یکشنبه 24 اردیبهشت 1385

امير محبيان: رقابت اصلي در خبرگان حول محور هاشمي و مصباح خواهد بود، ايسنا

* ايثارگران مواضع سازش‌ناپذيري با هاشمي رفسنجاني دارند

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

امير محبيان با بيان اين‌كه انتخابات خبرگان در اين دوره داراي اهميت ويژه‌اي است و شاهد حضور جريان‌هاي جديد سياسي در اين عرصه خواهيم بود، گفت: اين جريان‌هاي جديد تركيب خبرگان را تغيير مي‌دهد كه البته برخي از روي كار آمدن اين افراد و ديدگاه‌هاي جديد احساس خطر مي‌كنند و برخي آن را فرخنده و نيك مي‌دانند.

عضو موسس حزب نوانديشان ايران اسلامي، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اين‌كه اين گرايش‌هاي جديد به آيت‌الله مصباح يزدي تمايل دارند، گفت: با توجه به نوع اختلافاتي كه بين طرفداران آيت‌الله مصباح يزدي و هاشمي رفسنجاني ديده مي‌شود، اين تصور به وجود مي‌آيد كه انتخابات خبرگان در آينده به صورت دوقطبي و با محوريت طرفداران مصباح و هاشمي رفسنجاني برگزار خواهد شد.

وي ادامه داد: اگر مجلس خبرگان به شكل و چينش قبلي تشكيل شود، مانند گذشته در صورت حضور آيت‌الله مشكيني، وي رياست اين مجلس را بر عهده خواهد گرفت و اگر آيت‌الله مشكيني در انتخابات شركت نكند، در اين دوره بحث رياست مجلس خبرگان از اهميت ويژه‌اي برخوردار خواهد شد، همين‌طور با توجه به اين‌كه در حال حاضر نايب‌رييس اول اين مجلس، هاشمي رفسنجاني است، اين احتمال وجود دارد كه هاشمي رفسنجاني يا آيت‌الله اميني رييس مجلس خبرگان شوند. ولي اگر نحوه‌ي چينش انتخابات خبرگان تغيير كند و افراد جديدي مانند طرفداران آيت‌الله مصباح يزدي در اين عرصه وارد شوند، اين احتمال وجود دارد كه فردي مانند مصباح رييس مجلس خبرگان شود. البته با توجه به برخي از تحليل‌ها مي‌توان آيت‌الله استادي را نيز براي اين منصب در نظر داشت.

وي با تاكيد بر اين‌كه رقابت اصلي در انتخابات خبرگان حول محوريت هاشمي و مصباح يزدي خواهد بود، اظهار داشت: البته من تا آن‌جا كه اطلاع دارم هنوز هاشمي رفسنجاني تصميمي براي شركت در انتخابات خبرگان نگرفته و اظهاراتي مبني بر عدم تمايل وي نيز براي حضور در اين عرصه شنيده مي‌شود. ولي به هر حال بايد توجه داشت كه تاثير وي غير قابل انكار است و حضور اين دو چهره معادلات جديدي را در صحنه‌ي سياسي كشور به وجود مي‌آورد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

محبيان در مورد ميزان حمايت جريان اصول‌گرا از قرار گرفتن نام هاشمي رفسنجاني در فهرست جامعتين، با بيان اين‌كه بايد به مواضع جريان‌هاي سنتي اصول‌گرا مانند جامعه‌ي مدرسين و جامعه‌ي روحانيت توجه كرد، اظهار داشت: بايد ديد آيا مواضعي كه جريان اصول‌گرا در انتخابات رياست‌جمهوري در مقابل هاشمي گرفت و شاهد يك نوع واگرايي بوديم، در انتخابات خبرگان نيز تكرار مي‌شود يا نه. اگر اين واگرايي تكرار شود، جريان اصول‌گرا به سمت مصباح حركت خواهد كرد و اگر اين واگرايي نباشد، به دليل ماهيتي كه انتخابات خبرگان دارد اين جريان از هاشمي حمايت مي‌كند. البته در صورت حمايت از هاشمي، ما در جريان اصول‌گرا شاهد انشقاق‌هايي نيز خواهيم بود، ولي به طور كلي بايد گفت كه هنوز اظهارنظر كردن در اين ارتباط زود است و بايد منتظر بود كه احزاب مواضع خود را روشن‌تر بيان كنند و كدهاي بيشتري را در اين ارتباط ارايه دهند.

وي در مورد حمايت جمعيت ايثارگران و آبادگران از هاشمي رفسنجاني در انتخابات خبرگان در صورت قرارگرفتن نام وي در فهرست جامعتين نيز گفت: البته خود اعضاي آبادگران و ايثارگران بايد در اين ارتباط نظر دهند، ولي به عنوان يك تحليل‌گر معتقدم كه ايثارگران مواضع سازش‌ناپذيري با هاشمي رفسنجاني دارند و احتمال اين‌كه در انتخابات خبرگان طرف هاشمي را نگيرند، وجود دارد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'امير محبيان: رقابت اصلي در خبرگان حول محور هاشمي و مصباح خواهد بود، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016