چهارشنبه 20 اردیبهشت 1385

حسين شريعتمداری: بايد از شتر مجنون ان.‌ پي. ‌تي پياده شويم، ايسنا

* آمريكا ديگر مثل گذشته قدرتمند نيست

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

مديرمسوول روزنامه كيهان اظهار داشت: رويكرد دولت جديد بسيار مثبت و تاثيرگذار است و بعد از مدت‌ها مردم شاهد دولتي برخاسته از خود هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) حسين شريعتمداري با اعلام اين مطلب در ميزگردي كه در نمايشگاه مطبوعات برگزار مي‌شد، افزود: اعضا و رييس اين دولت مانند خود مردم، شبانه‌روزي كار مي‌كنند و ساده‌زيست هستند و به دغده‌هاي اصلي مردم مي‌پردازند، از اين رو بايد حمايت شوند، البته كيهان هيچ گاه از نقد امتناع نكرده؛ هم‌چنان كه اولين بار به موضوع دو شغله بودن برخي اعضاي دولت پرداخته است.

وي در ادامه به بحث شناسايي رباخواران از سوي كيهان اشاره كرد و گفت: چند سال پيش كه ما متوجه ماجراي رباخواري شديم، خبرنگاران را فرستاديم و سعي كرديم راهكارهاي رباخواران را كشف كنيم، چنان‌كه توانستيم 12 نفر از رباخواران را شناسايي كنيم و بعد از آن در گزارش‌هاي مستمر به موضوع پرداختيم.

شريعتمداري در پاسخ به اين سوال كه آيا اسامي مفسدان اقتصادي بايد افشا شود يا خير، گفت: قطعا در افشاي اسامي مفسدان اقتصادي، منافعي براي مردم هست و اين روزها لايحه تشهير در مجلس مطرح است كه چطور اين اسامي اعلام شود.

وي دليل مخالفت بعضي از افراد و گروه‌ها را با معرفي اسامي رانت‌خواران و مفسدان اقتصادي، در معرض خطر ديدن منافع خودشان (اين افراد) دانست و گفت: دليل مخالفت بعضي افراد با افشاي اسامي مفسدان اقتصادي اين است كه اين افراد منافع خود را در خطر مي‌بينند و از اين موضوع نگرانند كه اگر اسامي كشف و معرفي شود، نام خودشان هم به ميان بيايد.

شريعتمداري در پاسخ به اين پرسش كه چرا در حال حاضر در كيهان بيشتر به مسائل بين‌المللي پرداخته مي‌شود، اظهار داشت: زيرا اصلي‌ترين چالش كشور در حال حاضر بين‌المللي است. دشمن روي پرونده هسته‌يي كار مي‌كنند، بنابراين به موضوعات هسته‌يي پرداخته مي‌شود، گرچه با اين وجود اكثر تيترهاي ما، تيترهاي داخلي است.

وي درباره توجه به مفاسد اقتصادي افزود: كيهان به مفاسد اقتصادي هم مي‌پردازد؛ هم‌چنان كه در چند ماه اخير، به موضوع خريد هواپيماها و ماجراي زمين‌خواري و ويلاخواري در شمال كشور پرداخته است، البته ماجراي سوء استفاده‌هاي مالي بانك‌ها هم از ديگر موضوعات مفاسد اقتصادي بوده كه به آن پرداخته‌ايم و نتيجه هم داده است.

مديرمسوول كيهان با تاكيد بر اين كه آن‌چه مي‌نويسند پيش‌گويي نيست، بلكه پيش‌بيني است، افزود: تمام آن‌چه قبلا در مورد آژانس و مساله هسته‌يي پيش‌بيني كرده‌ايم، مبتني بر اسناد و شواهد و درست از آب درآمده است.

وي با اعلام اين كه آژانس مانند «شتر مجنوني است كه ميل كره خود دارد و ما نمي‌توانيم اين‌چنين به كوي ليلي برسيم»، افزود: دو سال و نيم پيش، ما خروج ايران از NPT را به عنوان بهترين راه معرفي كرديم و اين نكته را به مسوولان نيز تذكر داديم، در حال حاضر نيز شاهديم كه پيش‌بيني ما صحت داشت.

اين فعال مطبوعاتي افزود: زماني خروج از NPT براي مسوولان هسته‌يي يك قول بود، ولي امروز زمزمه خروج از NPT را سر داده‌اند و 160 نماينده مجلس با بيانيه‌اي تهديد كرده‌اند كه اگر به فصل ششم استناد نشود، ما دولت را موظف به پس گرفتن تبصره الحاقي مي‌كنيم.

شريعتمداري هم‌چنين گفت: خروج از NPT داراي دو مفهوم است، يكي اين كه آن كشور به دنبال توليد سلاح هسته‌يي است كه اين طور نيست و مفهوم ديگر اين است كه كشور عضو ديگر خسته شده كه اين حالت براي ما پيش آمده، زيرا همه راه‌هاي اعتمادسازي را طي كرده‌ايم و حتي فراتر از آن‌چه قانون مي‌گويد كار كرده‌ايم، ولي گزارش پرونده ما غيرقانوني انجام شد.

وي افزود: خود شوراي حكام NPT را لغو كرد، ولي الان اين موقعيت وجود خارجي ندارد و نبايد معطل كنيم و از شتر مجنون بايد پياده شويم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

شريعتمداري در ادامه در پاسخ به اين سوال كه آيا نامه رييس‌جمهور به بوش باعث تجديدنظر دولتمردان آمريكايي مي‌شود يا خير با بيان اين كه آمريكا قدرت گذشته را ندارد افزود: آمريكا ديگر مثل گذشته قدرتمند نيست، هم‌چنان كه وقايع بيروني موجود اين را نشان مي‌دهد، چون در هيات حاكم آمريكا بحران به وجود آمده و تحولاتي در اين دولت صورت گرفته است، بلر هم سه روز قبل در انتخابات شوراها راي نياورد.

وي در پاسخ به اين سوال كه قبل از حمله آمريكا به عراق هم، آمريكا دچار تحول بوده است يا خير افزود: حمله آمريكا به عراق به دليل سلاح‌هاي كشتار جنگي بود و تحولات امروز، قبل از جنگ عراق وجود نداشت.

شريعتمداري در ادامه به پيش‌بيني گاردين اشاره كرد و گفت: گاردين هم در مطالبش اشاره كرده كه در هر جاي خاورميانه به آراي مردم مراجعه شود، مردم خميني‌هاي ديگري را انتخاب خواهند كرد، بنابراين دولت آمريكا قدرت قبل را ندارد، البته در هر حال ما بايد آمادگي كافي داشته باشيم، شايد اتفاقي بيفتد. با اين وجود موقعيت و شرايط فعلي به نفع آن‌ها نيست و آسيب براي دشمن بسيار سنگين است.

وي درباره مخالفت كيهان با بحث مذاكره با آمريكا درباره عراق نيز گفت: قاعده مذاكره اين است كه طرفين به حل و فصل مشكلات مي‌پردازند، اما آمريكا به دنبال حل و فصل نيست و فقط از ما مذاكره مي‌خواهد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حسين شريعتمداری: بايد از شتر مجنون ان.‌ پي. ‌تي پياده شويم، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016