چهارشنبه 26 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پدر محمد کامرانی: در دادگاه فهميديم چه جنايتی کرده اند، روز آنلاين

f.ghazi(at)roozonline.com
فرشته قاضی - روز آنلاين - پدر محمد کامرانی، نوجوانی که در بازداشتگاه کهريزک به شهادت رسيد، در مصاحبه با "روز" خواهان برگزاری دادگاه آمران جنايات کهريزک شد.او که گريه دائما کلامش را می برد، می گويد: "زمانی که از زبان بچه ها و ساير کسانی که شاکی بودند و در دادگاه می گفتند چه بلاهايی سرشان آورده اند می شنيديم تازه فهميديم که چه جنايت هايی شده و انگار تازه از خواب بيدار شديم. خدا ازشان نگذرد. اميدوارم زنده باشم و مجازات تمام کسانی را که در اين جنايت ها دست داشتند و آمر بودند ببينم."
محمد کامرانی، جوان ۱۸ ساله ای بود که در جريان اعتراضات ۱۸ تير سال گذشته بازداشت و در حاليکه خود را برای کنکور پزشکی آماده ميکرد به دليل شکنجه و جراحات شديد، در بيمارستان مهر جان باخت.
علی کامرانی، پدر محمد کامرانی در مصاحبه با "روز" در حالی از دادگاه کهريزک و شهادت فرزندش سخن گفته که بر اساس اعلام معاون قضايی و حقوقی سازمان قضايی نيروهای مسلح کشور قرار است حکم دادگاه کهريزک تا چند روز ديگر اعلام شود.
اين مصاحبه يکی از دردناکترين و تلخ ترين مصاحبه هايی است که تاکنون انجام داده ام. آقای کامرانی تمام طول مصاحبه را به شدت متاثر بود و گريه ميکرد و...

آقای کامرانی، براساس اعلام مسئولان قرار است ظرف چند روز آينده حکم دادگاه کهريزک منتشر شود. روند برگزاری اين دادگاه چگونه بود و آيا از روند برگزاری دادگاه راضی هستيد؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


قاضی پرونده را تا جايی که تشخيص داده ايم فرد مثبتی است و ما هم خدا ميداند و خدا ميداند و خدا ميداند که نمی خواهيم هيچ کسی به اندازه سرسوزنی فراتر از آنچه که در اين جريان مقصر است مجازات شود. حالا ديگر رای دادگاه بستگی به نظر و وجدان قاضی دارد که با توجه به مستنداتی که در پرونده وجود دارد چگونه رای را صادر کند.

آيا متهمان پرونده، اتهامات خود را پذيرفته اند؟
عده زيادی از متهمين مسائل را انکار ميکردند و می گفتند که در آن مواقع حالمان خوب نبوده و حواسمان نبوده و بهانه های مختلف می آوردند در حاليکه مستندات کامل وجود دارد و از جريانات فيلمبرداری شده بود و فيلم های اين جريانات از بازداشتگاه کهريزک موجود است. در عين حال من شخصا آمران را مقصر ميدانم نه عاملان را و انتظارم اين است که ای کاش به آمران بيشتر توجه ميکردند تا عاملان و توقع من اين است که آمران هر چه سريع تر محاکمه شوند.

منظورتان از آمران، قضاتی است که دستور انتقال بازداشت شدگان به کهريزک را داده اند؟
مسئولان قضايی که دستورات رادر اين زمينه داده اند بايد محاکمه شوند و پرونده قضايی در دادگاه ديگری در حال پی گيری است و اميدوارم به زودی برگزار شود. اما من شخصا اداره کنندگان امور کشور را مسئول می دانم و کسانی که چنين شرايطی را ايجاد کردند. بر اساس گفته های متهمان در دادگاه، اين نابسامانی ها به قوه قضائيه و مسئولين وقت قوه قضائيه برميگردد و اميدوارم دادگاه آنها برگزار شود و اين رااز مسئولين نظام هم که در راس امور هستند ميخواهم. ايشان به من قول داده اند که حتما آمران به مجازات خواهند رسيد. توقع به جای ما از مسئولان نظام اين است که با توجه به اظهارات متهمان، حداقل برای اصلاح رويه و تکرار نشدن جرم و مستندات و ادله، حداقل برای اصلاح رويه و تکرار نشدن اين جرم و جنايات، اقدام کنند و دادخواهی ما را انجام دهند شايد درصدی روح و روان ما را التيام بخشند. چرا بايد چنين مکانی داير شود؟ چه کسی بايد جوابگوی چراهای ما باشد؟ بچه های ما را ناجوانمردانه به شهادت رساندند؛ چه کسی بايد به داد ما برسد؟ خدای بزرگ بايد به فرياد ما برسد و آمران و عاملان را به سزای اعمالشان برساند.

تا جايی که ميدانم شما و خانواده های جوادی فر و روح الامينی نسبت به بخشی از کيفرخواست و نبودن اسامی برخی افراد در کيفرخواست اعتراض کرده بوديد و برای همين روند برگزاری دادگاه متوقف شده بود. ممکن است بفرماييد در آخرين جلسه دادگاه به اين اعتراضات ترتيب اثری داده شده بود؟
بخشی از اعتراضات ما را وارد دانستند و بخشی را رد کردند و من فعلا نمی توانم در اين زمينه توضيحی بدهم. ما اکنون منتظر اعلام حکم دادگاه هستيم و اميدوارم همه آمران و عاملان به سزای خود برسند.

آقای کامرانی امکان دارد برگرديم به حدود يکسال پيش و بفرماييد که چگونه از شهادت محمد مطلع شديد؟
۱۸ تير سال گذشته من و همسرم رفته بوديم شهرستان برای فاتحه اهل قبور و درگذشتگان خود و همسرم.مدتها بود نرفته بوديم. ما اهل اردستان اصفهان هستيم. دو روز قبل پسر ديگرم، معين گفت که چون امتحان کنکور غير پزشکی دارد نمی تواند بيايد و محمد هم کنکور داشت. آنها ماندند و ما رفتيم جمکران؛ حرم حضرت معصومه بوديم که محمد تماس گرفت. اين آخرين تماس و صحبت ما با محمد بود. صحبت کرديم و گفتيم می رويم اردستان و فردا برميگرديم. روز بعد که برگشتيم سرکار بودم که پسر خاله محمد آمد و گفت محمد را گرفته اند. شروع کرديم به پی گيری. خيلی ها گفتند پی گير هستند اما کاری نکردند. همه جا سر زديم. رفتم پليس امنيت. ليست بچه ها انجا بود اما به ما نمی گفتند که بچه ها کجا هستند. از طريق يکی از دوستان دوران نوجوانی خودم، توانستم حکم و دستور آزادی محمد را بگيرم.گفتند برويد زندان اوين و پسرتان را تحويل بگيريد. روز ۲۴ تير بود که رفتيم اوين. گفتند اينجا نيست. بعد گفتند برويد بيمارستان لقمان و با مامور رفتيم بيمارستان و ديديم محمد در کما است. تب به شدت بالايی داشت. پزشکانی که از آشنايان و دوستان با ما بودند متوجه شدند که کار محمد تمام است و... اعتراض کرديم و با اصرار فراوان او را به بيمارستان مهر منتقل کرديم اما بعد از دو سه ساعت جان به جان آفرين تسليم کرد و...

برای تحويل پيکر محمد و مراسم تشييع و ختم مشکلی پيش نيامد؟
نگذاشتند محمد را از بهشت زهرا به منزل بياوريم و تشييع کنيم؛ غير از اين مشکلی پيش نيامد. مراسم هم گرفتيم و برای سالگرد هم انشاالله مراسمی کامل خواهيم گرفت.

آقای کامرانی شما بلافاصله شکايت کرديد و....
بله روز دوم يا سوم بود که شکوائيه ای به مقام رهبری نوشتم و اعلام کردم که کليه کسانی که در قتل محمد دست داشتند بايد به اشد مجازات برسند و همين نامه باعث شد که انفجار خبری شود. پيکرهای امير و محسن را بعد از محمد تحويل داده بودند. محسن را يک هفته بعد و امير را ۱۴ روز بعد تحويل داده بودند و... تا زمانی که دادگاه برگزار نشده بود از خيلی چيزها آگاه نبوديم. زمانی که از زبان بچه ها و ساير کسانی که شاکی بودند و در دادگاه می گفتند چه بلاهايی سرشان آورده اند می شنيديم تازه فهميديم که چه جنايت هايی شده؛ انگار تازه از خواب بيدار شديم که چه جنايت هايی شده. خدا ازشان نگذرد. اميدوارم زنده باشم و مجازات تمام کسانی راکه در اين جنايت ها دست داشتند و آمر بودند ببينم.

آقای کامرانی، ميدانم بازگويی اين تلخی ها بسيار سخت است و...
عزير ترين کسم را، جگرگوشه ام را، بدون هيچ دليل و توجيهی به بدترين شکل ممکن از من گرفته اند. بزرگترين سرمايه زندگی ام را گرفته اند. من تا آخر عمر، يک زنده متحرک هستم و اگر به خاطر سه فرزند ديگرم نبود زندگی را رها ميکردم و می رفتم گوشه ای و... به چه دليل فرزند من را در خيابان که حق دارد تردد کند و حقوق شهروندی خود را مطالبه کند می برند ضرب و شتم ميکنند و می فرستند به مکانی بدون هيچ گونه امکانات و بدون بهداشت و بدون آب و غذا با آن شرايطی که... ای کاش يک روز پرونده دادگاه کهريزک را به دنيا نشان دهند تا همه بدانند چه به سر بچه ها آمده است... بنويسيد فرياد ما را و بگوييد که ما حرف بی حساب نمی زنيم و بايد پاسخگوی ما باشند. به اميد روزی که حکومت عدل، بر دنيا حالم شود و همه ظالمان را به سزای اعمالشان برساند. زبان من قاصر است برای تشکر از مردم؛ از همه کسانی که نمی شناسيم و همه جوره با ما همدلی و همدردی کردند و...


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016