چهارشنبه 19 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش خبرگزاری دولتی از گردهمايی فعالان زن به‌مناسبت ۸ مارس: "فمينيست‌ها خواستار کودتای رهنورد عليه موسوی شده‌اند"! مدرسه فمينيستی

خبرگزاری بين المللی زنان ايران : جمعی از فمينيست‌های ايران ، در جلسه‌ای که با همسر ميرحسين موسوی داشتند ، رهنورد را فردی خواندند که "ويژگی‌های رهبری فرقه سبز" را دارد و اعلام کردند که اين حق زنان است که رهنورد رهبر اين جريان باشد .



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش سرويس سياسی خبرگزاری زنان ايران ، جمعی از زنان عضو فرقه سبز ، با استقبال از سخنان ساختارشکنانه زهرا رهنورد ، همسر ميرحسين موسوی درباره وضعيت زنان در ايران ، وی را شايسته "رهبری جنبش سبز" دانستند .

در نشستی که جمعی از فمنيست‌های ايرانی به مناسبت روز جهانی زن (۸ مارس) و با حضور رهنورد در دفتر موسوی تشکيل دادند ، همسر ميرحسين به بيان سخنانی در انتقاد از آنچه "وضعيت نامطلوب حقوق زنان در ايران" ناميد ، پرداخت .

رهنورد در در ادامه مطالبی که در بيانيه تامل برانگيز خود منتشر کرده بود ، ايران اسلامی را به ظلم نسبت به زنان متهم کرد و گفت: "ما به حقوق زنان اميد داشتيم و اميدوار بوديم که در جمهوری اسلامی اين مفاهيم عملی شود اما حقوق برابر زنان نيز مانند بسياری از پروژه های ديگر نا تمام ماند".

وی همچنين کسانی که نسبت به مطالب بيان شده از طرف او ، انتقاد داشتند را "نيروهای واپس‌گرا و ارتجاعی" خواند .

رهبری جنبش حق زنان است

در ادامه اين جلسه ، يکی از برگزارکنندگان به سخنرانی پرداخت و رهنورد را فردی خواند که "ويژگی‌های رهبری فرقه سبز" را دارد .

وی گفت : "حق زنان ايران است که در جنبش سبز ، يک زن نقش رهبری را برعهده بگيرد که زهرا رهنورد اين ويژگی‌ها را دارد".

کارشناسان مسايل سياسی بر اين باورند که پس از راهپيمايی ده‌ها ميليونی مردم در ۲۲ بهمن که از آن با عنوان "دفن تاريخی فتنه" نام برده می‌شود ، اعضای فرقه سبز در صلاحيت موسوی برای هدايت اين جريان تشکيک کردند .

اين مساله سبب شده است که هر چند روز يکبار ، مشاجره‌ای ميان فعالان اين طيف سياسی برای کسب عنوان رهبری فرقه سبز شکل بگيرد .

البته درگيری در اتاق فرمان فرقه سبز و اختلاف ميان سران اصلاحات و ديگر طيف های همسو ، بيش و پيش از آنکه ناشی از ضعف رهبری باشد، نتيجه ريزش گسترده پايگاه اجتماعی رهبران اين فرقه و ناتوانی احيای آن است .

مدعيان رهبری

تاکنون افرادی نظير مريم و مسعود رجوی ، رضا پهلوی ، هخا (مجری شبکه‌های تلويزيونی ضدانقلاب) آمادگی خود را برای پذيرش اين عنوان اعلام کرده اند .

عبدالکريم سروش از تئوريسين های دوران اصلاحات هم اخيرا خود را موسس فرقه سبز دانست .

مطرح شدن نام رهنورد به عنوان جايگزين موسوی در همين راستا ارزيابی شده است .

گفتنی است : رهنورد در بيانيه‌ای که چند روز پيش منتشر کرد ، مدعی شده بود که در ايران، "رفتارهای تبعيض خواهانه و ضد زن" وجود دارد. او آنچه "فرهنگ حاکم و قوانين من‌درآوردی مجلس" خواند را، علت اين امر دانست .

همسر ميرحسين همچنين برخی از قوانين دين اسلام را "واپسگرايانه" خوانده بود .

رهبر جديد فرقه سبز و ماجرای داماد لرستان

رهنورد که از سوی همسرش به عنوان "روشنفکرترين زن ايران" معرفی شده است ، پيش از اين ، پس از اعلام نتايج انتخابات رياست جهموری دهم ، با اين استدلال که موسوی "فرزند آذربايجان" و "داماد لرستان" است ، مدعی تقلب در انتخابات شد.

او در سخنانی جالب به شبکه انگليسی "بی‌بی‌سی فارسی" گفت که حتما تقلب شده است زيرا "آذربايجان و ترک زبان‌ها هيچ وقت فرزند خودشان را نمی‌گذارند که به کسی ديگر رای بدهند. يا لرستان که خود من لر هستم و موسوی هم بارها گفته من داماد لرستان هستم. بنابراين اهالی لرستان موسوی را نمی‌گذارند به آقای احمدی نژاد رای بدهند. اين دو تا ملاک است و باقی موارد هم شبيه همين است".

اقدام رهنورد در پايين آوردن انگيزه‌های انتخاب رييس جمهور از سطح ملی تا حد انگيزه‌های قوميتی ، با تعجب و در عين حال انبساط خاطر مخاطبان همراه شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016