دوشنبه 25 اردیبهشت 1385

هاشم صباغيان: نظارت شوراي نگهبان بر انتخابات شوراها خلاف قانون اساسي است، ايلنا

- اگر نظارت بر انتخابات شوراها به شوراي نگهبان واگذار شود در انتخابات شركت نمي‌‏كنيم


تهران- خبرگزاري كار ايران

عضو شوراي مركزي نهضت آزادي ايران گفت كه حزب متبوع وي در صورتي در انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا حضور مي‌‏يابد كه نظارت بر اين انتخابات به شوراي نگهبان واگذار نشود.

هاشم صباغيان در گفت‌‏وگو با خبرنگار "ايلنا"، با بيان اينكه رويكرد نهضت آزادي ايران كه معتقد به كار قانوني است، همواره شركت در انتخابات بوده است، افزود: دفتر سياسي نهضت آزادي ايران در حال مطالعه دو انتخابات پيش رو است اما تاكنون تصميمي در مورد نحوه مواجهه با اين دو انتخابات نگرفته است.
وي افزود: همواره شرايطي را براي حضور در انتخابات مد نظر قرار مي‌‏دهيم و اگر آن شرايط تحقق نيابد، در انتخابات حضور نمي‌‏يابيم.
صباغيان حضور نهضت آزادي ايران در انتخابات مجلس خبرگان رهبري را منوط به تغيير قانون اين مجلس و امكان حضور غيرروحانيان در آن دانست و گفت: مسوولان تاكنون در مورد عدم امكان حضور غيرروحانيون در مجلس خبرگان اظهار نظر قطعي نكرده‌‏اند بنابراين فرصت كافي در اختيار دارند تا در تصميمات قبلي خود تغيير ايجاد كنند.
وي افزود: توصيه نهضت آزادي ايران به مسوولان اين است كه سعي كنند انتخابات را به گونه‌‏اي برگزار كنند كه اكثريت مردم امكان حضور در آن را به دست آورند.
صباغيان معتقد است كه مجس خبرگان رهبري در گذشته به وظايف خود عمل نكرده و به همين دليل انتخابات آن با استقبال مردم مواجه نشده است.
اين عضو شوراي مركزي نهضت آزادي ايران با اشاره به بحث‌‏هاي مطرح شده در مورد واگذاري نظارت بر انتخابات شوراها به شوراي نگهبان، گفت: همواره گفته‌‏ايم كه شوراي نگهبان با نظارت استصوابي پار را از اختيارات خود فراتر گذاشته است و واگذاري نظارت بر انتخابات شوراها نيز گامي است در جهت افزايش اختيارات اين شورا.
وي نظارت شوراي نگهبان بر انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا را خلاف قانون اساسي خواند و اظهار داشت: اگر خلاف قانون نيست چرا در دو انتخابات پيشين شوراها، نظارت با شوراي نگهبان نبوده است؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

صباغيان افزود: اين كار بيانگر اين است كه انتخاب اعضاي شوراي فعلي مراحل قانوني خود را طي نكرده‌‏اند.
وي با بيان اينكه در شرايط جديد سياسي مي‌‏خواهند چارچوب نظارت را به اندازه‌‏اي وسيع كنند كه نقش مردم را در انتخابات از بين ببرند، افزود: تصميم به تعميم نظارت شوراي نگهبان بر انتخابات شوراها به نفع دموكراسي و مردم نيست و نشان مي‌‏دهد كه دموكراسي مورد نظر كساني كه اين مسائل را مطرح مي‌‏كنند، با مفهوم واقعي دموكراسي متفاوت است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'هاشم صباغيان: نظارت شوراي نگهبان بر انتخابات شوراها خلاف قانون اساسي است، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016