چهارشنبه 28 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فارس "متن نامه آمريکا، روسيه و فرانسه به آژانس درباره سوخت هسته‌ای ايران" را منتشر کرد

به گزارش فارس، نمايندگان آمريکا، روسيه و فرانسه اخيرا نامه‌ای را به تاريخ ۱۲ فوريه (۲۳ بهمن) به مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی ارائه کردند.
متن کامل نامه، پيوست توضيحات آژانس در ذيل اين گزارش آمده است:

***

مکاتبه به تاريخ ۱۲ فوريه ۲۰۱۰ از جانب نمايندگان دائم فرانسه، فدراسيون روسيه و آمريکا در آژانس در خصوص سوختگيری مجدد راکتور تحقيقاتی تهران

مديرکل نامه‌ای را در تاريخ ۱۲ فوريه ۲۰۱۰ از نمايندگان دائم فرانسه، فدراسيون روسيه و آمريکا در آژانس در خصوص سوخت‌گيری مجدد راکتور تحقيقاتی تهران، دريافت کرده است. طبق درخواست آنها، نامه پيوست جهت اطلاع شورای حکام منتشر شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عاليجناب
يوکيا آمانو
مديرکل
آژانس بين‌المللی انرژی اتمی
مرکز بين‌المللی وين


جناب آقای آمانو

فرانسه، فدراسيون روسيه و آمريکا، سند ۶ ژانويه ۲۰۱۰ جمهوری اسلامی ايران را که ديدگاه‌های ايران در خصوص سوخت‌گيری مجدد راکتور تحقيقاتی تهران را نقل می‌کند، در نظر گرفته است. ما متاسفيم که ايران با پيشنهاد ۲۱ اکتبر آژانس بين‌المللی انرژی اتمی که سه کشور ما آن را تصويب کرد، موافقت نکرد. ما نياز ايران برای حصول اطمينان از اين مطلب که اين پروژه به طور کامل به مرحله اجرا در بيايد را درک می‌کنيم.

ما خاطر نشان می‌کنيم که پيشنهاد آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، تعدادی مفاد را شامل می‌شود که در خصوص تعهدات جمعی ما برای اجرای پيشنهاد آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، اطمينان به وجود می‌آورد. آژانس بين‌المللی انرژی اتمی موافقت کرد تا محافظت رسمی از مواد هسته‌ای ايران را برعهده گيرد. ما با يک توافقنامه الزام‌آور قانونی پروژه و تامين موافقت کرديم. ما توافق کرديم تا از طريق آژانس بين‌المللی انرژی اتمی از کمک فنی حمايت کنيم تا عمليات‌های ايمن راکتور تحقيقاتی تهران تضمين شود. ما تمايل خود را برای قراردادن اورانيوم با درصد غنای پايين ايران نزد يک کشور ثالث تا زمان تکميل فرآيند ساخت ابراز کرديم. آمريکا تضمين‌های سياسی قابل توجهی را درباره عملی شدن توافقنامه ارائه کرد.

بنابراين ما بر اين باوريم که پيشنهاد آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، موثرترين و به موقع‌ترين مکانيزمی را در اختيار ايران قرار می‌دهد که سوخت‌گيری مجدد راکتور تحقيقاتی تهران برای برآورده ساختن اين نياز انسانی را تضمين ‌کند و شروع به ايجاد اعتماد و اطمينان متقابل می‌کند.

ابراز تمايل عمومی رئيس‌جمهور احمدی‌نژاد در ۲ فوريه برای ارسال اورانيوم با درصد غنای پايين ۵/۳ درصد به خارج از کشور و دريافت سوخت در چند ماه بعد از آن، ممکن است يا ممکن نيست که اين مطلب را بيان کند که ايران در حال تجديد نظر موضع خود در خصوص پروژه سوخت راکتور تحقيقاتی تهران است، اما ما خاطر نشان می‌کنيم که دولت ايران هنوز اين مطلب را به طور مستقيم به آژانس بين‌‌المللی انرژی اتمی اطلاع نداده است.

اظهارات ۷ فوريه وی مبنی بر اينکه ايران اورانيوم را تا سطح ۲۰ درصد غنی سازی خواهد کرد و اعلام رسمی متعاقب ايران به آژانس بين‌المللی انرژی اتمی کاملا غيرقابل‌توجيه و برخلاف قطعنامه‌های شورای امنيت سازمان ملل متحد بوده و نمايانگر يک گام بيشتر در جهت قابليتی برای توليد اورانيوم با درصد غنای بالا است. اگر ايران با اين شدت رو به جلو حرکت کند، اين مسئله، نگرانی‌های جديدی را درباره اهداف هسته‌ای ايران مطرح می‌کند، البته با توجه به اين واقعيت که اين کشور نمی‌تواند سوخت هسته‌ای مورد نياز را به موقع توليد کند تا توليد بی‌وقفه ايزوتوپ‌های پزشکی توسط راکتور تحقيقاتی تهران را تضمين کند.

ما نياز ايران به راديو ايزوتوپ‌های پزشکی را درک می‌کنيم. اگر ايران تمايلی به پذيرفتن پيشنهاد آژانس بين‌المللی انرژی اتمی ندارد، ما خاطر نشان می‌کنيم که اينها (راديو ايزوتوپ‌ها) در بازار جهانی موجود هستند و می‌توانند بعنوان جايگزين قابل اعتماد، به موقع و مقرون‌به‌صرفه پيشنهاد آژانس باشند. غنی‌سازی بيشتر ذخاير اورانيوم با درصد غنای پايين ايران نه تنها غيرضروری است بلکه بيشتر اعتماد جامعه بين‌‌الملل به اقدامات ايران را از بين می‌برد.

فلورنس مانژی، نماينده فرانسه
الکساندر ايميوفسکی، نماينده روسيه
گلن ديويس، نماينده آمريکا


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016