گفتوگو نباشد، یا خشونت جای آن میآید یا فریبکاری، مصطفی ملکیانما فقط با گفتوگو میتوانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مسالهای از سه راه رفع میشود، یکی گفتوگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفتوگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را میگیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]
در همين زمينه
10 مهر» اژهای، دادستان کل کشور: رسيدگی به پرونده سران فتنه ادامه دارد، دو نفر از حمله کنندگان به منزل کروبی به دادسرا معرفی شدهاند، ايسنا10 مهر» آيتالله خزعلی: موسوی از ابتدا به ولايت فقيه پايبند نبود؛ کروبی فريب خورد، فارس 9 مهر» احمدیمقدم: احتمال وقوع فتنه اقتصادی؛ نیروی انتظامی بر کانونهای فتنه اشراف کامل دارد، خبرآنلاین 7 مهر» سخنگوی کميسيون امنيت ملی: وزارت اطلاعات اسنادش از دريافت پول از خارج از کشور را ارائه میکند، ايلنا 29 شهریور» سرلشگر فيروزآبادی: نيرویانتظامی بداند، جنگ نرم بهدنبال ايجاد بینظمی عمومی است، ايلنا
بخوانید!
9 بهمن » جزییات بیشتری از جلسه شورایعالی امنیت ملی برای بررسی دلایل درگذشت آیتالله هاشمی
9 بهمن » چه کسی دستور پلمپ دفاتر مشاوران آیتالله هاشمی رفسنجانی را صادر کرد؟
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! محسن رضايی: در فتنه بودن جريانات پس از انتخابات شکی نيست، بايد بين رضايی و ميرحسين و کروبی فرقی باشد، ايسناـ ما زندانی خود هستيم
به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) محسن رضايی در نشستی با عنوان « دفاع مقدس و رسالت دانشجوی مسلمان» ـ که از سوی کانون انديشه دانشجوی مسلمان دانشگاه اميرکبير برگزار شد ـ ضمن اينکه دانشجويان را نمايندگان واقعی ملت ايران خواند، با تبريک هفته دفاع مقدس حادثه جنگ را حادثهای بسيار مهم قلمداد و اظهار کرد: اين حادثه کمتر از خود انقلاب نيست.
وی به بيان علل آماده بودن شرايط در کشورمان برای تجاوز عراق به خاک ميهنمان پرداخت و خاطرنشان کرد: در روزهای اول جنگ بسيار ناموفق بوديم و در اين سال هرچه ايران حمله میکرد با عدم موفقيت روبهرو میشد، حال آقايانی که يک زمانی در ايران مسووليت داشتند با مصاحبه با رسانههای خارجی مانورهايی میدهند، ولی در زمانی که مديريت دست اين افراد بود، هر حملهای که به ما میشد با عدم موفقيت روبهرو بوديم و اين افراد حتی نتوانستند يک تپه را آزاد کنند. وی خاطرنشان کرد: بعد از به وجود آمدن تحولات در جبهههای جنگ و وقتی جنگ را افراد گمنامی به دست میگيرند که اولا در نظامیگری سابقهای نداشتند و ثانيا جزء چهرههای برجسته سياسی و نظامی کشور نبودند، اوضاع تغيير کرد. دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينکه « بخشی از اين افراد گمنام دانشجويان بودند» اظهار کرد: وقتی که اين دانشجويان به صحنه آمدند و زمانی که به نيروهای جوان ايرانی ميدان دادند و به او اعتماد کردند و از اينکه او اشتباه نکند، نترسيدند شرايط تغيير کرد؛ البته اين موضوع از سر ناچاری بود؛ چراکه وقتی وضعمان خوب نباشد و فضا بسته باشد انسانهای شايسته فرصت پيدا میکنند که خود را نشان دهند. در سال اول جنگ هيچ فرصتی برای ظهور باکریها، همتها و متوسليانها پيدا نشد و از ابتدای سال دوم جنگ در جبهههای جنگ ايران و عراق تحولی شکل گرفت.
وی در ادامه با اشاره به انجام عملياتهايی چون شکست حصر آبادان، طريقالقدس، فتحالمبين و بيتالمقدس اظهار کرد: وقتی که ما با پيروزیهای متعدد مواجه شديم، دنيا مجبور میشود که اولين قطعنامه را به نام قطعنامه ۵۹۸ برای ما صادر کند. اکثريت بندهای اين قطعنامه در اوج پيروزیهای ايران نوشته شده است. هر چند برخی از اين بندها دوپهلو بود و مسوولان ايران در يک سال آخر جنگ تلاش میکردند جای بعضی از اين بندها را با هم عوض کنند. وی افزود: البته پذيرش قطعنامه از سوی ما مشروط بود؛ ما میگفتيم که بايد بيانيه دبيرکل سازمان ملل نيز در اين راستا صادر شود و مساله آزادی اسرا قبل از آتشبس صورت بگيرد. به هر ترتيب ايران قطعنامه را رد نمیکرد ولی پذيرش خود را نيز اعلام نکرد. در ادامه وقتی قرار شد بيانيه دبيرکل سازمان ملل صادر شود و ما قطعنامه را قبول کرديم، عراق به خاک ما پيشروی کرد. رضايی گفت: به کسانی که میگويند جام زهر و معتقدند که طرفدار ولی فقيه هستند، بايد گفت آن موقع مقام معظم رهبری به جبهه آمده بودند و ايشان در جبهه تحول بزرگی را ايجاد کردند. ما به ايشان پيشنهاد کرديم که از مرز عبور کنيم؛ اما ايشان گفتند که بايد با امام مشورت کنند. حاج احمدآقا به ايشان پيام دادند که امام اين موضوع را نمیپذيرند و مقام معظم رهبری نظر امام را به ما منتقل کردند. وی تاکيد کرد: دشمنان میخواستند يک بار ديگر ملت ايران را به زانو دربياورند ولی ما با سربلندی از چنين حادثه بزرگی بيرون آمديم. برخی نيز بعد از جنگ به سراغ کارهای خود رفتند و برخی مثل ما مانديم؛ چراکه هنوز حوادثی در کشور وجود داشت، ولی وقتی که شرايط مساعد شد، من طی درخواستی از مقام معظم رهبری خواستم که بيرون بيايم و در واقع من جزء آخرين دانشجويان انقلاب بودم که از سپاه بيرون آمدم.
وی خاطرنشان کرد: دانشجويان زمانی اين استعداد را داشتند که لباس دانشجويی را به خاطر ضرورت ملی در بياورند و لباس بسيجی به تن کرده و از کشورمان دفاع کنند و میتوان گفت اگر دانشجويان نبودند و به ملت ايران کمک نمیکردند مطمئنا ما نمیتوانستيم اين حادثه بزرگ را با پيروزی سپری کنيم. دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با مورد توجه قرار دادن نقش دانشجويان در ۱۵ خرداد، ملی شدن صنعت نفت و ۱۶ آذر اظهارکرد: از زمانی که نهاد دانشگاه در جامعه ايرانی شکل گرفت، اين نهاد همواره رسالتی انقلابی داشته و در اين راستا به دفاع از ملت خود برخاسته است. وی در ادامه با تاکيد بر اينکه « امروز که در دوران توسعه کشور قرار داريم، بدون درگير کردن نخبگان نمیتوانيم فقر و عقبماندگی را کنار بزنيم» خاطرنشان کرد: از طرفی نخبگان بايد به دولت و مجلس کمک کنند و از طرفی ديگر دولت و مجلس هم بايد کمک کننده نخبگان باشند تا بين سياست و نخبگان شکافی شکل نگيرد. وی با بيان اينکه « ما میتوانيم از راه ديپلماسی تحريمها را خنثی کنيم» گفت: دنيا به ايران نيازمند است و ما میتوانيم نقشهای بزرگی در صحنه بينالملل ايفا کنيم. از سوی ديگر ارتباط با جهان اسلام، سوريه و لبنان و نهضتهای آزادیبخش، همچنين ارتباط با ملت خودمان از ديگر ابزارهايی است که میتوانيم در اين مسير به کار گيريم. همچنين ما میتوانيم تحريمها را از طريق ديپلماسی و يا حتی مذاکره خنثی کنيم.
رضايی با تاکيد بر اينکه « ما در حال حاضر نيازمند انقلابی بزرگتر از انقلاب اسلامی و جنگ هستيم» اظهار کرد: من اين حرف را میزنم حال هر حکمی عليه من میخواهند صادر کنند. مطمئن باشيد با شناختی که من از جوانهای ايران در جنگ دارم اگر امکانات لازم به جوانهای ما داده شود، جوانان ما میتوانند در مدتی کوتاه علم، دانش، اقتصاد و کشاورزی ايران را ارتقاء دهند. وی نقش دانشگاهها را در جهاد علمی حائز اهميت دانست و گفت: هماکنون بين دانشگاه و صنعت ما شکاف وجود دارد؛ چراکه از مهارت، کارآفرينی و دانشی که در دانشگاههای ما ذخيره شده است استفاده نمیشود؛ بنابراين بين دانشگاه و صنعت بايد پلی زده شود تا از اين طريق بسياری از مشکلات همچون فقر، گرانی و بيکاری رفع شود.
دانشجويی پرسيد: شما میگوييد ما در اواخر جنگ مشکلی نداشتيم، ولی کسانی چون آقای شمخانی میگويند که ما اواخر جنگ حتی يک گلوله هم نداشتيم. رضايی پاسخ داد: ما مشکل داشتيم ولی پيروز شديم. در تيرماه که قطعنامه را پذيرفتيم ـ و اين خود حادثه تلخی بود ـ وضعيت ما خوب نبود، اما بعد از تيرماه که امام فرمودند جام زهر را نوشيدم تحول بزرگی صورت گرفت. دانشجوی ديگری پرسيد: امام که پيشروی در خاک عراق را تائيد نکردند، چطور بود که در بحث پذيرش قطعنامه از تعبير جام زهر استفاده کردند؟ دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ با بيان اينکه « وقتی آيات الهی ناسخ و منسوخ دارد، شما میخواهيد رهبران الهی ناسخ و منسوخ نداشته باشند» اظهار کرد: امام در تيرماه و در بدترين شرايط قطعنامه را پذيرفتند. قطعنامه در زمان پيروزیها صادر شد؛ اما ما در زمان شکستها میخواستيم آن را بپذيريم. حدود دو ماه بعد از مساله جام زهر، امام فرمودند که حتی يک لحظه نادم و پشيمان نيستم، آنهايی که صحبت از جام زهر میکنند خدای ناکرده میخواهند بگويند سر امام را کلاه گذاشتند، چرا عدهای میخواهند امام را تضعيف کنند؟ امام که تحت فشار قرار نمیگرفت. وی افزود: جنگ با پذيرش قطعنامه به پايان نرسيد، بعد از پذيرش قطعنامه جنگ جديدی شروع شد و تمام مرداد ماه را در برگرفت و امام در اين شرايط گفتند که من حتی يک لحظه نادم و پشيمان نيستم.
وی در پاسخ به سوال دانشجوی ديگری مبنی بر اينکه « آيا میشد از وقوع جنگ پيشگيری کرد» گفت: جنگ را بايد پيشگيری کرد و اصلا شکل گرفتن نيروهای مسلح به خاطر جنگيدن نيست، برای جلوگيری از وقوع جنگ است يا اينکه اگر جنگی اتفاق افتاده در کوتاهترين مدت مثلا ظرف ۴۸ ساعت آن را تمام کنند. رضايی با بيان اينکه « جنگ در اسلام اصالت ندارد، بلکه بازدارندگی اصالت دارد» گفت: هر کسی که برای گرفتن ديگر کشورها قدرت درست کند يا ماليخوليا دارد يا اينکه از مسير انسانيت خارج شده است. وی خاطرنشان کرد: وقتی صحبت از قيام امام مهدی(عج) به بيان میآيد اکثرا به بخش نظامیگری در مورد ايشان میپردازند اين در حالی است که جهاد ايشان قبل از اينکه نظامی باشد، علمی، اخلاقی و انسانی است. وی با بيان اينکه « ما نمیخواستيم جنگ شود» گفت: اگر ما اينطور میخواستيم که بايد سر مرز می بوديم در حالی که ايران سر مرز حضور نداشت اگر از مرز عبور کرديم به دليل وجود شروری در منطقه بود که اسنادی که وجود داشت را پاره کرده بود و آن را نمیپذيرفت. من قبول دارم که میشود از جنگها جلوگيری کرد؛ اما در بحث جنگ ايران و عراق بايد گفت که اين جنگ، جنگ برنامهريزی شدهای بود و قدرتهای بينالمللی صدام را وادار به اين کار کردند.
دانشجوی ديگری پرسيد: ما به عنوان يک دانشجوی ايرانی و مسلمان چطور میتوانيم هويت ايرانی و مسلمانی خود را با هم جمع کنيم؟ دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام پاسخ داد: در اين بحث اشتباه بزرگی در چند دهه اخير صورت گرفته و آن اين است که مذهب را از هويت ايرانی جدا میکنند. اين در حالی است که قبل و بعد از اسلام هويت ايرانی با مذهب همراه بوده است. اگر میگوييم اسلامی – ايرانی و يا ايرانی – اسلامی، به اين معنا نيست که اين دو، دو عنصر جدا هستند بلکه اين دو يک معنا را به ذهن متبادر میکنند که آن هويت ملی است. وی با تاکيد بر اينکه « هويت ملی همواره ايرانی – مذهبی بوده است» گفت: ايرانی – مذهبی قبل از اسلام يک ترکيب و بعد از اسلام ترکيب ديگری داشته است. معلوم است کسانی که خود را دچار اينگونه مناقشات میکنند، تعريف روشنی از هويت ندارند.
به گزارش ايسنا، دانشجوی ديگری پرسيد: فرماندهان جوان جنگ همچون شما، همت و باکری که هيچگونه عقبهای در نظامیگری نداشتيد چطور توانستيد در جنگ اين همه تحول ايجاد کنيد؟ رضايی پاسخ داد: اولا بايد بگويم که ما اکثرا قبل از انقلاب مبارز و چريک بوديم، بعد اينکه مديريت اصول مشترکی دارد که اين اصول به هيچ تخصصی ربط ندارد. وی با بيان اينکه « استفاده از سبک مديريتی که آن را از جنگ به دست آورده بوديم، هنر ما در اين عرصه بود» اظهار کرد: در ۲۵۰۰ سال پيش که اين روزها از آن زياد ياد میشد با لشکرکشی صفر نمیشد اين همه کشور را گرفت. بين يادگيری و آموزش تفاوت وجود دارد، چنانچه میبينيد يک نفر بیسواد میتواند عالم بزرگی شود؛ اما در صحنه متولوژی يادگيری موفقيتی نداشته باشد. ما سعی کرديم در صحنه يادگيری متون لازم را بياموزيم.
دانشجويی پرسيد: با توجه به اينکه برخی در مورد دفاع مقدس مدعی هستند که به افشاگریهايی پرداختند و با رسانههای بيگانه نيز برنامههايی پیدرپی داشتند، شما نظرتان در اين راستا چيست؟ دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام پاسخ داد: در تمام بيست سال بعد از جنگ در هر دورهای درباره دوران دفاع مقدس مطلبی گفته شد. در زمان تکنوکراتها گفتند که جنگ خسارات زيادی برای ما به بار آورد. در زمان اصلاحطلبان گفته شد که جنگ بعد از آزادی خرمشهر بايد تمام میشد و در زمان اصولگرايان در مورد جام زهر صحبت شد. به نظر من تا پنجاه الی صد سال ديگر درباره اين جنگ حرف وجود دارد و حرف گفته خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: قبل از رقابتهای سياسی و قومی با ايران و ايرانیها، يک رقابت فلسفی و فکری در دنيا داريم و آن اين است که نظامهای فکری دنيا نمیخواهند تفکر و انديشه امام و انقلاب اسلامی به تمدن و فرهنگ تبديل شود و آنها از اين موضوع میترسند.
با مسائل داخلی هزينهبر مواجه شدهايم وی گفت: ما در دوران يک جامعه نمونه در ايران هستيم که البته کار آن کند شده است و با مسائل داخلی هزينهبر مواجه شدهايم. رضايی با بيان اينکه « حمله به دفاع مقدس يکی از مواردی است که برخی مورد توجه قرار میدهند» اظهار کرد: اين هجومها در آينده ادامه پيدا خواهد کرد؛ البته معنايش اين نيست که جنگ اشکال نداشت و ما اشتباهی نداشتيم و اگر جنگ جديدی رخ دهد، نبايد اشتباهاتمان را کنار بگذاريم، جنگ برای ما درسهای فراوانی داشت. وی افزود: تنها در يک شرايط جنگ میتوانست اتفاق نيفتد و آن اين بود که از انقلابمان دست بکشيم که اگر اينطور میشد به گذشته و اوضاعی که ملت ما از آن فاصله گرفته بود، باز میگشتيم.
وی خاطرنشان کرد: من بعد از بيست سال سندی را منتشر کردم؛ اما زمانی که اين سند را منتشر کردم، يکسری سايتها و روزنامهها به درگيری با من پرداختند. من اين همه سند و نامه دارم، اما بعد از بيست سال با اين همه محافظهکاری يکی از اين سندها را منتشر کردم حالا به جای اينکه جواب من داده شود، بايد دروغ بگوييم و تحريف کنيم؟!
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاکيد بر اينکه « من هميشه در نوع مديريتم دو بعد معنويت و عقلانيت را رعايت کردهام و معتقدم اين دو بدون ديگری ما را به جايی نخواهند برد» اظهار کرد: فرماندهان جبههها در کنار خواندن نماز شبهایشان در مورد هيچ طرح و عملياتی بدون برنامهريزی و بحث و بررسی تصميم نمیگرفتند اينطور نبود که شب روضه بخوانيم، دعا کنيم و صبح به خط بزنيم. اگر نمیشد میگفتيم ما مشکل نفسانی داشتيم همچنين اگرچه هيچ عملياتی را بدون ذکر يا زهرا و ... شروع نمیکرديم ولی در آن به عناصر عقلانی نيز توجه داشتيم و بايد گفت برنامه داشتن با معنويت و توکل منافاتی ندارد.
دانشجويی پرسيد: آيا دستور امام(ره) بود با وجود ناوهای آمريکايی در خليجفارس به بهانه جنگ عراق و کويت، به کشور عراق حمله نکنيد؟ رضايی پاسخ داد: جمعی از مسوولان کشور خدمت حضرت امام رفتند و به ايشان گفته بودند که ما از اين به بعد نمیتوانيم مقابله به مثل کنيم. امام فرموده بودند؛ چرا؟ مسوولان پاسخ داده بودند؛ آمريکايیها میخواهند کشتیهای عراق را اسکورت کنند و در صورت حمله ما به آنها، ما با آمريکايیها وارد جنگ خواهيم شد. امام فرمودند؛ اگر من جای شما بودم اولين کشتی را که میخواهد از تنگه هرمز عبور کند میزدم. مسوولان کشور به ايشان گفته بودند؛ شما فرمانده ما هستيد و هرچه بگوييد ما انجام میدهيم. اما امام فرمودند؛ من چيزی را به شما تحميل نمیکنم، خودتان تصميم بگيريد.
دانشجويی پرسيد: تحليل شما از جريان انتخابات چيست؟ رضايی پاسخ داد: به هر ترتيب تحليل دانشجويان از ما قویتر است، چه در مورد انتخابات و چه بعد از آن همه چيز آشکار و شفاف است. انتخابات دو سال طول کشيد و از ابتدا تا انتهايش مسائل زيادی وجود داشت. وی خطاب به دانشجويی که اين سوال را کرده بود، گفت: شما سوال کلی کرديد و من کلی جوابتان را دادم. دانشجوی ديگری پرسيد: به نظر شما آيا جريانات و اتفاقات رخ داده پس از انتخابات رياست جمهوری فتنه بود؟ دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ با بيان اينکه « در فتنه بودن اين جريانات شکی نيست، چون حق و باطل با يکديگر ترکيب شده بود» اظهار کرد: بسياری از مردم تا ۹ دی نمیدانستند که چه اتفاقی افتاده است. فتنهای که رخ داد مقدمهای برای رويارويی سوم ايران و آمريکا بود و در اين راستا قطعنامه ۱۹۲۹ منتشر شد.
وی تاکيد کرد: در آن زمان کسانی که در صحنه سياسی بودند نبايد اجازه میدادند اين حوادث طولانی شود. اين حوادث بايد حداکثر يک ماهه جمع میشد ضمن اينکه اگر فعالان سياسی با اخلاق برخورد میکردند و اعتراضات مردم را سياسی نمیديدند و طرفين و کسانی که درگير اين ماجرا بودند برای مردم حقی قائل میشدند، چنان مسائلی پيش نمیآمد. وی تاکيد کرد: اگر اعتراضات مردم مديريت درستی میشد بعد از انتخابات اين مديريت روی دوم مردمسالاری در ايران را چنان تقويت میکرد که با وجود رای ۴۰ ميليونی، معيار مردمسالاری در افکار عمومی چندين پله بالا میرفت ولی از آنجا که ظرفيت اخلاقی و فرهنگی در ايران از پيشرفت سياسی عقبتر است اينگونه نشد.
رضايی گفت: ما نمیتوانيم همديگر را تحمل کنيم تا اعتراضی میشود يک عده میگويند برخی میخواهند نظام جمهوری اسلامی را ساقط کنند و شعارها را تبديل به شعار عليه نظام و حتی عليه دستاوردهای بزرگ انقلاب میکنند. وی با تاکيد بر اينکه « ما در مفاهيم اساسی در عرصه سياست نياز به بازسازی داريم» گفت: زمانی چنين بازسازی رخ میدهد که شکاف بين اخلاق و سياست را پر کنيم.
وی با بيان اينکه « حفظ نظام جمهوری اسلامی زمانی حاصل خواهد شد که ما در تحمل همديگر پيشرفت کنيم و در گفتارمان صداقت بيشتری داشته باشيم» اظهار کرد: نبايد از آزادی و عدالت در جهت عوامفريبی، تريبون درست کنيم، بايد با مردم صادق باشيم و خودخواهیها را کنار بگذاريم. آنگاه مشکلی وجود ندارد و آمريکا و اسرائيل نيز نمیتوانند برای ما مشکلی درست کنند. ما زندانی خود هستيم.
به گزارش ايسنا، دانشجوی ديگری به اعتراضات رضايی بعد از انتخابات اشاره کرد و گفت: ما انتظارمان از شما بيشتر بود، شما انتخابات را زير سوال برديد. رضايی پاسخ داد: چه قبل و چه بعد از انتخابات شما شاهد بوديد که شيوه من با ساير نامزدها متفاوت بود. من میدانم که مردم قبل از انتخابات چه برداشتی از عملکرد من داشتند در مورد آن صحبت نمیکنم؛ اما بعد از انتخابات من ريسمانی را به نام قانون انتخاب کردم و به آن متصل شدم. تا زمانی که وقت اعتراض کردن وجود داشت من اعتراض و شکايت کردم و حرف زدم، اما زمانی که شورای نگهبان اظهارنظر خود را ارائه داد، من آن را تمکين کردم. وی افزود: برخی دوستان حزباللهی من از جمله آقای وحيدی وزير دفاع چند ساعت مانده بود به اعلام نظر شورای نگهبان به من گفتند؛ ما میدانيم که تو نظر شورای نگهبان را تمکين میکنی، ولی در اين مورد زودتر اظهارنظر کن. من به آنان گفتم اجازه دهيد من میخواهم عمل به قانون را به نمايش بگذارم ولی چون ديدم که اين دوستان ناراحت میشوند، زودتر اظهارنظرکردم، پس تا آنجا که قانون اجازه داد بر طبق قانون عمل کردم. اگر خارج از قانون عملکردی داشتم، حرف شما درست بود. حال فرض کنيد که من انتظارات شما را برآورده نکردم و از مهلت قانونیام جهت انجام اعتراض استفاده کردم، آيا شما بايد به من فحش دهيد و من را تخريب کنيد؟
وی با بيان اينکه « بايد بين من و ميرحسين و کروبی فرقی باشد» گفت: من نمیتوانم ادای کسانی را در بياورم که تنها به دنبال جلب افکار عمومی هستند. دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام خطاب به دانشجويان اظهار کرد: اگر من انقلابیتر از شما نباشم، کمتر نيستم و اگر زودتر به خط مقدم دفاع از نظام و ولايت نروم، ديرتر نخواهم رفت، ولی به هر حال من يکسری مصلحتهايی داشتم. يک عده میخواستند اظهار وجود کنند و حوادث ادامه پيدا کند؛ اما من نمیخواستم اينطور باشد. وی با اشاره به نامهای که در آن زمان به مقام معظم رهبری نوشته بود، اظهار کرد: من در اين نامه بر اين نکته تاکيد کردم که از همه نخبگان میخواهم به وحدت بپردازيم. نامه من کاملا روشن است، ولی بعضی گفتند که منظورم اين بوده که سران فتنه تبرئه شوند و در واقع انواع مسائلی را اظهار کردند که در نامه نبود و فقط برداشت شخصی آنها بوده است. نمیخواستم جواب دهم و اگر بعد از اين همه مدت سوال نمیشد، جواب نمیدادم. به هر ترتيب من سرباز انقلاب بوده و هستم و امروز هم با همان روحيه جنگ و جهاد در هر عرصهای که باشم دفاع خود را ادامه خواهم داد.
دانشجوی ديگری با اشاره به حوادث اخير در مورد فرزندان شهيد باکری و همت گفت: عدم موضعگيری شما پايمال کردن خون شهداست. دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ با بيان اينکه « من به عقايد همه احترام میگذارم و معتقدم بزرگترين دستاورد انقلاب، آزادی عقيده بوده است» تاکيد کرد: استفاده سياسی و تبليغی از خانواده شهدا محکوم است و اهانت و توهين به آنهاست. به هر ترتيب مقام شهيد والا و بزرگ است. وی با تاکيد بر اينکه « خانواده شهدا را نبايد در بحثها و مسائل سياسی وارد کرد» گفت: ما نمیدانيم که اگر آن شهيد حاضر بود چه تصميمی میگرفت. مثلا اگر مهدی باکری که من به خوبی میشناسمش، حاضر بود چه تصميمی اتخاذ میکرد. وی تظام تاکيد کرد: من از سياسيون کشور چه اصولگرا و چه اصلاحطلب خواهش میکنم به سمت خانواده شهدا نرويد، ما صبر و تحملی در کشور داريم، وارد اين حريمهای ارزشی نشويد؛ اگرچه آنها هم حق دارند فعاليت سياسی کنند، اما نبايد به نحوی باشد که به حريم شهدا آسيب وارد شود. ما نمیدانيم آنها اصولگرا بودند و يا اصلاحطلب. Copyright: gooya.com 2016
|