شنبه 24 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدي‌نژاد در مصاحبه با شبكه تلويزيوني روسيه: دوران استفاده از سلاح اتمي به پايان رسيده است، ایلنا

رييس‌جمهور با بيان اينكه ما سلاح هسته‌اي را ضد انساني دانسته و همه جهان را عاري از سلاح هسته‌اي مي‌خواهيم ، اظهار داشت:دوران استفاده از سلاح اتمي به پايان رسيده است و امروز ديگر كسي قادر نيست از سلاح هسته‌اي استفاده كند.

به گزارش ايلنا، محمود احمدي‌نژاد در مصاحبه اختصاصي با شبكه تلويزيوني ان‌تي‌وي روسيه، در پاسخ به سوالي درباره شرايط و ويژگي‌هاي كنوني انقلاب اسلامي، اظهار داشت: انقلاب اسلامي در وهله اول يك انقلاب انساني است كه جنبه‌هاي فرهنگي، سياسي و اقتصادي را تحت تأثير خودش قرار داده است و نگاهي جديد به زندگي و به مناسبات انساني و رفتارهاي اجتماعي دارد. با انقلاب اسلامي يك انقلابي در انديشه ملت ايران اتفاق افتاد و به طور طبيعي دامنه‌اش از مرزهاي ايران بالاتر رفت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وي با بيان اينكه انقلاب اسلامي، دستاوردهاي بسيار بزرگي تا امروز براي ملت ايران و جامعه بشري داشته است،‌ يادآور شد: 31 سال قبل ايران تحت سلطه يك دولت ديكتاتور، خشن و وابسته به غرب بود، بسياري از منافع ملت به جيب بيگانگان مي‌رفت، بخش وسيعي از ايران در فقر كامل به سر مي‌برد، شخصيت و حقوق ملت ايران دستخوش تاراج بيگانگان بود، مستشاران خارجي بر همه شئون تصميم‌گيري كشور حاكم بودند و در عين حال ملت ما را هم تحقير مي‌كردند.

احمدي نژاد افزود: كشورهاي سلطه‌گر ايران را يك پايگاه امني براي خود و مكمل سياست‌هاي سلطه‌گرانه‌شان در خاورميانه مي‌دانستند و باورشان اين بود كه طراحي‌هاي آنها براي تسلط بر خاورميانه توسط ايران به خوبي اجرا مي‌شود.، بدون اينكه ملت ايران از اين نقش‌آفريني سودي داشته باشد، فشارها و هزينه‌هاي سلطه آنها را ملت ايران مي‌پرداخت و هيچ‌ جايگاهي در منطقه و جهان نداشت در حالي كه ملت ايران يك ملت تمدن‌ساز و تاريخ‌ساز است.

رئيس‌جمهور سهم ملت ايران در فرهنگ، علم و تمدن جهاني كم‌نظير دانست و اظهار داشت: ملت ايران هيچ‌گاه چنين شرايطي را تحمل نمي‌كرد و طبيعي بود كه در برابر چنين شرايطي قيام كند و به اين واسطه از يك كشور كاملاً وابسته به يك كشور كاملاً مستقل تبديل شديم؛ از يك كشور دسته دوم و تحت سلطه به يك كشور اثرگذار تبديل شديم و امروز حيثيت، عزت، استقلال و موقعيت ملت ايران با 31 سال قبل قابل مقايسه نيست و به لحاظ حفظ منافع نيز امروز خود ملت بر منافع و منابع‌اش حاكم است و براي خودش تصميم مي‌گيرد.

وي ادامه داد: به لحاظ علمي نيز روشن است كه ايران امروز با 30 سال خيلي متفاوت است؛ كشوري را به لحاظ علمي جايگاهي در دنيا نداشت امروز در بسيار از جنبه‌هاي علمي در رده‌هاي اول، تا دهم و حتي جزء چند كشور اول دنياست.
احمدي‌نژاد با اشاره به اثرگذاري ايران در مناسبات جهاني، گفت: امروز جايگاه ايران به جايي رسيده است كه بدون همراهي ايران امكان اداره جهان و امكان اداره خاورميانه وجود ندارد و كساني كه روزي به دنبال اين بودند كه ايران را محو و ريشه ملت ايران را نابود كنند، امروز به شدت به وجود ملت ايران نيازمندند و بدون ملت ايران نمي‌توانند در منطقه حضور پيدا كنند.

احمدي نژاد افزود: امروز يك احساس خودباوري و اقتدار عميقي در ملت ايران بوجود آمده است كه اين اقتدار يك اقتدار فرهنگي و انساني است. اقتداري است كه در خدمت رفاه، صلح و برادري است. اقتداري كه در خدمت پيشرفت علمي و فرهنگي و ساختن يك كشور است. اقتداري است كه به دنبال دوستي و صلح با ديگران است.

رييس‌جمهور در ادامه با اشاره به اينكه نظريه مادي حاكم بر جهان به طور كامل زير سوال است، گفت: كساني كه با شعار آزادي و حقوق بشر و دمكراسي و البته با معيارهاي دوگانه و چندگانه 60 سال، و به تعبيري 300 سال بر دنيا حاكم بودند امروز به طور كامل زير سوال هستند و ملت‌هاي دنيا به دنبال جايگزين مي‌گردند.

وي با تأكيد بر اينكه انقلاب اسلامي متعلق به همه ملت‌هاست و به يك حزب، طبقه، نژاد، يا گروه خاصي تعلق ندارد، تصريح كرد: انقلاب اسلامي فرياد فروخفته انسان است كه زير چرخ‌هاي سلطه و استعمار له شده بود و طبيعي است كه همه ملت‌ها احساس انس و قرابتي با اين انقلاب دارند. اگر چه مشكلات فراواني داشتيم اما امروز انقلاب پرنشاط‌‌تر، پرشورتر و با نيروي پرتوان‌تر از 31 سال قبل است. علت آن هم اين است كه يك انقلاب انساني است.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوالي درباره ايجاد منطقه عاري از سلاح هسته‌اي در منطقه اظهار داشت: ما اصولاً علاقمنديم كه همه دنيا بايد عاري از سلاح هسته‌اي باشد. ما سلاح هسته‌اي را ضدانساني مي‌دانيم، بنابراين نه تنها خاورميانه بلكه همه جهان را عاري از سلاح مي‌خواهيم. به علاوه ما معتقديم كه دوران استفاده از سلاح اتمي به پايان رسيده است. امروز ديگر كسي قادر نيست از سلاح هسته‌اي استفاده كند، ما فكر مي‌كنيم آمريكا هم اشتباه مي‌كند كه سلاح هسته‌اي انبار مي‌كند. ديگر موضوعي مهم تر از عراق و افغانستان براي آمريكا پيش نخواهد آمد، آيا وجود سلاح‌هاي اتمي توانست براي آمريكا پيروزي بياورد؟ هرگز! سلاح هسته‌اي ديگر كارايي ندارد. براي اينكه دوره انسان‌ها و فرهنگ آغاز شده است.

رييس‌جمهور خاطر نشان كرد: اگر كسي مخالف سلاح هسته‌اي است، ابتدا بايد سلاح هسته‌اي، خود را از بين ببرد، تا معلوم شود كه راست مي‌گويد. در منطقه ما كشورهاي سركشي وجود دارند كه غيرقانوني هستند و سلاح هسته‌اي هم دارند، اما توسط آنها حمايت مي‌شوند پس آنها مخالف سلاح نيستند، آنها مخالف پيشرفت ملت ايران هستند. البته با اينكه همه تلاششان را انجام دادند كه ما را متوقف كنند اما نتوانستند و شكست خورده‌اند. ما نسبت به تلاش‌هاي غربي‌ها عليه خودمان نگراني نداريم چون قادريم از خود دفاع كنيم و اقدامات آنها را تقريباً بي‌اثر مي‌دانيم.

احمدي‌نژاد خاطر نشان كرد: مخالفت‌هاي آنها انگيزه كار و تلاش را در ملت ايران بيشتر كرده است ملت ايران اگر مي‌خواست منتظر دريافت تكنولوژي علما از آنها باشد آنها طبق اخلاق انحصارطلبشان هر يك قطره علم را به قيمت استقلال به ما مي‌فروختند. اما مخالفت‌هاي آنها باعث شد كه ما سريعاً با اتكا به توانمندي داخلي پيشرفت كنيم. شايد لازم باشد به خاطر اين موضوع از آنها تشكر هم بكنيم.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوالي درباره تشكيل كنسرسيوم گفت: اين موضوع مربوط به 4 سال قبل بود و براي اينكه يك بار ديگر صداقت خود را نشان دهيم، پيشنهاد داديم. اما آنها نپذيرفتند و امروز دوره آن پيشنهاد تمام شده است. امروز فناوري غني‌سازي را در اختيار داريم البته آماده همكاري هسته‌اي با كشورهاي ديگر هستيم اما اينكه بخواهند ديگران براي ما كار كنند، خير! بنابراين موضوع كنسرسيوم به ترتيب 4 سال قبل امروز منتفي است. ما بايد به آينده نگاه كنيم نه به گذشته، بنابراين آماده همكاري در شرايط برابر و احترام هستيم.

وي ادامه داد: البته آنها نيز امروز به دنبال راه‌هاي ديگري هستند ولي اگر بخواهند موفق شوند بايد فكر استعمار و سلطه گري را از ذهن خود بيرون كنند و حقوق برابري را براي ملت‌ها به رسميت بشناسند در غير اين‌صورت تجربه نشان مي‌دهد در اين مقابله آن كسي كه ضرر مي‌كند، آنها هستند.

رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه ملت ايران آماده گفت وگو در شرايط عادلانه و احترام‌آميز است، گفت: اصولاً ملت ايران يك ملت فرهنگي و اهل منطق است و علاقمنديم كه روابط برپايه عدالت و دوستي باشد.عده اي با تحريم عملاً خودشان را از مبادلات اقتصادي با ايران محروم كرده اند، چرا كه حجم مبادلات بازرگاني ايران در 5 سال اخير رشد داشته است يعني اينكه آن چه كه نياز داشتيم را وارد كرده‌ايم و محصولات خود را هم صادر كرده‌ايم. اما حجم مبادلات با آن عده كاهش پيدا كرده است. بنابراين آنها خودشان ضرر كرده‌اند. طبيعي است اگر كسي فكر كند كه مي‌تواند از ابزار اقتصادي براي تحميل نظراتش به ملت ايران استفاده كند، اشتباه مي‌كند و نتيجه معكوس خواهد گرفت. به نظر مي رسد بعضي از اين سياستمداران غربي در گذشته زندگي مي‌كنند و متوجه تغييرات جهان نيستند. كساني كه شعار تجارت آزاد مي‌دهند ،نمي‌توانند همزمان پرچم تحريم را بلند كنند در چنين صورتي معلوم است كه چه كسي شكست خواهد خورد چون اكثريت ملت‌ها بدنبال تجارت آزاد هستند.

رييس‌جمهور در ادامه در پاسخ به سوالي درباره حوادث جنگ جهاني دوم با بيان اينكه اين جنگ يكي از بدترين مقاطع تاريخ بشر است، گفت: در اين جنگ 60 ميليون انسان كشته شدند و بيش از اين تعداد آواره شدند همه آن جنگ و كشتار را محكوم است و كساني كه با داعيه جهانگشايي، جنگ را شروع كردند، مجرمان بزرگ تاريخ هستند. در دوره جنگ جنايت هاي سنگيني اتفاق افتاد. تك تك انسانهايي كه كشته شدند، محترم هستند و قرباني توسعه طلبي عده‌اي قدرت طلب شدند. اما يك سوال مطرح است و آن اينكه آيا حوادث جنگ جهاني در شرايط امروز ما موثر هست يا نيست؟ بعضي‌ها علاقه مندند جنگ جهاني را آنگونه كه خودشان مي خواهند تفسير و تحليل كنند و نتايج آن را براي اثرگذاري بر محيط سياسي امروز داشته باشند. زماني كه عده‌اي با يك تفسير خاصي از حوادث جنگ، مي‌خواهند مناسبات امروز را سازمان بدهند در چنين شرايطي بايد تمام حوادث جنگ زير ذره‌بين قرار بگيرد و همه حوادث بازشناسي شود.

وي افزود: كشورهاي غربي علاقه‌مند هستند كه همه دنيا، جنگ را همانگونه تفسير كنند كه آنها مي‌خواهند و تسليم خواسته‌هاي آنها بشوند. اين قابل قبول نيست نبايد عده اي با استفاده از جنگ جهاني دوباره بر دنيا مسلط شوند و نتايجي كه از طريق اين جنگ حاصل نشده را به بهانه جنگ بر دنيا تحميل كنند.

دكتر احمدي‌نژاد خاطر نشان كرد: انگليس از عوامل اصلي جنگ جهاني دوم بود چطور بعد از جنگ جايزه مي‌گيرد و داراي حق وتو مي‌شود. كشوري كه دويست سال سابقه استعماري و غارت جهان را دارد در دوران بعد از جنگ دوم نيز هميشه يك پاي اصلي جنگ ها بوده است، نبايد حق وتو داشته باشد.

رييس‌جمهور در ادامه خاطر نشان كرد: اگر جنگ دوم جهاني در اروپا اتفاق افتاده و مقصرين آن در اروپا هستند چرا در فلسطين و خاورميانه مردم بايد خسارت بپردازند؟ حرف هاي ملت ايران روشن است ما براي همه كشته ها ناراحت هستيم و هيچگاه شروع كننده هيچ جنگي نبوديم از جنگ متنفريم اما اگر كسي به بهانه نفي جنگ پايه هاي جنگ هاي جديدي را بنا بگذارد با آن مخالفيم. منطقه ما 60 سال است در ناامني است و روزانه مردم در فلسطين ، عراق، افغانستان ، پاكستان و امروز هم در يمن كشته مي‌شوند.

وي با بيان اينكه ساختارهاي برآمده از جنگ دوم قادر نيستند از منافع ملت‌ها محافظت كنند، گفت: اين ساختار به نفع چند كشور خاص تنظيم شده است حتي روسيه و چين هم از اين سازوكارها سود نبردند و صرفاً 3-2 كشور از همه سود مناسبات بعد از جنگ برخوردار شدند و با امتيازاتي كه از جنگ دوم گرفتند، مي خواهند امروز هم بر جهان حكومت كنند. مردم روسيه در اين 60 سال، چه سودي از نتايج جنگ بردند؟ كساني كه برنده سودهاي اصلي جنگ شدند، 60 سال است كه هنوز خسارت مي‌گيرند.

احمدي‌نژاد در پاسخ به سوالي درباره خطر تروريسم و افراط‌گرايي در منطقه اظهار داشت: ايران جزو كشورهايي است كه بيشترين آسيب را از تروريسم ديده است. بيش از 16 هزار نفر از مردم عادي كشورمان به دست تروريست ها كشته شدند. ترور كار آدم هاي ضعيف و زبون و كينه‌ورز است. تروريسم حاصل مديريت موجود حاكم بر جهان است. همه ملتها پايگاه هاي اصلي تربيت تروريسم را مي شناسند و مي‌دانند كه دولت هاي اين كشورها تحت حمايت كدام قدرت ها قرار دارند. محل توليد و انتشار تروريسم به منطقه شناخته شده است اتفاقا اينها مورد حمايت دولت هايي هستند كه پرچم مبارزه با تروريسم را بلند كرده‌اند.

آيا اشغال سرزمين ها ، آواره كرده ملت ها، زنداني كردن ملت ها در خاك خودشان و كشتن انسانها تروريسم نيست؟ اين كه بيش از 1300 نفر زن و كودك در غزه و در خانه خودشان كشته شدند آيا ترور نيست؟ اينها براي اين كشته مي‌شوند كه عده‌اي به بهانه جنگ دوم جهاني يك داستان‌هايي را ساختند و سرزمين آنها را اشغال كردند و هر روز آنها را مي كشند و اين قاتل‌ها امروز مورد حمايت همان كساني هستند كه مي‌گويند مي‌خواهند با تروريسم مبارزه كنند. آنها تروريسم را براي ضربه زدن به كشورهايي مثل روسيه ، ايران و ديگران بهانه قرار داده‌اند وي افزود: دستگاه هاي جاسوسي غرب كه ادعا مي‌كنند كه حتي نفس كشيدن مردم را كنترل مي كنند چطور است كه نمي‌توانند مسير تردد تروريستها را شناسايي كنند؟ چه كساني اين تروريست ها را در افغانستان و پاكستان تربيت و منتشر كرد؟ سازمان هاي اطلاعاتي كدام كشورها بودند؟ اگر بنا باشد روزي بطور ريشه‌اي با تروريست برخورد شود، بسياري از اينها بايد محاكمه شوند و در اين صورت است كه مسائل حل خواهد شد. تروريسم حاصل انديشه توسعه طلب و حاصل سازمان هاي جاسوسي و اطلاعاتي قدرت هاي غربي است.

رييس‌جمهور با اشاره به حادثه برجهاي دوقلو در آمريكا خاطر نشان كرد: درباره اين حادثه دولت آمريكا ادعايي را مطرح مي‌كند و اجازه هم نمي دهد يك گروه تحقيق مستقلي آن را بررسي كند به بهانه اين موضوع تا كنون صدها هزار انسان كشته شده و هنوز هم كشته مي شوند و معلوم نيست چه زماني تمام خواهد شد. آنها ادعايي را مطرح مي كنند و مي‌خواهند همه ملتها آن را بدون هيچ سوالي بپذيرند و باور كنند.

احمدي‌نژاد در پاسخ به سوالي درباره شكل‌گيري رژيم صهيونيستي گفت: در جنگ دوم جهاني 60 ميليون انسان كشته شدند، بعد از چند سال از جنگ، ادعا كردند كه چند ميليون يهودي هم كشته شده‌اند. قضاوتي در اين مورد نداريم. بارها هم خواسته‌ايم كه گروه مستقلي اين موضوع را بررسي كند، اما چند سوال مطرح است. اگر چنين اتفاقي افتاده است اولا براي 60 ميليون آدم افتاده، چرا فقط يك عده خاصي بايد خسارت بگيرند؟ فرض مي كنيم اين اتفاق افتاده در كجا بوده است؟ در اروپا و عاملانش هم دولت‌هاي اروپايي بودند پس چرا جبرانش بايد در فلسطين انجام شود؟ در حالي كه مردم فلسطين در جنگ دوم نقشي نداشتند.

چرا سرزمين آنها بايد اشغال شود؟ چرا 60 سال است آنها آواره هستند و هر روز در خانه خودشان كشته مي‌شوند؟ 60 سال است يك رژيم اشغالگر به كشورهاي همسايه حمله مي كند و 6 جنگ بزرگ تا اكنون راه انداخته است و حتي ايران را هم مدام تهديد مي‌كند. سوال اين است اگر در اروپا اتفاق افتاده ، اين رژيم صهيونيستي در خاورميانه و فلسطين چه كار مي‌كند؟

وي افزود: سوال دوم اين است كه اگر اين موضوع يك حادثه تاريخي است، چرا سياستمداران اين قدر به آن حساسيت نشان مي دهند؟ چرا اجازه نمي دهند درباره يك حادثه تاريخي كسي اظهار نظر كند؟ در حالي كه اين اجازه وجود دارد كه خدا، پيامبران، آزادي، فيزيك و حتي قواعد مسلم رياضي را زير سوال ببرند. معلوم است يك رمز و رازي در اين موضوع وجود دارد فكر مي كنيم اگر از اين جعبه سياه رمز گشايي شود، مشكلات امروز جهان هم حل خواهد شد.

رييس‌جمهور با بيان اينكه انديشه صهيونيسم قطعاً يك انديشه نژادپرستي است، گفت: اينكه صهيونيست ها اين حق را براي خودشان قائل هستند كه به راحتي مردم بي گناه را به بهانه اينكه در مقابل انديشه شان قرار دارند را بكشند، ريشه در برتري جويي خودشان دارد. معتقديم تجاوز، نژادپرستي و كشتار انسانها بايد از بين برود و اين به نفع بشريت است. وقتي انديشه سلطه و تجاوز از بين رفت آن موقع همه با هم در صلح و دوستي زندگي خواهند كرد.

رييس‌جمهور در ادامه اين مصاحبه پاسخ به سوالي در مورد اوضاع داخلي ايران و انتخابات اخير رياست جمهوري اظهار داشت: ايران كشور بزرگ و آزادي است، طبيعي است كه ديدگاه هاي مختلف و گرايش‌هاي گوناگون وجود داشته باشد.

آزادترين انتخابات هم در ايران انجام مي شود. طبيعي است عده‌اي نظر ديگري در مقابل اكثريت داشته باشند البته حساب اين افراد با كساني كه قانون شكني مي كنند، جداست. در يك كشور بزرگ ممكن است عده اي هم قانون شكني است كه به چنين مواردي قوه قضاييه رسيدگي و با متخلفين برخورد مي‌كند. امروز در ايران ثبات سياسي، امنيت، استقلال و اقتدار كامل برقرار است اما كشورهاي مخالف ايران، علاقه مند هستند موارد كوچك را برجسته كنند. اينان در اذهان خود خيالاتي دارند و فكر مي كنند آن خيالات در ايران اتفاق مي افتد. ملت ايران 30 سال است كه به رفتار آنها عادت كرده‌ است و ارزشي به تبليغات آنها قائل نيست. آنها دوست دارند، همين امروز ملت ايران ضعيف و نابود شود اما به لطف آن چيزي كه ساقط خواهد شود، ظلم و تجاوز و سلطه گري است و معلوم است چه كساني در دنيا بدنبال تجاوز گري هستند.

رييس‌جمهور خاطر نشان كرد: دشمنان و بدخواهان هر اندازه عليه ملت ايران تبليغات كنند، به همان اندازه در بين ملتها و ايرانيان منفورتر مي شوند.
رييس‌جمهور در ادامه به حضور ناتو در افغانستان اشاره كرد و تصريح كرد: محال است ناتو در افغانستان پيروز شود. آنان مي خواهند با هياهو و تبليغات شكست هاي خود را در عراق، افغانستان و منطقه بپوشانند ولي بالاخره شكست شان نمايان خواهد شد .

رييس جمهور همچنين در پاسخ به سوالي در باره روابط ايران و روسيه گفت: بين ايران و روسيه پيوندهاي عميق عاطفي و تاريخي برقرار است، دو كشور و دو ملت به طور طبيعي همسايه هستيم و بايد با هم زندگي كنيم بسياري از منافع و تهديدهاي ما مشترك است كه با ملاحظه آنها بايد طرح همكاري‌هاي دراز مدت و تعميق هر چه بيشتر روابط و دوستي‌ها را برنامه‌ريزي كنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016