جمعه 15 اردیبهشت 1385

قطعنامه علیه برنامه اتمی ایران مراحل نهائی تدوین را در شورای امنیت طی می کند، راديو فردا

رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه گفت آمریکا و جامعه جهانی نگران هستند که حکومت ایران مردم ایران را سرکوب می‌کند، پشتیبان تروریست‌هاست، منطقه را بی‌ثبات می‌کند، اسرائیل را مورد تهدید قرار می‌دهد و خواستار دستیابی به سلاح اتمی است. طی جلسات میان نمایندگان کشورهای صاحب حق وتو و همچنین جلسات دربسته 15 عضو شورای امنیت، واژگان قطعنامه ای علیه برنامه اتمی ایران شکل می گیرد که در آن قطع کامل غنی سازی اورانیوم، توقف طرح احداث تاسیسات آب سنگین در اراک و عدم همکاری کشورها با برنامه اتمی ایران قید شده است. اختلاف میان غرب با روسیه و چین بر سر قید اصل هفتم منشور سازمان ملل در قطعنامه است که چهارسال پیش با استناد به آن در قعطنامه مشابهی علیه برنامه سلاحهای کشتار جمعی عراق، آمریکا بدون گرفتن اجازه مجدد از سازمان ملل، علیه حکومت عراق به اقدام نظامی دست زد.
بهمن باستانی


بهمن باستانی (رادیو فردا): رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه باردیگر بر نگرانی از برنامه اتمی حکومت ایران تاکید کرد و گفت آمریکا در حفظ امنیت اسرائیل هیچ تزلزلی ندارد. وی افزود آمریکا و جامعه بین‌الملل نگران اقدامات جمهوری اسلامی هستند زیرا حکومت ایران مردم ایران را سرکوب می‌کند، پشتیبان تروریست‌هاست، منطقه را بی‌ثبات می‌کند، اسرائیل را مورد تهدید قرار می‌دهد و خواستار دستیابی به سلاح اتمی است. بوش افزود آمریکا برای مقابله با این تهدیدها به تلاش‌های بین‌المللی خود ادامه می‌دهد وهمچنان به حکومت ایران فشار می‌آورد تا تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل را اجرا کند.
سفیران پنج کشور دارای وتو در شورای امنیت سازمان ملل، آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه، قطعنامه در باره برنامه اتمی ایران را در پشت درهای بسته در شورای امنیت مورد تبادل نظر قرار دارند و در جلسه‌ای دیگر اعضای کارشناسی 10 کشور دیگر عضو شورای امنیت کوشیدند راه‌های ایجاد تغییرات احتمالی در این پیش‌نویس را بررسی کنند.

سفیران فرانسه و بریتانیا در سازمان ملل گفتند امروز هم سفیران پنج کشور دارای حق وتو در شورای امنیت گرد هم می‌آیند تا شاید به نتیجه نهائی نزدیک شوند.

جان بولتون، سفیر آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل اظهار امیدواری کرد که تا پیش از اجلاس وزیران امورخارجه پنج کشور به اضافه آلمان، که قرار است روز دوشنبه در نیویورک برگزار شود، توافق نهائی بر سر متن قطعنامه پیشنهادی حاصل شده باشد.

محمد جواد ظریف، سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل در سخنانی که روز گذشته در مقر سازمان ملل در نیویورک، ستین موضع‌گیری رسمی جمهوری اسلامی در باره پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت توصیف شد، گفت اگر این قطعنامه تلاشی است برای آنکه ایران با آنها موافقت کند این تلاش خوبی نیست زیرا ایران به تهدید و ارعاب تمکین نمی‌کند.

پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که پیش‌بینی می‌شود، دوشنبه شب برای رای‌گیری در شورای امنیت، نهائی شود، سه خواست محوری دارد: توقف همه فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم، توقف ساختمان نیروگاه آب سنگین اراک، و مسئولیت همه دولتها در جلوگیری از ارسال تجهیزاتی به ایران که می‌تواند در برنامه هسته‌ای و موشکی ایران به کار برود.

این پیش‌نویس با تاکید بر اصل هفتم منشور سازمان ملل تهیه شده و گرچه هنوز مدت زمانی مشخصی در آن قید نشده اما گفته می‌شود مهلتی که از طریق این قطعنامه به ایران داده خواهد شد از یک ماه دیگر بیشتر نخواهد بود.

در صورتی که جمهوری اسلامی در مدت تعیین شده قطعنامه شورای امنیت را اجرا نکند، بند هفت منشور سازمان ملل به جامعه ملل اجازه می‌دهد که ایران را مورد تحریم‌های سیاسی و اقتصادی قرار دهد و حتی در صورت لزوم از اقدام نظامی برای اجرای قطعنامه این شورا استفاده کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اختلاف چین و روسیه با آمریکا، فرانسه و بریتانیا تا این لحظه بر سر قید همین بند هفت منشور در پیش‌نویس قطعنامه است. دیپلمات‌های چینی و روسی گفتند تصویب قطعنامه با قید بند هفت باعث می‌شود که آمریکا با تکیه بر همین قطعنامه دست به اقدام نظامی علیه ایران بزند، همچنانکه چهارسال پیش از این تصویب قطعنامه‌ای مشابه علیه عراق در شورای امنیت باعث شد که آمریکا به عراق حمله کند، اگر چه اجازه سازمان ملل را نداشت.

در هرحال، چنین قطعنامه‌ای باید با حداقل9 رای از مجموع 15 رای شورای امنیت به تصویب برسد، و هیچ‌یک از دارندگان حق وتو با رای منفی آن را وتو نکنند.

Copyright: gooya.com 2016