جمعه 30 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نگرانی بين‌المللی از توليد کلاهک اتمی توسط تهران، راديو بين‌المللی فرانسه

ناصر اعتمادی ـ آژانس بين المللی انرژی اتمی با انتشار گزارشی نگرانی خود را از فعاليت های محتمل ايران برای توليد کلاهک اتمی اعلام کرد. دولت آمريکا نسبت به نتايج اين فعاليت ها هشدار داد.
آژانس بين المللی انرژی اتمی با انتشار گزارشی نگرانی خود را از فعاليت های محتمل ايران برای توليد کلاهک اتمی اعلام کرد.
در واکنش به اين گزارش دولت آمريکا نسبت به "نتايج" فعاليت های اتمی ايران به اين کشور هشدار داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی در عباراتی صريح و غيرمعمول برای اولين به تلاش فعالانۀ تهران برای دست يابی به سلاح اتمی اشاره می کند. گزارش آژانس همچنين تصريح می کند که دولت تهران توانسته حجم اندکی از اورانيوم خود را تا سطح ٢٠٪ غنی سازد.
کاخ سفيد واشنگتن اعلام کرد که گزارش آژانس نشان می دهد که دولت تهران به تعهدات بين المللی اش پايبند نيست.
يک سخنگوی وزارت امور خارجۀ آمريکا با استناد به گزارش آژانس گفته است که "گرايش عدم همکاری دولت ايران با اين نهاد بين المللی رو به گسترش است" و اينکه بايسته است از اين عدم همکاری درس های لازم گرفته شود.
دولت روسيه که تاکنون ميل چندانی به تشديد مجازات های بين المللی عليه تهران نداشته از موضع دولت آمريکا در وضع مجازات های تازه عليه جمهوری اسلامی پشتيبانی کرده است.
ظاهراً آژانس بين المللی انرژی اتمی در نظر دارد بخش هايی از گزارش های محرمانه خود را منتشر کند که بر اساس آنها ايران آزمايش های مربوط به انفجار سلاح اتمی را با موفقيت انجام داده است.
با اين حال، نمايندۀ ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی، علی اصغر سلطانيه، ادعا کرده است که گزارش اخير آژانس بر ماهيت غيرنظامی فعاليت های اتمی کشورش صحه می گذارد، هر چند اين گزارش به روشنی نسبت به فعاليت های مخفيانۀ ايرانی در زمينۀ توليد کلاهک اتمی ابراز نگرانی کرده است.
آژانس بين المللی انرژی اتمی سال هاست که بر اساس گزارش های سرويس های اطلاعاتی غرب دربارۀ آزمايش های متعدد ايران برای توليد کلاهک های اتمی موشک های دوربرد و نيز انفجار اين موشک های در ارتفاع تحقيق می کند.
گزارش جديد آژانس تصريح می کند که ذخيرۀ اورانيوم ايران که با غلظت پائين غنی شده از ٣٠٠ کيلوگرم به بيش از ٢ هزار کيلوگرم افزايش يافته که می توان در صورت غنی ساختن شان تا سطح ٩٠٪ يک يا دو بمب اتمی به وسيلۀ آنها ساخت.
آژانس اضافه می کند که ايران قصد دارد دو سوم ذخاير کنونی اورانيوم خود را تا سطح ٢٠٪ غنی سازد که نخستين مرحله مهم برای غنی کردن اورانيوم تا سطح ٩٠٪ به شمار می رود.
با اين حال، گزارش آژانس تصريح می کند که هم اکنون قابليت غنی سازی تأسيسات اتمی نطنز کمی کاهش يافته و شمار سانتريفيوژهای در حال کار از حدود ٤٠٠٠ به ٣٧٧٢ کاهش يافته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016