دوشنبه 15 خرداد 1385

مصاحبه راديو صدای آمريکا با خسروکردپور در رابطه با بيانیه اعتراض آميز تشکل های دانشجويی در آذربايجان

- آقای کردپور گويا شماری از تشکلهای دانشجويی يک بيانيه ارائه دادند در رابطه با نا آرامی های اخير در آذربايجان، لطفاً ما را در جريان جزئيات آن قرار دهيد.

- جمعی از تشکلهای دانشجويی در آذربايجان ، پيرامون حوادث اخيرآذربايجان و موج برخوردها با فعالان مدنی در اين منطقه ، بيانيه ای صادرکردند که با توجه به اهميت آن ، اگر فرصت باشد اشاره ای به نکات مهم واساسی آن می نمايم.
در اين بيانيه آمده است : بيش از يک هفته از اعتراضات عمومی مردم آذربايجان نسبت به هتک حرمت روزنامه ايران به ساحت فرهنگ وزبان اين ديارمی گذرد. آنچه که تا امروزازسوی برخی دولتمردان ، احزاب ، تشکلها و شخصيت های سياسی و اجتماعی اظهار گشته ، يا بکلی تهی از واقعيتهای جاری بوده يا در نازلترين سطح ، بشکل تمجيد يا تقبيح اين واکنش ها بيان شده است .
در ادامه بيانيه آمده است : نسبت دادن اتفاقات اخير صرفاً به يک کاريکاتور به لحاظ تحليلی نادرست بوده ، منجر به ساده سازی مسأله خواهد شد . کاريکاتور منتشر شده ، تنها يکی ازموارداهانتهای عريان وتحقير فرهنگ وهويت آذربايجان است ومردم اين ديار در حافظه تاريخی خود ، انبوهی ازاين موارد را به يادگار دارند. آنچه که امروزدرآذربايجان می گذرد ، محصول غير قابل کتمان سياست های نادرست در اين منطقه بوده است که در بستری از آزردگی روانی ناشی از اهانت روزنامه ايران سوار گشته و بدين شکل ظهور کرده است . دولتهايی که بذر محروميتهای اقتصادی ، توسعه نيافتگی و هويت زدايی را در اين منطقه کاشته اند و سودای مستحيل کردن اين هويت و تنوعات فرهنگی آن را در درون فرهنگ وهويت ديگری درسرپرورانده اند امروز بايد آماده برچيدن محصولاتشان باشند . اگر امروز حاکميت درگير مسأله آذربايجان است ، ريشه های آن را نه در آنسوی مرزها بلکه در دل برخی ازسياست های غلط خود بايستی جستجو کند.
چگونه و با چه منطقی آذربايجان ، با اينهمه پتانسيل های اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی ، به لحاظ شاخصهای توسعه انسانی در طی ده سال گذشته جزو استانهای توسعه نيافته ايران گرديده است . کدامين سياستهای اقتصادی ، مجموع بودجه تخصيص يافته به استانهای آذربايجان شرقی ، غربی و اردبيل را کمتر از يک بخش بودجه استان کرمان رقم زده است. کدامين سياستهای اعمال شده ميزان مهاجرت نيروهای کارآمد آذربايجان را در صدر آمارها نشانده است .
در ادامه بيانيه با توجه به سيل تعريفها و تمجيدها از سوی مسئولين نسبت به آذربايجان آمده است : سه دهه حقوق معوقه مصّرح در قانون اساسی اين ديار را احقاق کنيد ، تمجيد و قدردانی پيشکش .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در پايان جهت التيام بخشيدن به زخمهای اين ملت، رسيدگی هر چه سريعتر حاکميت نسبت به موارد زير را خواستار شده اند :
۱. استعفای وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی .
۲. رفع توقيف از مطبوعات منطقه ای .
۳. رعايت حقوق مدنی فعالان سياسی و دانشجويی دستگير شده و آزادی بازداشت شدگان فله ای .
۴. ايجاد فضای آزاد و منطقی در دانشگاهها ، جامعه و رسانه های جمعی ، برای کالبد گشائی مسأله با حضور نمايندگان مختلف فکری و صداهای خاموش مانده آذربايجان .

Copyright: gooya.com 2016