یکشنبه 25 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

در هفته منتهی به ۲۲ بهمن، حداقل ۲۱ زن فعال در حوزه های مختلف خبری، هنری، فمينيستی و... بازداشت شدند، مدرسه فمينيستی

مدرسه فمينيستی: در هفته منتهی به ۲۲ بهمن امسال (بهمن ۱۳۸۸) و در پی دستگيری های گسترده، حداقل ۲۱ زن فعال در حوزه های مختلف مطبوعاتی، هنری، فمينيستی، و... بازداشت شده اند از جمله: نيلوفر لاری پور، نوشين جعفری، مهسا جزينی، سميه مومنی، مريم قنبری، زينب کاظم خواه، نازنين فرزان جو، بهار تراکمه، حميده قاسمی، بنفشه دارالشفايی ، جميله دارالشفايی، سعيده ميرزايی، ماه فريد منصوريان، پروين کهزادی، ملودی محمودی زنگنه، الهام احسنی، مريم کريمی، نازنين حسن نيا، سحر قاسمی نژاد، گلناز توسلی؛ تارا سپهری‌فر، و... دستگير و زندانی شده اند. لازم به ذکر است بهار تراکمه پس از سه روز آزاد شده است.

اما پيش از آن نيز در شب پس از حوادث روز عاشورا، و چند روز بعد از آن، تعدادی از فعالان جنبش زنان و جنبش دانشجويی، و فعالان مدنی و نيز زنان روزنامه نگار بازداشت شده بودند، از جمله منصوره شجاعی، زهره تنکابنی، بدرالسادات مفيدی، مهين فهيمی، ليلا توسلی، نوشين عبادی، نسرين وزيری، نيلوفر هاشمی آذر، آتيه يوسفی، بهاره هدايت، نفيسه اصغری، مريم ضياء، مهسا حکمت، پريسا کاکايی، فروغ ميرزايی، سارا توسلی، پروانه راد، زويا حسنی، نگين درخشان، سولماز عليمرادی، مهرانه آتشی، سميه عالمی، ليلی فرهادپور، فرزانه زينالی، و...



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


از ميان زنان بازداشت شده در حوادث پس از عاشورا نيز تعدادی به تدريج آزاد شده اند که از جمله افراد آزاده شده می توان به آتيه يوسفی، نوشين عبادی، نسرين وزيری، زويا حسنی و ناهيد کوه شکاف، سولماز عليمرادی، مهسا حکمت، منصوره شجاعی، زهره تنکابنی، مهين فهيمی، فروغ ميرزايی و پروانه راد، اشاره کرد.

اما قبل از حوادث عاشورا نيز (يعنی در خلال ۶ ماه اول پس از انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری) زنان ديگری نيز بازداشت شده بودند که برخی از آنان از آن تاريخ تا به کنون همچنان در زندان بسر می برند از جمله شيوا نظرآهاری (که در مراسم ترحيم آيت الله منتظر بازداشت شد)، آذر منصوری (که در همان ماه های اوليه پس از انتخابات دستگير شد)، سميه رشيدی و مهديه گلرو (که دو ماه پيش بازداشت شدند)، و نيز زنان ديگری همچون زهرا جباری، کبری زاغه دوست، عاطفه نبوی، شبنم مددزاده و... که هنوز در بازداشت بسر می برند و برای برخی از آنان نيز احکام قطعی زندان، صادر شده است. از جمله می توان به شبنم مددزاده اشاره کرد که به تازگی به ۵ سال حبس تعزيری و تبعيد به زندان رجايی‌شهر محکوم شده است.

۲۱ تن ديگر از زنان در جريان دستگيری های هفته منتهی به ۲۲ بهمن، بازداشت شداند

نوشين جعفری، خبرنگار روزنامه اعتماد بازداشت شد
به گزارش سايت جرس، نوشين جعفری خبرنگار فرهنگی اعتماد بازداشت شد.
بنا به اين گزارش ماموران امنيتی روز ۱۴ بهمن ماه، چهارشنبه شب با حضور در منزل خانم جعفری وی را بازداشت کردند.
نوشين جعفری که بيست و دو سال سن دارد در ماه های پس از انتخابات رياست جمهوری هيچ گونه فعاليت سياسی نداشت و صرفا به فعاليت در حوزه مسايل فرهنگی و ادبی می پرداخت. بنابراين گزارش، هنوز از محل بازداشت وی اطلاعی در دست نيست.

بهار تراکمه بازداشت شدند
کلمه: بهار تراکمه فرزند يونس تراکمه نويسنده و منتقد ادبی روز ۱۴ بهمن ماه بازداشت شد. به گزارش خبرنگار کلمه، پيش از اين پسر اين نويسنده دستگير شده بود. اردوان تراکمه پسر يونس تراکمه در رشته سينما تحصيل می‌کند و چند فيلم مستند ساخته که بعد از عاشورا بازداشت شده بود. بهار تراکمه که شب گذشته (۱۴ بهمن ماه) دستگير شد بيست و پنج سال دارد.

خبر تکميلی: بهار تراکمه سه روز بعد يعنی ۱۷ بهمن ماه آزاد شد.

مريم قنبری، وکيل دادگستری، بازداشت شد
کميته گزارشگران حقوق بشر- مريم قنبری وکيل دادگستری و از فعالان حقوق زنان امروز، ۱۹ بهمن ماه در ساعت ۳ صبح در منزلش توسط ماموران امنيتی بازداشت شد.
مامورين امنيتی ابتدا زنگ همسايه ها را زده و از اين طريق وارد ساختمان شده و سپس در آپارتمان مريم قنبری را زده اند و پس از ورود به منزل و بازداشت او، وسايل مريم قنبری از جمله کامپيوترش را نيز با خود برده اند.
از اتهام مريم قنبری اطلاعی در دست نيست. وی جزو ده ها بازداشت شده ی چند روز اخير و چندمين وکيل بازداشت شده پس از وقايع انتخابات است. از ديگر وکلای بازداشت شده می توان از فروغ ميرزايی نام برد.

مهسا جزينی، روزنامه نگار و فعال حقوق زنان بازداشت شد

تا آزادی روزنامه نگاران زندانی - بنا بر خبرهای دريافتی مهسا جزينی از همکاران روزنامه ايران (بخش اصفهان) روز ۱۸ بهمن ماه در اين شهر بازداشت شده است. جزينی از فعالان حقوق زن و از همکاران کمپين يک ميليون امضا نيز بوده است.
مادر مهسا جزينی گفته است که نمی داند دخترش به چه جرمی دستگيرشده ولی مامورانی که وی را دستگير کردند به او حکمی را نشان دادند که درآن به علت دستگيری اشاره شده بودکه « ما در شوک به سر می بريم. او فعاليت غيرقانونی نداشت که به خاطرآن بخواهد دستگير شود. اميدوارم به زودی آزاد شود چون از وقتی دستگير شده من تمرکزم را کاملا از دست داده ام.»

نيلوفر لاری‌پور شاعر، ترانه‌سرا و خبرنگار نشريه چلچراغ نيز بازداشت شد

تا آزادی روزنامه نگاران زندانی - نيلوفر لاری‌پور شاعر، ترانه‌سرا و خبرنگار نشريه چلچراغ روز ۱۳ بهمن ماه بازداشت شد.
خواهر نيلوفر لاری‌پور در گفتگو با «پارلمان‌نيوز»، با تاييد خبر بازداشت خواهرش، گفت:«شب گذشته ماموران با خواهرم در منزل حاضر شده و کيس کامپيوتر او و يکسری وسايلش را بردند.»
وی با بيان اينکه برخورد ماموران بسيار محترمانه و خوب بود اظهار اميدواری کرد :هر چه زودتر مشکل نيلوفر حل شده و به خانه برگردد. يکی از همکاران لاری‌پور نيز در گفتگو با پارلمان‌نيوز، تاکيد کرد:« ساعت ۶:۳۰ دقيقه روز گذشته از وزارت اطلاعات با نيلوفر تماس گرفته شد و از او خواستند تا ساعت ۷ به دفتر پيگيری وزارت اطلاعات برود. او هم به درخواست وزارت اطلاعات به مرکز مورد نظر مراجعه کرد اما علی‌رغم اينکه به او گفته بودند فقط قرار است چند سئوال پرسيده شود او بازداشت شد.»
وی در خصوص فعاليت‌های خبری لاری‌پور گفت:«ايشان مسئول صفحه ترانه‌های مجله هستند که بيشتر در مورد ترانه‌های مذهبی و ريشه آن در ايران باستان مطلب می‌نوشته است.» وی تاکيد کرد:« نيلوفر هيچ گونه فعاليت سياسی و حزبی نداشته و حتی مطالب وبلاگی او نيز در خصوص مسايل مذهبی و دين بوده است.» وی خاطر نشان کرد:« تنها فعاليت سياسی لاری پور مربوط به دوران انتخابات و تبليغات بوده که برای آقای موسوی تبليغ می‌کرد.» نيلوفر لاری پور از خبرنگاران نشريه چلچراغ است.

سميه مومنی روزنامه نگار و از فعالان کمپين يک ميليون امضاء بازداشت شد

ابه گزارش کميته ی گزارشگران حقوق بشر سميه مومنی روزنامه نگار و از فعالان کمپين يک ميليون امضا نيز بامداد روز ۱۸ بهمن در منزل خود بازداشت شده است.
بر اساس اين گزارش، وی ساعت ۳ صبح در منزل خود توسط نيروهای امنيتی بازداشت شد. از محل نگهداری اين روزنامه نگار اطلاع دقيقی در دست نيست.

بازداشت سه دختر دانشجو: نازنين فرزانجو، نازنين حسن نيا و سحر قاسمی نژاد

سايت فعالان حقوق بشر در ايران: صبح روز سه شنبه ۱۳ بهمن ماه نيروهای امنيتی، نازنين فرزانجو، يک دانشجو و مدافع حقوق بشر را بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل کردند.
به گزارش واحد انديشه و بيان مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران، نازنين فرزانجو، دانشجوی مترجمی زبان فرانسه و از همکاران مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران صبح روز جاری مورخ ۱۳ بهمن ماه در منزل شخصی خود در مهرشهر کرج، توسط نيروهای امنيتی بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل شد. از دلايل بازداشت و سرنوشت نامبرده پس از دستگيری کماکان اطلاعی در دست نيست.

به گزارش سايت جرس: بامداد امروز، چهارشنبه ۱۴ بهمن ماه، نازنين حسن نيا و سحر قاسمی نژاد بازداشت شدند. حوالی ساعت ۴ صبح امروز ماموران با حضور در خانه اين دو تن آنها را بازداشت و وسايل شخصی آنها از جمله کيس کامپيوتر، کتاب و ديگر لوازم شخصی شان را ضبط و آنها را با خود بردند. سحر قاسمی نژاد متولد سال ۶۲ است پدرش از جمله افرادی است که در دهه ۶۰ اعدام شده است. گفتنی است اين دو تن عضو هيچ گروه و جريان سياسی نبوده اند.

مريم کريمی و گلناز توسلی دو دانشجوی ديگر بازداشت شد

امريم کريمی (دانشجوی ورودی ۸۵ مهندسی شيمی) پس از مراجعه به دفتر پيگيری وزارت اطلاعات، بازداشت شد.

مريم کريمی هفته گذشته به حراست دانشگاه احضار شده بود و کارمندان حراست به وی گفته بودند که بايد به دفتر پيگيری وزارت اطلاعات مراجعه کند. وی عصر روز چهارشنبه ۱۴ بهمن به دفتر پيگيری مراجعه کرد و پس از آن بازداشت شد.

همچنين گلناز توسلی (دانشجوی دانشکده هنر دانشگاه آزاد) نيز بازداشت شده است.

زينب کاظم خواه، خبرنگار بازداشت شد

زينب کاظم خواه خبرنگار يک خبرگزاری دولتی ساعت ۳ بامداد روز يکشنبه ۱۸ بهمن ماه با مراجعه ۹ تن از ماموران وزارت اطلاعات به محل سکونت اش، بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.
ماموران وزارت اطلاعات در مراجعه به منزل اين خبرنگار با نشان دادن حکمی که اتهام ايشان را شرکت در تجمعات نوشته بود بازداشت شده است. ماموران امنيتی کليه لوازم شخصی وی را نيز ضبط کردند.

جميله دارالشفايی و بنفشه دارالشفايی، دو هنرمند، بازداشت شدند

جميله دارالشفايی، فيلمنامه‌نويس و بنفشه دارالشفايی، مدرس موسيقی، پنجشنبه ۱۵ بهمن ماه به دفتر پی‌گيری وزارت اطلاعات احضار و ساعاتی بعد، به زندان اوين منتقل شدند.
وزارت اطلاعات پس از احضار جميله دارالشفايی از او خواست تا با خانواده خود تماس بگيرد و از خواهر، پدر و مادرش بخواهد تا به اداره اطلاعات بروند. ماموران وزارت اطلاعات پس از چند ساعت بازجويی از آنها، دو دختر اين خانواده را بازداشت کردند.
پيش از اين سه عضو ديگر اين خانواده هم بازداشت شده بودند که دو تن از آنها جمعه آزاد شدند.

بازداشت حميده قاسمی، دانشجوی دانشگاه تهران

رهانا – زندانيان: بازداشت اين دانشجو در حالی صورت گرفته است که تا ظهر امروز خانواده‌ی اين دانشجو، در جريان بازداشت فرزندشان قرار نداشتند. هنوز از اتهام حميده قاسمی و علت بازداشت وی اطلاع دقيقی در دست نيست.

بازداشت سعيده ميرزايی از فعالان حقوق کودکان
خبرگزاری هرانا- در طی روزهای گذشته ۲ تن از فعالان حقوق کودک، دستگير و به نقطه نامعلومی منتقل شدند. به گزارش فعالين حقوق بشر و دمکراسی در ايران، روز ۷ بهمن ماه فعال حقوق کودک «خانم سعيده ميرزائی» ۲۵ ساله فوق ليسانس شيمی از دانشگاه تهران و از فعالين ان. جی . او . دنيايی بهتر که در حال کمک کردن به کودکان کار و خيابانی بود توسط مامورين وزارت اطلاعات دستگير و به نقطه نامعلومی منتقل شده است.

بازداشت ماه‌فريد منصوريان معمار، فعال محيط زيست
طبق خبر دريافتی، نيمه شب ۱۹ بهمن‌ماه، هم‌زمان با موج جديد بازداشت‌ها، خانم ماه‌فريد منصوريان معمار، از فعالان محيط زيست، در منزل مسکونی خود بازداشت شد.
به گفته‌ی همسر وی، ماموران يک حکم کلی برای بازداشت فله‌ای به وی نشان داده و پس از تفتيش خانه و برداشتن مقداری از لوازم شخصی‌اش، او را به نقطه‌ی نامعلومی بردند.
ماه‌فريد منصوريان معمار، ۵۵ سال دارد و پيش از اين نيز در دهه‌ی ۶۰ به مدت شش سال در زندان بوده‌است.

دستگيری دو فعال ملی - مذهبی در خوزستان: پروين کهزادی و همسرش،

ماموران وزارت اطلاعات با مراجعه به منزل مسعود لدنی در اهواز، وی و همسرش پروين کهزادی را بازداشت کردند. به گزارش سايت جرس، ماموران يکشنبه شب پس از جستجو و تفتيش منزل و به همراه بردن کامپيوتر و برخی جزوات و ... اين دو فعال ملی - مذهبی را دستگير کرده و با خود بردند.
آقای لدنی و همسرش دارای يک فرزند هستند که در مدرسه ابتدايی تحصيل می کند. آنها تاکنون هيچ تماسی با خانواده خود نداشته اند و خبری از وضعيت آنها در دست نيست.

ملودی محمودی زنگنه، آهنگساز دستگير شد

به گزارش راديو فردا ملودی محمودی زنگنه، آهنگ ساز و ترانه سرا، از ديگر بازداشت شدگان روزهای اخير است که طی روزهای ۱۷ تا ۲۰ بهمن ماه دستگير شده اند.

الهام احسنی و برادرش نادر احسنی، فعال دانشجويی بازداشت شدند

بنابه کميته ی گزارشگران حقوق بشر الهام احسنی و برادرش نادر احسنی فعال دانشجويی در شامگاه ۱۹ بهمن در منزل خود به بازداشت نيروهای امنيتی در آمدند. از دليل بازداشت الهام احسنی، اطلاعی در دست نيست. مامورين امنيتی در پاسخ به علت بازداشت اين خواهر و برادر، حوادث اخير را به عنوان دليل بازداشت آنها ذکر کرده اند.

تارا سپهری‌فر، دبير انجمن اسلامی دانشگاه شريف، نيز بازداشت شد

ميزان ـ يکی از فعالين دانشجويی دانشگاه شريف بازداشت شد.

تارا سپهری فر، ورودی سال ۸۴ مهندسی شيمی و دبير انجمن اسلامی دانشگاه شريف بازداشت شد. هنوز هيچ اطلاعی از محل نگهداری و علت بازداشت اين دانشجو در دست نيست.

وی در تيرماه سال جاری و در حوادث پس از انتخابات نيز به همراه نريمان مصطفوی در اطراف مسجد قبا بازداشت شده بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016