جمعه 1 اردیبهشت 1385

شمس‌الواعظين: اروپا و آمريكا غني سازي ‌٥/٣ درصدي اورانيوم در ايران را بپذيرند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي


يك كارشناس مسايل سياسي با اشاره به مذاكرات ايران با نمايندگان سه كشور اروپايي و روسيه در مسكو گفت: اين رايزني‌ها در مقطع فعلي كه تلاش‌هاي آمريكا بر چين و روسيه در همراه كردن آنها با خود براي اعمال تحريم عليه ايران به طور جدي انجام مي‌شود واسطه‌اي و بي‌نتيجه‌ است.

ماشاء‌الله شمس‌الواعظين، كارشناس مسايل بين الملل در گفتگو با خبرنگار انرژي هسته‌يي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خصوص برخي اخبار خبرگزاري هاي خارجي مبني بر اينكه البرادعي در سفرش به تهران پيشنهاد كرده است كه ايران پس از رسيدن به تكنولوژي سوخت فعاليت‌هايش را تعليق كند گفت: اين گمانه‌زني‌ها در حالي مطرح مي‌شود كه اروپا و آمريكا به اين نتيجه رسيده‌اند كه به چيزي كمتر از توقف آشكار و علني فعاليت‌هاي غني سازي ايران رضايت نخواهند داد.

وي با بيان اينكه از نگاه اروپا، ايران برخلاف توافقات در مسير مذاكراتي عمل كرده است گفت: آنها احساس مي‌كنند كه قبل از پايان بازي ايران در اقدامي يكجانبه جشن پيروزي گرفته است.

اين كارشناس مسايل بين الملل افزود: از نگاه اروپا كه خود را جامعه جهاني تصور مي‌كند اين اقدام ايران يعني هجوم بردن به دل جامعه جهاني.

شمس‌الواعظين خاطر نشان كرد: پس از اعلام دستيابي ايران به تكنولوژي چرخه سوخت آنهايي كه مسوول دريافت مفاهيم ايران بودند در گفته‌هاي خود برگ‌هاي ديگري را افزايش داده‌اند، مبني بر اينكه ايران فعاليت‌هاي مبهم بيشتري را در آينده اعلام خواهد كرد. اين رويكرد پس از عبور ايران از مرز دانش چرخه سوخت مطرح شده است.

اين كارشناس مسايل سياسي اظهار داشت: تا قبل از ‌٢٨ آوريل دو طرف ماجرا، ايران و گروه ‌١+5 كه سعي دارند اجماعي جهاني را با خود همراه كنند ادبيات خشن‌تري را نسبت به يكديگر به كار خواهند برد.

وي با اشاره به اظهارات اخير رايس ادامه داد: آمريكا به واسطه‌ در چارچوب يكسري اعمال فشارهاي سياسي و رواني بر تهران سعي دارد ايران را به عقب نشيني از تصميماتش وادار كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

شمس‌الواعظين ابراز عقيده كرد: از ‌٢٨ آوريل مساله در صورت عدم انجام درخواست‌هاي شوراي امنيت از سوي ايران تغيير خواهد كرد. به شوراي امنيت اقدام به صدور قطعنامه عليه ايران مي‌كند و يا در حداقل آخر ايران با بيانيه‌ي رياستي كه علايمي از سوي دو طرف براي فعاليت ديپلماتيك در بر دارد مواجه مي‌شود.

وي خاطر نشان كرد: براي جلوگيري از اين اقدامات ايران بايد در انجام مذاكرات با آمريكا بر سر مساله‌ي عراق تعجيل كند.

وي ادامه داد: با توجه به نگرش‌هاي سياسي آمريكا بر روسيه و چين و چرخش اندك چين به سمت آمريكا در ضرورت اعمال تحريم بر ايران و يا بررسي مساله هسته‌يي بر اساس فصل يا منشور ملل متحد، اقدام شوراي امنيت در تصويب قطعنامه عليه ايران جدي‌ به نظر مي‌آيد.

اين روزنامه‌نگار تاكيد كرد: توصيه‌ام به اروپا و آمريكا اين است كه بحث غني سازي ‌٥/٣ درصدي اورانيوم ايران را در چارچوب نظارت‌هاي دقيق آژانس بپذيرند و همچنين پيشنهاد ايران براي ايجاد كنسرسيومي مشترك بين‌المللي را جدي بگيرند.

Copyright: gooya.com 2016