شنبه 16 اردیبهشت 1385

بروجردي: بازگشت پرونده ايران به مسير طبيعي، زمينه‌ساز تصويب پروتكل است، ايرنا

تهران. خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۵/۰۲/۱۶‬

"علاء‌الدين بروجردي" رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي گفت: اگر پرونده هسته‌اي ايران به مسير طبيعي و اصلي خود با نظارت آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي بازگردد، زمينه براي بررسي تصويب پروتكل الحاقي در مجلس شوراي اسلامي فراهم مي‌گردد.

وي روز شنبه در ديدار "ليو جن تانگ" سفير جمهوري خلق چين در تهران با اشاره به همكاريهاي مستمر جمهوري اسلامي ايران با سازمان بين‌المللي انرژي اتمي، منطقي‌ترين راه براي حل پرونده هسته‌اي ايران را قرار گرفتن آن در مسير طبيعي و اصلي خود با نظارت آژانس دانست.

رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي افزود: در اين صورت است كه زمينه براي تصويب پروتكل الحاقي از سوي مجلس شوراي اسلامي مناسب مي‌شود.

بروجردي به اقدامها و رويكرد شفاف و اعتمادساز ايران در عرصه فعاليتهاي صلح‌آميز هسته‌اي از جمله پذيرش بازرسيهاي مكرر و نظارت مستمر آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي اشاره كرد و گفت: پيشنهاد رييس جمهوري اسلامي ايران در خصوص آمادگي تهران براي انجام كار مشترك با ساير كشورها در مورد موضوع غني‌سازي و تشكيل كنسرسيومي به همين منظور، نشانه حسن نيت و اوج شفافيت ايران در زمينه فعاليتهاي صلح‌آميز هسته‌اي و مناسبترين وسيله براي كنترل و عدم انحراف برنامه‌هاي هسته‌اي ايران است.

وي از پيشنهاد سفير چين مبني بر "ضرورت ايجاد نظمي نوين در جهان مبتني بر عدالت و احترام متقابل كشورها با يكديگر"، استقبال و بر ضرورت همفكري، تبادل نظر و همكاري كشورها براي تحقق اين ايده نو تاكيد كرد.

بروجردي با اشاره به موضوع هسته‌اي ايران، با حساس توصيف كردن اوضاع كنوني، انجام مذاكرات و تفاهم سياسي در چارچوب مقررات بين‌المللي به ويژه بر اساس مفاد عهدنامه منع گسترش سلاحهاي هسته‌اي و مقررات آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي را تنها راه‌حل منطقي و مناسب براي خروج از وضعيت فعلي و حل و فصل اين مساله دانست.

رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، قرار گرفتن پرونده ايران در شوراي امنيت و اصرار آمريكا مبني بر تصويب قطعنامه‌اي مبتني بر اصل هفتم منشور سازمان ملل متحد را "غيرمنطقي و غيرقانوني" خواند.

بروجردي همچنين از سطح رو به رشد روابط تهران - پكن ابراز خرسندي كرد و علاقه‌مندي ايران را به تقويت هر چه بيشتر مناسبات و ارتقاء روزافزون همكاريهاي دو كشور در سطوح دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي مورد تاكيد قرار داد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ليو جن تانگ سفير چين در تهران نيز در اين ديدار از سطح روابط دو كشور ابراز رضايت كرد و نقش مجالس دو كشور را در فراهم كردن زمينه لازم و بستر مناسب در عرصه همكاريهاي في‌مابين "تعيين‌كننده " خواند.

وي بر حمايت دولت چين از فعاليتهاي صلح‌آميز هسته‌اي ايران تاكيد كرد و گفت: پكن بر انجام مذاكرات سياسي ميان طرفين مبتني بر قواعد و مقررات بين‌المللي و حل و فصل موضوع از طريق ديپلماتيك و به شيوه‌اي مسالمت‌آميز تاكيد دارد.

سفير چين در تهران تصريح كرد: جمهوري خلق چين با تحريم و كاربرد زور عليه ايران مخالف است.

تانگ خواستار همفكري، همكاري و تبادل نظر كشورهاي جهان براي ايجاد نظم نويني مبتني بر عدالت و مساوات و احترام متقابل ميان كشورها شد و از آن به عنوان يك ضرورت در عصر كنوني نام برد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بروجردي: بازگشت پرونده ايران به مسير طبيعي، زمينه‌ساز تصويب پروتكل است، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016