دوشنبه 15 خرداد 1385

صادق زيباکلام: مذاکره آمريکا با ايران ارزش تعليق غنی‌سازی را ندارد، ايرانيوز

حمايت صادق زيباکلام از واکنش منوچهر متکی به پيشنهاد آمريکا


استاد علوم سياسی و روابط بين‌الملل دانشگاه تهران، با طرح اين سؤال که آيا پيوستن ايالات متحده آمريکا به مذاکرات اروپا با ايران، ارزش تعليق غنی‌سازی اورانيوم را دارد يا نه؟ تصريح کرد: شايد مذاکره يک امتياز باشد، اما يقيناً امتياز ميزان اثرگذاری نيست که ايران به واسطه آن ترغيب به تعليق غنی‌سازی شود.


دکتر صادق زيباکلام استاد علوم سياسی و روابط بين‌الملل دانشگاه تهران، در گفت و گو با خبرنگار انرژی هسته‌ای ايرانيوز، با اشاره به اظهارات اخير «کاندوليزا رايس» وزير امور خارجه آمريکا مبنی بر پيش شرط لزوم تعليق غنی‌سازی اورانيوم از سوی ايران به منظور پيوستن آمريکا به مذاکرات اروپا و ايران، واکنش تند منوچهر متکی وزير خارجه کشورمان به اين اظهارات را تأييد کرد و اظهار داشت: کمتر کسی می‌تواند انتظاری جز واکنش صورت گرفته از سوی متکی داشته باشد و پيش شرط آمريکا را بپذيرد چرا که معنی اين پيش شرط آن است که اگر می‌خواهيد با آمريکا مذاکره کنيد، بايد غنی‌سازی را تعليق کنيد.

دکتر زيبا کلام، با انتقاد از مقامات آمريکايی، ارايه پيشنهاد اخير آمريکا در ازای تعيين پيش شرط را راه درستی ندانست و در توضيح مخاطرات پذيرش چنين پيش شرطی گفت: به فرض که ايران نيز چنين راهکاری را بپذيرد، مذاکرات با طرفهای مختلف از جمله آمريکا، اتحاديه اروپا، روسيه و چين، ماهها و بلکه يکی دو سال به طول خواهد انجاميد. همچنين آمريکايی‌ها در اين مذاکرات يقيناً مباحثی نظير حقوق بشر و به رسميت شناختن اسراييل را نيز پيش خواهند کشيد. در اين صورت با وجود بن بست در مذاکرات، اگر ايران غنی‌سازی را دوباره آغاز نمايد، آمريکايی‌ها در بوق و کرنا خواهند کرد که جمهوری اسلامی از مقررات و مصوبات بين‌المللی سرباز زده است.

وی افزود: البته پيشاپيش هر مذاکره‌ای بايد روشن شود که ايران در صورت تعليق غنی‌سازی صنعتی، دقيقاً چه چيزهايی را دريافت می‌کند. همچنين بايد تکليف غنی‌سازی در سطح آزمايشگاهی و اينکه ايران چه تعداد سانتريفيوژ را می‌تواند فعال کند بايد مشخص شود.

استاد روابط بين‌الملل دانشگاه تهران گفت: اينها نمونه‌ای از دهها سؤالی است که بايد قبل از هرگونه تعليقی و تنها در طول مذاکرات مفصل و همه جانبه پاسخ داده شود، نه اين که ايران در ابتدا غنی‌سازی را تعليق کند تا آمريکايی‌ها به مذاکرات بپيوندند.

دکتر صادق زيباکلام، با طرح اين سؤال که آيا پيوستن ايالات متحده آمريکابه مذاکرات اروپا با ايران، ارزش تعليق غنی‌سازی اورانيوم را دارد؟ خود در پاسخ تصريح کرد: شايد مذاکره آمريکايی‌ها با ايران يک امتياز باشد، اما يقيناً امتياز چندان اثرذاری برای ايران نيست که ترغيب به تعليق فعاليت‌های هسته‌ای‌اش شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی با يادآوری همزمانی پيشنهاد اخير آمريکا و اظهارات رايس با جلسه ۵ عضو دايم شورای امنيت و آلمان در وين درباره پرونده هسته‌ای ايران، خاطرنشان کرد: مقامات آمريکايی پيشنهاد جديدشان را به عمد يک روز مانده به جلسه اعضای شورای امنيت مطرح کردند تا با واکنش منفی ايران، ديگر کشورهای شرکت کننده در جلسه وين (انگليس، فرانسه، آلمان، چين و روسيه) را به حسن نيت خودشان و در عين حال لجاجت ايران در پيش برد برنامه‌های هسته‌ای‌اش و در نتيجه لزوم برخورد قهرآميز مجاب نمايند.

استاد علوم سياسی و روابط بين‌الملل دانشگاه تهران در پايان به تيم مذاکراتی ايران توصيه کرد که فعاليت‌های ديپلماتيک خود را افزايش داده و به کشورهای بيشتری نشان دهند و ثابت کنند که نيات آمريکا چندان صلح‌طلبانه نيست و اهداف واقعی آنها از اعلام پيوستن‌شان به مذاکرات با ايران را برای دنيا اعلام نمايند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'صادق زيباکلام: مذاکره آمريکا با ايران ارزش تعليق غنی‌سازی را ندارد، ايرانيوز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016