یکشنبه 31 اردیبهشت 1385

آصفي: غني‌سازي را متوقف نمي‌كنيم (کامل)، ايسنا

* آمريكا در بسياري از نقاط جهان به تضمين امنيتي نياز دارد
* اروپا با سوءتدبير روابط اقتصادي با ايران را خدشه‌دار نكند سرويس: سياسي خارجي
1385/02/31
05-21-2006
12:59:51
8502-20793: کد خبر



خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي

آصفي امروز گفت كه اروپا با سوءتدبيرهايش در مواجهه با پرونده هسته‌يي ايران روابط ديرينه اقتصادي‌اش با ايران را خدشه دار نكند. وي هم‌چنين با تاكيد مجدد بر اين كه ارپا بايد به آينده نگاه كند تصريح كرد كه ايران هرگز فعاليت‌هاي تحقيقاتي هسته‌يي و غني سازي اورانيوم را متوقف نخواهد كرد.


به گزارش خبرنگار سياسي - خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان صبح امروز (يكشنبه) در جلسه‌ي هفتگي‌اش به پرسش‌هاي خبرنگاران داخلي و خارجي پاسخ ‌گفت.


پيشنهاد جديد اروپا براي ايران

سخنگوي وزارت امور خارجه در ارتباط با طرح برخي موارد از پيشنهادات سه كشور اروپايي به ايران در رسانه‌هاي غربي گفت:‌ آنچه كه طرح شده فعلا تنها در رسانه‌ها مطرح بوده و هنوز بايد كشورهاي مختلف در روز چهارشنبه با هم صحبت كرده و طرحشان را مطرح كنند.

وي در ادامه اظهار داشت : اظهارنظر در خصوص طرحي ناپخته و نارس كه تنها از طريق رسانه‌ها مطرح شده و به صورت رسمي و غير رسمي در اختيار ايران قرار داده نشده است، ممكن نيست.

آصفي با بيان اين كه مبناي كار ما روشن است، خاطرنشان كرد: طرح و پيشنهاد اروپايي‌ها بايد حقوق ما را به رسميت بشناسد و علاوه بر اين نگاه اين طرح بايد به جلو باشد؛ چرا كه نمي‌توان به عقب بازگشت.

سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: طرح اروپايي‌ها همچنين بايد راه‌هاي استيفاي حقوق جمهوري اسلامي ايران را تضمين كند و به هر حال ما منتظر مي‌مانيم تا طرح مورد نظر به جمهوري اسلامي ايران ارايه شود و آن گاه واكنش لازم را اعلام خواهيم كرد.


هشدار به اروپا

وي تصريح كرد: در صورتي كه پرونده‌ي هسته‌يي ايران دچار چالش شود قطعا روابط اقتصادي با اروپا نيز دچار چالش مي‌شود و اين مسئله را خود كشورهاي اروپايي از جمله كشورهايي چون ايتاليا كه روابط گسترده‌ي تجاري و اقتصادي با ما دارند به خوبي مي‌دانند.

آصفي افزود: ما روابطي سنتي و خوب با كشورهاي اروپايي داريم و معتقديم كه حيف است اين روابط با سوءتدبير اروپايي‌ها در مسئله‌ي هسته‌يي ايران دچار چالش شود؛ چرا كه اين مسئله نهايتا به زيان آن‌ها تمام خواهد شد.

سخنگوي وزارت امور خارجه در توصيه به كشورهاي اروپايي براي جلسه چهارشنبه اظهار داشت: توصيه ما به آن‌ها اين است كه براي جلسه‌ي چهارشنبه واقعيات را ببينند و طرحشان حقوق ما را رعايت كند و راه‌هاي استيفاي اين حقوق را تضمين نمايد.


هگزافلورايد چيني در نطنز؟

سخنگوي وزارت امور خارجه‌ درباره‌ي انتشار برخي اخبار مبني بر به كار بردن هگزافلورايد اورانيوم چيني در غني‌سازي تحقيقاتي در نطنز ضمن رد اين خبر گفت:‌ ما تمام غني‌سازي در نطنز را با توليدات اصفهان كه خيلي هم مرغوب است انجام مي‌دهيم و از هيچ مواد خارجي براي غني‌سازيمان استفاده نمي‌كنيم.


پيشنهاد مالزي براي پرونده هسته‌يي

وي در ارتباط با پيشنهاد اخير وزير خارجه‌ي مالزي براي حل مسالمت‌آميز مسئله‌ي هسته‌يي كشورمان افزود: ما با كشورهاي مختلف در حال صحبت و رايزني هستيم و ما هيچ گاه درهاي مذاكره را بسته نمي‌دانيم؛ ضمن آن كه از نظر ما در مذاكره با همه‌ي كشورها در سطوح مختلف باز است و اين رويكرد ما ادامه خواهد داشت.


لابي‌هاي روسيه و آلمان در منطقه

وي در ارتباط با حضور وزراي خارجه‌ي روسيه و آلمان در خاورميانه اظهار داشت: در منطقه سفرهاي بسيار زيادي انجام مي‌شود و هم مسوولان جمهوري اسلامي ايران هم مسوولان اروپايي و هم روس‌ها و ساير كشورها سفرهاي فراواني را در شرايط كنوني به كشورهاي مختلف منطقه انجام مي‌دهند.

آصفي ادامه داد: به واقع شرايط كنوني به گونه‌اي است كه پذيراي تحرك ديپلماتيك مي‌باشد و روسيه نيز كشور دوست و همسايه ماست و ساير كشورها نيز همين گونه‌اند و ما تحرك و همكاري اين كشورها را امري غير متعارف و غيرطبيعي نمي‌دانيم.


مشوق براي اروپا ؟

سخنگوي وزارت امور خارجه در ارتباط با اظهارات پيشينش مبني بر اين كه ايران پيشنهاداتي را براي اروپا دارد گفت: از من سوال شد كه قرار است اروپا مشوق‌هاي اقتصادي به جمهوري اسلامي ايران بدهد و من گفتم همين كه كسي با ما كار مي‌كند اين يك مشوق خوب براي اوست.

وي بازار و نيروي كار خوب در ايران را مشوقي خوب براي كشورهاي اروپايي دانست و اظهار داشت: اين همكاري‌هاي دو جانبه است و نمي‌توان از آن به عنوان مشوق ياد كرد.


جلسه‌ چهارشنبه چيز عجيب و غريبي ندارد

آصفي همچنين در ارتباط با پيش‌بيني‌اش از جلسه‌ي چهارشنبه‌ي كشورهاي اروپايي براي ارايه‌ي پيشنهاد به ايران افزود: اجازه دهيد پيش‌بيني نكنم تا طرح آن‌ها ارايه شود؛ چرا كه اگر پيش‌بيني كنم دست‌شان براي برخي كارها باز مي‌شود.

سخنگوي وزارت امور خارجه خاطرنشان كرد: البته پيش بيني كار دشواري نيست و مي‌توان اين جلسه را پيش‌بيني كرد و چيز خيلي عجيب و غريبي در كار نخواهد بود.


غني‌سازي را متوقف نخواهيم كرد

وي در پاسخ به سوالي ديگر در ارتباط با مشوق هاي اروپايي كه قرار است روز چهارشنبه به ايران ارايه شود افزود: اجازه دهيد گمانه‌زني نكنيم و صبر داشته باشيم تا اين طرح به دستمان برسد ولي آنچه كه مشخص است اين كه ما به عقب باز نمي‌گرديم و غني‌سازي را نيز متوقف نخواهيم كرد.

آصفي ادامه داد: ما هيچگاه از ميز مذاكره كنار نرفته‌ايم؛ ولي بايد توجه شود كه بحث توقف فعاليت‌هاي جمهوري اسلامي ايران در ارتباط با تحريمات نمي‌تواند به هيچ صورت مورد توجه قرار گيرد.


رد پيشنهاد اروپا پيش از دريافت رسمي ؟

سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا درباره‌ي برداشت رسانه‌هاي غربي از سخنان وزير امور خارجه در كويت مبني بر رد پيشنهاد اروپايي‌ها پيش از طرح رسمي آن اظهار داشت: ما هنوز طرحي را دريافت نكرده‌ايم كه بخواهيم آن را بپذيريم يا رد كنيم و بايد تا زمان ارايه‌ رسمي اين طرح منتظر بمانيم.


اهداف سفر لاريجاني به وين

آصفي درباره‌ي سفر اخير دكتر علي لاريجاني دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان به وين و ملاقات با محمد البرادعي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گفت:‌ گفتگوهاي ما با آژانس در سطوح مختلف همواره برقرار بوده و اين بار نيز تشخيص داده شد كه در اين سطح صورت بگيرد.

سخنگوي وزارت امور خارجه در ادامه اظهار داشت:‌ اين سفر با دو هدف عمده انجام شد كه نخست تشريح و تبيين ديدگاه‌هاي ايران در اين خصوص كه همچنان آماده گفتگو با آژانس است و ديگر مديريت پرونده‌ي هسته‌يي در شرايط فعلي بود.


استقبال از تشكيل دولت در عراق

سخنگوي وزارت خارجه ضمن استقبال از تشكيل دولت در عراق اظهار داشت: باعث خوشحالي است كه پس از سه سال جنگ و درگيري در عراق دولت اين كشور علي‌رغم كارشكني برخي قدرت‌هاي فرامنطقه‌يي تشكيل شده است.

وي افزود: ما از شكل‌گيري دولت عراق استقبال مي‌كنيم و اين واقعه را به مردم و رهبران اين كشور تبريك مي‌گوييم و اميدواريم كه دولت جديد عراق در ساخت عراقي آزاد، آباد، امن و توسعه و ثبات در اين كشور موفق باشد.

آصفي ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران همچنان به گسترش و تحكيم روابط با كشور برادر عراق مصمم است و ما آماده‌ايم كه روابطي بلند مدت، پايدار و برادرانه را در تمامي زمينه‌ها به صورت فيمابين برقرار كرده و انتظار مي‌رود آقاي متكي نيز به زودي از عراق ديدن كنند.


مذاكره با آمريكا درباره عراق منتفي است

آصفي همچنين در خصوص مسئله‌ي مذاكرات ايران با آمريكا درباره تامين امنيت در عراق اين مذاكرات را منتفي دانست و ادامه داد: گفتگوهاي ايران و آمريكا پيرامون مسئله‌ي عراق منتفي شده و اين مسئله قبلا نيز مورد اشاره قرار گرفته بود.


متكي به پاكستان مي‌رود

آصفي در پاسخ به اين سوال كه چرا بنا به سخنان وزير كشور، معاون اول رييس‌جمهور كشورمان در سفر به پاكستان موضوع مربوط به اقدامات تروريستي اشرار در ايران را طرح نخواهد كرد؟ افزود: اين اقدامات كه از سوي برخي اشرار صورت مي‌گيرد جنايتكارانه و غير قابل قبول است.

سخنگوي وزارت امور خارجه ادامه داد: به خاك و خون كشيدن مردم بي‌گناه كار ساده‌اي است و در آينده‌ ما گفتگوهاي زيادي را با پاكستاني‌ها خواهيم داشت و آقاي متكي نيز اواخر هفته براي شركت در كميسيون اقتصادي ايران و پاكستان به اين كشور سفر خواهند كرد.

وي خاطرنشان كرد: ما فكر مي‌كنيم امنيت و ثبات در منطقه به نفع همه كشورهاست و از پايداري امنيتي در منطقه همه‌ي كشورها منفعت و سود خواهند برد.


سرنوشت 4 ديپلمات ايراني

سخنگوي وزارت امور خارجه در بخش ديگري از اظهاراتش در واكنش به سخنان اخير سمير جعجع، رهبر سابق فالانژهاي لبنان مبني بر به شهادت رسيدن چهار ديپلمات ايراني به گروگان گرفته شده در لبنان افزود: از نظر ما تا زماني كه شواهد و قرائني دال بر شهيد شدن اين افراد وجود نداشته باشد آن‌ها زنده هستند و مسووليت‌شان هم برعهده رژيم صهيونيستي مي‌باشد.

وي ادامه داد : به نظر مي‌رسد اين قبيل سخنان بيشتر در جهت پاك كردن صورت مسئله و پايان دادن به موضوع مطرح مي‌شود البته ما اين ادعاها را حتما پيگيري مي‌كنيم ولي نمي‌توانيم آن را بپذيريم و فكر مي‌كنيم اين عزيزان همچنان زنده هستند و رژيم صهيونيستي بايد پاسخگوي عواقب اين عمل باشد.


علت تعويق سفر متكي به عراق

وي در ارتباط با علت تعويق سفر وزير امور خارجه‌ي كشورمان به عراق افزود:‌ تصور مي‌شد دولت عراق در آن موقع تشكيل شود كه نشد و انشاءالله اين دولت به زودي تشكيل مي‌شود و در آينده‌اي نزديك اين سفر هم انجام خواهد شد.


نفت بر سر سفره عراقي‌ها و فلسطينيان ؟

آصفي در پاسخ به اين سوال كه "آيا علت نيامدن پول نفت بر سر سفره مردم كمك‌هاي برون مرزي ايران به كشورهايي چون عراق و فلسطين است؟‌" گفت:‌ كمك‌هاي ما به كشورهاي منطقه از جمله فلسطين و عراق بسيار شفاف و روشن است.

سخنگوي وزارت امور خارجه ادامه داد: ما كمك مالي خاصي به عراقي‌ها نكرده‌ايم و كمك‌هايمان به اين كشور در چارچوب همكاري‌هاي اقتصادي و تقويت ساختارهاي اقتصادي اين كشور بوده كه هم متوجه مردم و كشور عراق و هم بخش‌هاي خصوصي و سازمان‌هاي كشورمان مي‌شود.

وي همچنين با بيان اين كه كمك‌هاي ايران به كشورهاي منطقه به گونه‌اي نبوده كه بتوان از آن تلقي غير متعارف داشت، تصريح كرد: كمك‌هاي ما به فلسطينيان نيز از اين دسته است و لذا نوع كمك‌هاي جمهوري اسلامي ايران به خارج كاملا آشكار و روشن است.


لايحه‌ي الحاق به كنوانسيون ضد گروگانگيري

آصفي همچنين درباره‌ي لايحه‌ي دولت در خصوص الحاق به كنوانسيون ضد گروگانگيري، گفت:‌ ما از هر اقدامي كه به خشونت پايان دهد و در راستاي ثبات منطقه‌يي باشد استقبال مي‌كنيم و ضوابط و قانونمندي اين مسئله مي‌تواند به برخي ناهنجاري‌ها پايان دهد.

سخنگوي وزارت امور خارجه با بيان اين كه موضوع به همين جا ختم نمي‌شود اظهار داشت:‌ علاوه بر اين اقدامات بايد به صورت ريشه‌اي و به دور از استفاده ابزاري به اين موضوع پرداخته شود تا اين مسئله هر چه زودتر حل گردد.


جزاير مصنوعي امارات در خليج فارس

سخنگوي وزارت امور خارجه در ارتباط با ساخت و سازهاي جزاير مصنوعي توسط امارات متحده عربي در خليج فارس گفت:‌ در اين خصوص بايد اين را بگوييم كه اولا اين قبيل اقدامات نبايد تاثيرات سوئي را بر محيط زيست منطقه بگذارد و ثانيا در مناطق انحصاري و اقتصادي منطقه تاثيراتي منفي در ساير كشورها داشته باشد.

وي در ادامه اظهار داشت: به هر حال ما اين مسئله را مورد بررسي جدي قرار داده‌ايم كه چنانچه اثر سوئي بر منافع كشورها يا محيط زيست منطقه وارد آورد از طريق يك جانبه يا چند جانبه آن را پيگيري نماييم.

آصفي افزود: علاوه بر اين مسئله از "سازمان راپمي" به عنوان مسئول محيط زيست در آن منطقه انتظار داريم كه اين موضوع را پيگيري كند تا اين دو پيامد منفي را در پي نداشته باشد و اگر اين پيامدها امكان وجود دارند در ايجاد اين جزاير جلوگيري شود.


دستگيري 2 بازرگان ايراني در آلمان

آصفي در ارتباط با دستگيري دو بازرگان ايراني در آلمان اظهار داشت:‌ در اين خصوص سفارت ما در آلمان اقدام كرده و از مسوولان آلماني توضيح خواسته‌ايم همچنين درخواست شده تا امكان دسترسي كنسولي به اين افراد فراهم شود.

وي در پاسخ به سوال ديگري در ارتباط با تاجران ايراني كه به اتهام جاسوسي در آلمان دستگير شده‌اند گفت:‌ما به سفارتخانه‌يمان در برلين اعلام كرديم كه اين مسئله را پيگيري كند و جرم اين‌ها هنوز به صورت رسمي به ما گفته نشده و اين قبيل مباحث در رسانه‌ها مطرح است .

اصفي درباره‌ي ابراز بي خبري خانواده‌ي اين افراد از سرنوشت عزيزانشان اظهار داشت: اين موضوع در دست اقدام و بررسي است و احتمالا خانواده‌هاي محترم اين‌ها اطلاع دقيقي از مسئله نداشته‌اند.


سرنوشت اتباع ايران در فرانسه، كانادا و گوانتانامو

سخنگوي وزارت امور خارجه درباره‌ي پيگيري مسئله‌ي قتل يك تبعه‌ي ايراني در فرانسه، بحث كشته شدن دو تبعه‌ي ايراني در كانادا و همچنين سه ايراني زنداني در گوانتانامو ادامه داد: ‌ما با جديت قتل تبعه‌ي ايراني در فرانسه را دنبال كرده‌ايم و چندين بار در اين خصوص از سفير فرانسه توضيح خواسته‌ايم.

وي همچنين گفت:‌ اين مسئله را همچنان دنبال خواهيم كرد و با مسوولان فرانسوي در پاريس هم صحبت هايي شده ولي هنوز توضيحات قانع‌كننده‌ي دريافت نكرده‌ايم.

آصفي در ادامه اظهار داشت: در خصوص مسئله‌ي قتل تبعه‌ي ايراني در كانادا نيز متاسفانه كانادايي‌ها هنوز پاسخ‌گو نبوده‌اند؛ ولي اين موضوع همچنان دنبال مي‌شود و دفتر حفاظت منافع‌مان در واشنگتن نيز مسئله‌ي سه ايراني زنداني در گوانتانامو را دنبال مي‌كند تا ببينيم اين افراد چه كساني هستند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

شركت ايران در نشست شانگهاي

سخنگوي وزارت امور خارجه در ارتباط با نشست شانگهاي گفت: جناب آقاي رييس‌جمهور هم به عنوان عضو ناظر براي شركت در اين اجلاس دعوت شده‌اند و در اين اجلاس امكان اعلام مواضع و علاوه بر ان ديدار و رايزني با كشورهايي كه روابط بسيار خوبي با آن‌ها داريم نيز فراهم است.

سخنگوي وزارت امور خارجه درباره‌ي اين كه آيا سفر رييس‌جمهور براي شركت در اجلاس شانگهاي قطعا انجام خواهد شد، افزود: اين سفر در دستور كار ايشان قرار دارد؛ مگر اين كه كارهاي واجب‌تر يا لازم‌تري پيش آيد.

وي درباره‌ي علت تمايل ايران براي عضويت در سازمان شانگهاي ادامه داد:‌ عضويت در پيمان‌هاي منطقه‌يي منافع كشورها را تضمين مي‌كند و اين مسئله نهايتا موجب حفظ تامين منافع كشورها نيز مي‌شود.


تضمين امنيتي آمريكا براي ايران

وي در پاسخ به سوال ديگري در ارتباط با مخالفت آمريكا با ارايه‌ي تضمين امنيتي از سوي اروپا به ايران ادامه داد: اولا كه آمريكايي‌ها تعهدات و قول‌هاي خودشان در گذشته را انجام نداده‌اند و لذا كسي نبايد دچار اين توهم باشد كه تضمين امنيتي از سوي آمريكا به ايران بحث مهمي است.

آصفي همچنين گفت:‌ آمريكا معمولا تعهداتش را عمل نكرده و لذا اين بحث خيلي قابل اهميت نيست؛ ضمن آن كه ما اعتقاد داريم كه آمريكا خودش بايد از ديگران تضمين امنيتي بخواهد؛ چرا كه خيلي به آن نياز دارد.

آصفي در توضيح اين سخنش كه آمريكايي‌ها نيازمند تضمين امنيتي هستند گفت: آمريكايي‌ها در بسياري از جاهاي دنيا نيازمند تضمين امنيتي‌اند و خودشان منظور ما را از اين سخن مي‌فهمند.


استراتژي واشنگتن براي مهار ايران از طريق كشورهاي حوزه‌ي خليج فارس

سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار ايسنا درباره انتشار برخي اخبار مبني بر قصد واشنگتن براي بكارگيري استراتژي مهار ايران از طريق كشورهاي حوزه‌ي خليج فارس، گفت:‌ هر از چندي اين اخبار منتشر مي‌شود؛ ولي ما در گفتگوهايي كه با كشورهاي منطقه داشته‌ايم چنين شواهدي را نديده‌ايم.

وي در ادامه اظهار داشت:‌ طبيعي است كه آمريكا خواهان ايجاد گسست در روابط خوب بين كشورهاي منطقه است و قطعا كشورهاي منطقه نيز ضمن وقوف بر منافعشان بازيچه دست كسي قرار نخواهند گرفت.


انگشت نگاري اتباع آمريكا در ايران

سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين در خصوص طرح نمايندگان مجلس شوراي اسلامي براي انگشت‌نگاري از اتباع آمريكا در جمهوري اسلامي ايران ادامه داد: اگر مجلس محترم اين مسئله را تصويب كند و به صورت قانون درآيد وزارت امور خارجه و ساير وزارتخانه‌هاي مرتبط آن را پيگيري خواهند كرد.


قطعنامه شوراي امنيت درباره لبنان و سوريه

وي در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار ايسنا درباره‌ي قطعنامه‌ي اخير شوراي امنيت سازمان ملل متحد در خصوص رابطه بين سوريه و لبنان اين قطعنامه را مصداق بارز دخالت در امور داخلي كشورها دانست و افزود: ما فكر مي‌كنيم پيگيري اين موضوع از اين طريق به هيچ وجه صحيح نيست.

آصفي ادامه داد: كشورها را نمي‌توان به انجام برخي كارها مجبور كرد و ما فكر مي‌كنيم اين عمل دخالت در امور كشورهاست و با اصول و روابط بين‌المللي مغايرت دارد ضمن آن كه بايد سوريه و لبنان را آزاد گذاشت تا روابطشان را به راحتي برقرار كنند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آصفي: غني‌سازي را متوقف نمي‌كنيم (کامل)، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016