غني شده احتياج دارد و از سال بعد بايد 27 تن جايگزين شود. خوشبختانه مجموعه كار به خوبي پيش مي‌رود و اميد داريم كه خبرهاي بهتري را در آينده در اين ارتباط اعلام كنيم.»

احمدي‌نژاد تاكيد كرد: «ما از اورانيوم نه تنها در سوخت هسته‌اي استفاده مي‌كنيم، بلكه با استفاده از اورانيوم پيشرفت‌هايي را نيز در كشاورزي و پزشكي داشته‌ايم كه به مرور آن را اعلام مي‌كنيم.»

وي با اشاره به مساله سياسي پرونده هسته‌آي ايران، گفت: «كشورهايي كه مي‌گويند نگران فعاليت‌هاي ما هستند دروغ مي‌گويند. آنها نگران انحراف فعاليت‌هاي ما نيستند، بلكه مي‌خواهند ما پيشرفت نكنيم. آنها در ابتدا مي‌گفتند ما به فعاليت‌هاي شما شك داريم و كساني اين شعار را مي‌دادند كه ادعاي آزادي فكر و انديشه داشتند، ولي اين ادعا آنقدر مسخره بود كه خود آنها بعد از مدتي درز اين ادعا را گرفته و ديگر از آن صحبتي نكرده‌اند.»

رييس جمهور ادامه داد: «علت اصلي مخالفت آنها، مخالفت با فرهنگ و تمدن ملت ايران است. آنها به خوبي مي‌دانند كه اگر ملت ايران به فناوري ارزشمند غني‌سازي اورانيوم دسترسي پيدا كند در كوتاهترين زمان ممكن به يكي از ابرقدرت‌هاي حقيقي و واقعي مبدل خواهد شد. كشور ما داراي ظرفيت‌هاي فرهنگي و ارزشمندي است. ايران داراي مكتب و تمدن است. آنها مي‌ترسند كه ايران در عرصه جهاني به عنوان يك نقطه اتكا معرفي شود. آنها 27 سال تبليغ كردند كه انقلاب اسلامي ايران موجب تحجر و عقب ماندگي مي‌شود، حال مي‌بينند كذب بودن ادعاي‌شان ثابت شده است. آنها ديدند كه جوانان ايراني براي رسيدن به چرخه ارزشمند سوخت هسته‌اي در جهت استفاده صلح‌آميز حتي براي يك پيچ هم دستشان را به سمت غربي‌ها دراز نكرده‌اند. اين فناوري صددرصد به صورت كامل به دست جوانان ايران اسلامي حاصل شده و آنها ناراحت هستند. ما به آنها مي‌گويم عصباني باشيد و از اين عصبانيت بميريد.»

احمدي‌نژاد ادامه داد: «با آنكه ما اعلام كرديم به باشگاه هسته‌اي پيوسته‌ايم، آنها دست از مخالفت با ما برنمي‌دارند. از ديشب تا امروز شرايط و معادلات سياسي كاملا به نفع ايران تغيير كرده است. چون به لطف خداوند چرخه سوخت حاصل شده است و اين يك هديه و لطف ويژه از ناحيه خداوند متعال است. البته يك عده ترسو و عناصر سست درصدد هستند در صفوف فشرده مردم ما تفرقه ايجاد كنند و با تبليغات و جنگ رواني دور هم جمع مي‌شوند حرف مي‌زنند. ما به اين حركات آنها مي‌خنديم. دائم مي‌آيند با ما تماس مي‌گيرند و مي‌گويند كه خطر و بحران در راه است، در صورتي كه ما معتقديم بحران در اردوگاه دشمنان ايران است. ما در كشور خود بحراني نداريم، ملت ما شجاع ايستاده است. ملت ما براساس قوانين و حقوق مسلم خود حركت مي‌كند.»

رييس جمهور در بخش ديگري از سخنانش گفت: «من به تمام عزيزاني كه مسوول پيگيري مساله هسته‌اي ايران هستند دو نكته را يادآوري كرده‌ام و گفته‌ام كه اين دو نكته خط قرمز ماست؛ يكي اينكه ما اهل مذاكره و گفت‌وگو هستيم ولي با هيچ كس در ارتباط با اصل حقوق ملت ايران مذاكره نمي‌كنيم.»

وي گفت: «در حال حاضر در دنياي غرب ديپلماسي به معناي دروغ و نيرنگ تعريف مي‌شود و همه به يكديگر بي اعتماد هستند. آنها به ما مي‌گفتند شما براي مدت كوتاهي فعاليت‌هاي خود ار متوقف كنيد تا ما اين پرونده را جمع و جور كنيم. در ابتدا مي‌گفتند 2ماه، بعد مي‌گفتند يك ماه، بعد گفتند يك هفته و بعد گفتند يك روز. آنها به ما گفتند كه به بهانه‌ مسائل فني فعاليت‌هاي خود را متوقف كنيد تا ما اين پرونده را جمع و جور كنيم و راهي براي آن پيدا كنيم ولي اين مكر و حيله آنها بود. آنها دروغ مي‌گفتند و مي‌خواستند با به دست آوردن اين فرصت، اهداف شوم خود را محقق كنند. اگر ما اين كار را مي‌كرديم كار درستي نبود چون آنها به هيچ يك از اصول اخلاقي پايبند نيستند. آنها با اين بهانه باعث شدند كه دو سال فعاليت‌هاي ما به تاخير بيفتد. البته خيلي مسائل رخ داد كه من نمي‌توانم به خاطر مصالح ملت ايران آنها را بگويم، گرچه معتقدم بايد همه چيز را به مردم گفت.»

احمدي‌نژاد خاطرنشان كرد: «در گذشته آنها به بهانه اعتمادسازي ما را مجبور كردند كه قدم به قدم از خواسته خود دورتر شويم و فعاليت‌هاي خود را حتي در بعد تحقيقاتي متوقف كنيم. هر روز يك بهانه جديد مي‌آوردند و ما هر روز عقب‌تر مي‌افتاديم.»

رييس جمهور گفت: «فناوري صلح‌آميز هسته‌اي حق مسلم ماست و ملت ايران در مورد اين حق خود كوتاه نخواهد آمد و با كسي مذاكره نمي‌كند.»

وي افزود: «وقتي مي‌خواستيم UCF اصفهان را راه بيندازيم به ما گفتند اگر اين كار را بكنيد فلان كار را مي‌كنيم و تهديد كردند. عده‌اي نيز دائم مي‌گفتند كه بياييد فعاليت‌ها ار به حالت تعليق درآوريم و يك ماه فعاليت‌ها را عقب بيندازيم.»

رييس جمهور گفت: «ما در حال حاضر تنها كشوري هستيم كه براساس مباني و قوانين آژانس حركت مي‌كنيم و فعاليت‌هايمان زير نظر آژانس است. ما نگراني نداريم، چون كار ما درست است و آنچه كه مورد نياز است از راه قانوني به دست مي‌آوريم. »

وي اظهار داشت: «من به مسوولان مذاكره‌كننده پرونده هسته‌اي گفته‌ام كسي حق ندارد از مسيري كه ما طي مي‌كنيم سر سوزني كوتاه بيايد. البته ما از تمام ظرفيت‌هاي ديپلماسي كشور در جهت حل صلح‌آميز پرونده هسته‌اي ايران استفاده كرده و مي‌كنيم. اكنون در حال طي يكي از پر افتخارترين دوران ديپلماسي خود هستيم. در حال حاضر مسافرت‌ها و مذاكرات زيادي صورت گرفته كه خيلي از آنها در اخبار اعلام نشده و اين پيگيري‌ها ادامه دارد. ما ديپلماسي خود را با استحكام و تدبير جلو مي‌بريم.»

رييس جمهور گفت: «ما در حال حاضر يك كشور هسته‌اي هستيم و از موضع يك كشور هسته‌اي با تمام اين قدرت‌ها صحبت مي‌كنيم.»

وي با بيان اينكه ملت ما خواهان صلح و آرامش براساس عدالت است، گفت: «ما پيشرفت خود را تهديد براي هيچ كس قلمداد نمي‌كنيم. ما براي دشمنان خود نيز خير مي‌خواهيم و وقتي به آنها مي‌گوييم به راه حق برگرديد خير آنها را مي‌خواهيم. ما نمي‌خواهيم آنها رسوا شوند و در آتش جهنم بسوزند.»

بنابراين گزارش، هنگامي كه رييس جمهور در حال ايراد اين سخنان بود دانشجويان شعار دادند: "مجرم اقتصادي افشا بايد گردد" كه وي گفت به آنجا نيز مي‌رسيم.

احمدي‌نژاد در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينكه هر تحولي كه در كشور رخ مي‌دهد به دست جوانان است، گفت: «با الگوهاي اقتباسي نمي‌توانيم پيشرفت كنيم. كشورهاي جهان سوم در ابتدا براي پيشرفت به الگوهاي اقتصادي غرب متوسل شده‌اند و بعد از اينكه نتوانستند راه به جايي ببرند ابرقدرت‌ها به آنها گفتند كه مشكل آنها سياسي است و شما بايد توسعه سياسي را در نظر بگيريد. علت عدم پيشرفت شما عدم توسعه‌يافتگي سياسي است. البته آنها مي‌گفتند اين توسعه سياسي بايد براساس الگوي توسعه غربي باشد كه اين نيز جواب نداد. ابرقدرت‌ها به اين كشورها گفتند مساله شما توسعه فرهنگي است شما تا وقتي مشكلات فرهنگي‌تان را برطرف نكنيد پيشرفت نمي‌كنيد و امروز شعار الگوي توسعه فرهنگي را سر مي‌دهند. آنها سعي دارند كشورها را به سمت استحاله شدن سوق دهند به نحوي كه آنها فاقد هويت باشند.»

رييس جمهور خاطرنشان كرد: «چندي پيش با يكي از سران قبلي شرق آسيا صحبت مي‌كردم و از او در مورد اقتصاد و توسعه اقتصادي پرسيدم كه او به من توضيحاتي داد. من يك بار ديگر سوال خود را تكرار كردم و گفتم آخرش چيست؟ در جواب من گفت: در مساله اقتصادي ما وارد مسابقه‌اي مي‌شويم كه پاياني ندارد. من از او سوال كردم كه آيا ما نبايد يك الگوي متناسب با ويژگي‌هاي ملت‌هاي خود در ارتباط با توسعه تعريف كنيم؟ اين سوال من از دانشگاهيان هم هست.»

وي در بخش ديگري از سخنانش به نامگذاري امسال به سال نبوي اشاره كرد و گفت: «تنها الگوي نبوي است كه مي‌تواند تمام جوامع را به سعادت برساند. به نظر من دانشگاه‌ها و حوزه‌ها بهترين جاهايي هستند كه مي‌توانند يك الگوي توسعه مناسب را ارائه دهند كه متناسب با ملت ايران باشد.»

احمدي‌نژاد در پايان گفت: «معتقدم دانشجويان سال 85 ، سال 84 و دوران اخير به مراتب انقلابي‌تر، ‌مسلمان‌تر و شجاع‌تر از دانشجويان سال 57 هستند. جوانان سال 85 هستند كه مي‌توانند ايران اسلامي را به يك الگو تبديل كنند.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش خبرنگار ايسنا، دانشجويان در ديدار با رييس جمهور خواستار كاهش شهريه‌ها و توجه به امكانات تحقيقاتي و علمي در دانشگاه‌ها شدند.

تعدادي از دختران دانشجو نيز اعلام كردند با توجه به اينكه تعداد زيادي از دانشجويان دختر هستند نيازهاي دانشگاه‌ها با توجه به افزايش اين تعداد تعريف نشده است.

عده‌اي از دانشجويان نيز فعاليت‌هاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي را زير سوال برده و معتقد بودند كه اين شورا در راستاي ترويج فرهنگ اسلامي فعاليت‌هاي چنداني نكرده است.

دانشجويان همچنين با مذاكره با آمريكا مخالفت كرده و دست نوشته‌هايي در جهت مخالفت با مذاكره با آمريكا آورده بودند به نحوي كه يكي از دانشجويان دختر دانشگاه فردوسي مشهد خطاب به رييس جمهور گفت: پيام مذاكره با آمريكا در مكتب روح الله چنين آمده: ما تا آخر ايستاده‌ايم و با آمريكا رابطه برقرار نمي‌كنيم مگر اين كه آمريكا آدم شود و از ظلم كردن دست بردارد. اين دانشجو ادامه داد اگر مسوولان جز اين اراده كنند، ملت اين اجازه را به آنها نخواهد داد.

همچنين دانشجويان پيام نور مشهد نيز با فريادهاي مكرر از رييس جمهور مي‌خواستند به وضعيت دانشگاه پيام نور و كمبود امكانات در اين دانشگاه توجه كند.

Copyright: gooya.com 2016