سه شنبه 18 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تجمع روز جهانی زن در اعتراض به تبعيض جنسی در دانشگاه آزاد قم، هرانا

دانشجويان دانشگاه آزاد قم به مناسب روزجهانی زن به دليل تبعيضات اعمال شده از سوی دانشگاه تجمع اعتراضی برپا کردند.

خبرگزاری هرانا - در پی فشارهای روزافزون بر دانشجويان در دانشگاه آزاد قم از طرف حراست اين دانشگاه بعد ازظهر روز گذشته ۱۷ اسفندماه دانشجويان اين دانشگاه در اعتراض به شرايط موجود دست به تجمع زدند.

به گزارش هرانا، از ساعت ۱۴:۳۰ بعد ازظهر يکشنبه، عده ای از دانشجويان دختر اين دانشگاه آزاد قم به مناسبت هشتم مارس، روز جهانی زن و به صورت خودجوش در مقابل ساختمان دانشکده علوم انسانی در پرديسان جمع شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پس از مدت کمی پسران نيز در پی حمايت از دانشجويان دختر به ايشان پيوستند و بر اين اساس لحظه به لحظه به تعداد حاضرين افزوده می شد.

دانشجويان که ابتدا با سکوت اعتراض خود را به رفتارهای نامناسب حراست دانشگاه خصوصا در جلوی درب ورودی اعلام می کردند پس از انسجام با سر دادن شعارهايی خواستار حمايت رياست دانشگاه از ايشان شدند.

پس از شدت گرفتن اعتراضات و تبديل اين تجمع اعتراضی به تحصن، نماينده ی رئيس دانشگاه و رئيس دانشکده ی علوم انسانی با حضور در جمع دانشجويان خواستار حفظ آرامش ايشان و عدم تشنج شدند و پس از شنيدن اعتراضات برخی دانشجويان با انتخاب چند نماينده از بين ايشان قول پيگيری و بهبود شرايط موجود را دادند.

در طی زمان تجمع، با وجود تذکرهای رياست دانشکده ی علوم انسانی، مامورين حراست اقدام به شناسايی افراد حاضر می نمودند.

گفتنی است پس از جداسازی درب ورودی خانم ها از درب اصلی دانشگاه، مامورين حراست زن در جلوی درب ورودی با برخوردی نامناسب، بعد از درخواست کارت دانشجويی از تک تک دانشجويان دختر اقدام به "امربه معروف" ايشان می نمايند!

در اين برخوردها که بيش از هرچيز شان و شخصيت دانشجو را زيرسوال می برد و تبعيض های جنسيتی را نمايان می سازد، مامورين حراست پس از درخواست رعايت حجاب کامل – با توجه به اينکه چادر نيز برای دانشجويان دختر اجباری است- به پوشش مانتوی دانشجويان نيز ايراد گرفته و اعمال خود را تا آنجا پيش می برند که اقدام به شستن و پاک کردن هرگونه آرايش صورت ايشان در مقابل چشم ساير هم دانشگاهی های خود می نمايند. هم چنين با وجود غيرقانونی بودن اين عمل، بعضا اقدام به گشتن کيف های ايشان می نمايند.

برخورد های زننده اين چنينی که تمام دانشجويان دختر در دانشگاه آزاد قم را به ستوه آورده است، تا جايی پيش می رود که اگر دانشجويان با کوچکترين اعتراض اجازه ی چنين برخوردهايی را ندهند از ايشان تعهد کتبی اخذ می شود و بعضا تهديد به احضار به کميته انضباطی می شوند.

لازم به ذکر است که در پی اين اقدامات، زوج های دانشجو نيز حق ورود به همراه همسران خويش را نداشته و نگهبان و ماموران حراست با برخوردی نامناسب خواستار جدا وارد شدن ايشان از يکديگر می شوند. هم چنين در صورت وارد شدن دانشجويان دختر يا پسر با خودرو به دانشگاه، راننده با هر جنسيتی ملزم است سرنشين خود را پياده کند!

گفتنی است برخوردهای عينی صورت گرفته با دانشجويان در بسياری موارد توهين آميز و متحجرانه توصيف شده است.

شايان ذکر است که از مدت ها پيش زمزمه هايی مبنی بر تفکيک جنسيتی و زمانی در ساختمان جديد دانشگاه آزاد واحد قم واقع در پرديسان به گوش می خورد و اقداماتی نظير جداسازی راه پله ها، آسانسور، برخی درب های ورود و خروج و مسيرها انجام داده بودند. به نظر می رسد فشارهای اخير زمينه ساز اقدامات گسترده تر می باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016