یکشنبه 21 فروردین 1384   صفحه اول | درباره ما | گویا


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حداقل مزد كارگران در سال 84 روزانه 40864 ريال تعيين ‌شد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: كار و اشتغال

نتيجه ديدار هيات اجرايي خانه كارگر در ادامه اعتراض به ابلاغ بخشنامه حداقل دستمزد سال 84 اعلام شد.

به گزارش خبرنگار كار و اشتغال خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در جلسه امروز صبح گروه كارگر و دولت تصميم گرفته شد كه هياتي متشكل از دو گروه، مشروح مذاكرات آخرين جلسه شوراي عالي كار را كه در سال 83 برگزار شده بود بررسي كرده و در مورد آن تجديدنظر كند.

بر اساس اين گزارش، در صورتي كه راي شوراي‌عالي كار در افزايش 15 درصدي دستمزدها در همه سطوح قرار گرفته باشد، اين راي مورد قبول گروه دولت نيز قرار مي‌گيرد.

اضافه مي‌كند، وزير كار و امور اجتماعي قول طرح مسئله افزايش دستمزدها را در جلسه امروز هيات دولت به گروه كارگر داده است.

همچنين به گزارش وزارت كار و امور اجتماعي، شوراي‌عالي كار در جلسه مورخ 25/12/83 پس از بحث و بررسي راجع‌به حداقل مزد كارگران در سال 1384 با رعايت كليه مقتضيات كشور و مصالح كارگران و كارفرمايان و ضمن احترام و توجه به مصوبه مجلس مبني بر تثبيت قيمت‌ها در سال 1384 و با تاكيد بر نقشي كه كارگران و كارفرمايان در ارتقاء بهره‌وري دارند و در جهت انطباق هر چه بيشتر درآمد و حداقل معيشت خانوار كارگري در اجراي ماده 41 قانون كار موارد زير را مورد تصويب قرار دارد.

1ـ‌ از اول سال 1384 حداقل مزد روزانه كارگران مشمول قانون كار رقم 40864 ريال تعيين مي‌شود. همچنين از اول سال 1384 ساير سطوح مزدي نيز به ماخذ روزانه 5320 ريال افزايش مي‌يابد.

2ـ به كارگراني كه در سال 1384 داراي يك‌سال سابقه كار شده و يا يك‌سال از دريافت آخرين پايه سنواتي آنان گذشته باشد روزانه 1020 ريال به عنوان پايه (سنوات) علاوه بر افزايش موضوع بند يك پرداخت خواهد شد.

تبصره 1: پرداخت مبلغ مربوط به پايه سنواتي كارگران مشمول طرح‌هاي طبقه‌بندي مشاغل مصوب وزارت كار و امور اجتماعي با در نظر گرفتن رقم فوق‌الذكر براي گروه يك با توجه به دستورالعمل اداره كل نظارت بر نظام‌هاي جبران خدمت صورت مي‌گيرد.

تبصره 2: به كارگران فصلي به نسبت مدت كاركردشان در سال 1383، ميزان مقرر در اين بند (يا تبصره آن حسب مورد) تعلق مي‌گيرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




3ـ براي پرداخت بن كالاهاي اساسي در سال 1384 بابت هر كارگر (اعم از متاهل يا مجرد) ماهانه 40 هزار ريال توسط كارفرما به حساب عامل توزيع واريز شود.

4ـ ضوابط مربوط به نحوه اعمال افزايش مقرر در بند يك اين بخشنامه در مورد كارگاه‌هايي كه داراي طرح طبقه‌بندي مشاغل هستند و نيز در مورد كارگران كارمزدي و همچنين چگونگي ارتقاء طبقه شغلي به موجب دستورالعمل‌هاي اداره كل نظارت بر نظام‌هاي جبران خدمت خواهد بود.

5ـ مقررات اين مصوبه شامل حال دانش‌آموزان و دانشجوياني كه در ايام تعطيلات تابستاني در سال 1384 به طور موقت در كارگاه‌ها اشتغال مي‌يابند نخواهد شد.

6ـ واحدهاي مشمول قانون كار به منظور ايجاد رابطه هر چه بيشتر مزد و مزايا با بهره‌وري بيشتر در بين كاركنان خود علاوه بر اجراي اين مصوبه مي‌توانند نسبت به افزايش مزد يا افزايش و برقراري مزايا موافقتنامه‌ها و يا پيمان‌هاي دسته‌جمعي و پس از تاييد وزارت كار و امور اجتماعي اقدام كنند.





















Copyright: gooya.com 2016