شنبه 3 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وضعيت حکم رؤسای دانشگاه ها در آغاز سال تحصيلی، پايان حکم ۷ رئيس دانشگاه، مهر

بازگشايی دانشگاهها سبب شد تا در گزارشی به بررسی وضعيت احکام روسای دانشگاهها بپردازيم که اين بررسيها علاوه بر آنکه حاکی از آن است که وزير علوم تاکنون ابقاء را بر انتصاب ترجيح داده است نشان می دهد حکم ۷ رئيس دانشگاه به پايان رسيده است که بايد تعيين تکليف شوند.
به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس آئين نامه مديريت دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، رئيس هر دانشگاه يا موسسه آموزش عالی بر حسب مورد از جانب وزير علوم يا وزير بهداشت به شورای عالی انقلاب فرهنگی پيشنهاد خواهد شد و
پس از تٱييد شورا با حکم وزير به مدت چهار سال به اجرای وظايف خود خواهد پرداخت. همچنين تمديد اين مدت بلامانع است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کامران دانشجو بر اساس همين آئين نامه بايد برای ۲۲ رئيس دانشگاهی که احکام چهار ساله شان از ماهها پيش پايان يافته بود يا تا پايان سال ۸۹ به سر می رسيد تصميم گيری می کرد؛ تصميمی از جنس انتصاب يا ابقاء. يعنی يا بايد فردی جديد را برای تصدی رياست اين دانشگاهها منصوب می کرد يا اقدامی جهت تمديد احکام روسای قبلی انجام می داد.

وزير علوم، تحقيقات و فناوری برای تعيين تکليف فقط پنج تن از اين ۲۲ رئيس گزينه انتصاب را انتخاب و فرد جديدی را به عنوان سرپرست دانشگاه منصوب کرد. اين تصميم شامل حال روسای دانشگاههای تفرش، علوم و فنون دريايی خرمشهر، لرستان، ملاير و هنر تهران شد. البته از ميان اين پنج رئيس از دو تن آنها يعنی روسای سابق دانشگاههای لرستان و ملاير جهت تعيين روسای جديد دانشگاههای اراک و لرستان استفاده کرد.

کامران دانشجو برای ۹ تن از اين ۲۲ رئيس دانشگاه تصميم به ابقاء در مسئوليت هايشان گرفت و به اين ترتيب روسای دانشگاههای اروميه، الزهرا (س)، بجنورد، سمنان، علامه طباطبايی، علم و صنعت ايران، هنر اصفهان، هرمزگان و يزد در سمت هايشان باقی ماندند.

رأس مديريتی وزارت علوم سه سناريو برای تعيين تکليف اين ۲۲ رئيس می توانست پيش رو داشته باشد. انتصاب، ابقاء يا تلفيقی از اين دو. وزير علوم، تحقيقات و فناوری هنوز برای روسای ۸ دانشگاه اصفهان، بيرجند، تربيت معلم سبزوار، خليج فارس بوشهر، زابل، صنعتی شاهرود، گيلان و ياسوج تصميمی نگرفته اين درحاليست که احکام چهار ساله هفت تن از آنها به سر رسيده و تا نيمه مهر ماه حکم چهار ساله رئيس دانشگاه زابل نيز به پايان می رسيد.

به گزارش مهر، از ميان روسای چهار دانشگاه صنعتی شريف، اراک، صنعتی سهند تبريز و سيستان و بلوچستان که از زمان دولتهای هفتم و هشتم بدون تغيير باقی مانده بودند، دو تن يعنی سعيد سهراب پور و ملک سليمانی مهرنجانی با تصميم وزير علوم، تحقيقات و فناوری از رياست دانشگاههای صنعتی شريف و اراک کنار رفتند اما محمدرضا چناقلو و احمد اکبری همچنان رئيس هستند.

محمدرضا چناقلو پس از دو بار تمديد حکم رياستش کماکان رئيس دانشگاه صنعتی سهند است. حکم احمد اکبری برای رياست دانشگاه سيستان و بلوچستان در مهر ماه ۸۱ به تأييد شورای عالی انقلاب فرهنگی رسيده و هنوز پس از قريب ۸ سال عهده دار رياست اين دانشگاه است.

همان طور که پيش بينی می شد روسای دانشگاههای صنعتی اميرکبير و فردوسی مشهد در راه تمديد حکم رياست بودند. يکسال از اتمام فرصت چهار ساله روسای دانشگاههای صنعتی اميرکبير و فردوسی مشهد گذشته بود که وزير علوم، تحقيقات و فناوری حکم ابقاء عليرضا رهايی و عليرضا عاشوری در رياست اين دو دانشگاه را امضا کرد.

به گزارش مهر، تصميمات وزير علوم کابينه دهم برای تغيير روسای دانشگاهها فقط در چارچوب تعيين تکليف روسايی که حکم چهار ساله شان پايان يافته بوده يا در آستانه به سر رسيدن آن قرار داشتند نبود بلکه وی روسای دانشگاههايی که حتی عمر مديريتی کمتری داشتند را نيز مورد توجه قرار داد. به عنوان مثال روسای تعدادی از دانشگاهها از جمله مازندران، صنعتی خواجه نصير، تربيت معلم آذربايجان، ايلام و علوم کشاورزی و منابع طبيعی رامين در تابستان تغيير کردند.

گفتنی است بيش از ۲۰ مسئول دانشگاههای کشور حکم سرپرستی دارند و طبيعی است که وزارت علوم، تحقيقات و فناوری در برنامه خود داشته باشد تا اين تعداد با بررسی و تأييد در شورای عالی انقلاب فرهنگی به حداقل برسد و حکم سرپرستی اين مسئولان دانشگاهها به رياست تبديل شود.

بابک نگاهداری معاون شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگو با مهر با اشاره به ميزان مهلت وزير علوم برای معرفی سرپرستان دانشگاهها به اين شورا گفت: وزير علوم برای پيشنهاد مسئولان دانشگاهها به شورا مهلتی سه ماهه دارد تا با تاييد نفرات معرفی شده حکم رياست برای آنها صادر شود. وقتی افراد به عنوان سرپرست يک دانشگاه منصوب می شوند جهت اخذ رأی اعتماد از سوی وزير علوم به شورای عالی انقلاب فرهنگی پيشنهاد می شوند.

وی با اشاره به مهلت قانونی وزارت علوم برای معرفی سرپرستان دانشگاهها به شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: طبق آئين نامه مهلت وزارت علوم ۳ ماه است اما اين مهلت برای يک دوره ۳ ماهه ديگر نيز در صورت ضرورت قابل تمديد است.

دانشگاههای خواجه نصيرالدين طوسی، کرمان، وليعصر رفسنجان، مازندران، جامع علمی کاربردی، صنعتی شيراز، علوم و فنون دريايی خرمشهر، جيرفت، صنعتی شريف،‌ هنر تهران، زنجان، تحصيلات تکميلی علوم پايه زنجان، اراک و ملاير از روسای دانشگاههايی هستند که رياست آنها در تابستان تغيير کرده است. ضمن اينکه تعدادی از دانشگاهها نيز از قبل با سرپرست اداره می شدند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016