يكشنبه 4 تير 1385

افغان‌ها برای اولين بار مسابقات جام جهانی را بصورت پخش زنده تماشا می‌کنند، ايسنا

- شور و هيجان فوتبال در کوچه‌های کابل


خبرگزاری دانشجويان ايران - مشهد
سرويس: جام جهانی ۲۰۰۶

افغان‌ها برای اولين بارمسابقات جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان را بصورت پخش زنده تماشا می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) - منطقه‌ی خراسان - خبرگزاری کابل پرس در گزارشی درباره‌ی مسابقات ۲۰۰۶ و چگونگی پخش آن در کشور افغانستان می‌نويسد: چهارسال قبل هم‌زمان با آغاز جام جهانی ۲۰۰۲ در شرق آسيا، کابل چهره‌ای ديگر داشت و اين شهر به منطقه‌ی کاملا جنگی شباهت داشت تا به پايتخت يک کشور. در شهر تانک‌ها و زره‌پوش‌ها مستقر و تدابير شديد امنيتی حکم‌فرما بود. سازمان ملل، نيروهايی بين‌المللی کمک به امنيت افغانستان(ايساف) و نيروهای امنيتی افغان در تمام کوچه پس کوچه‌های شهر حضور داشتند.

همان‌گونه که بعد از حادثه‌ی ۱۱ سپتامبر، نگرانی زيادی برای تامين امنيت جام جهانی ۲۰۰۲ درکره و ژاپن وجود داشت، در کابل نيز نهادهای بين‌المللی و داخلی نگران روند تامين امنيت "لويه جرگه‌ی اضطراری" بودند.

بزرگان اين نهاد قصد داشتند بعد از شش ماه از سقوط طالبان رهبری اداره انتقالی افغانستان را برای دو سال ديگر انتخاب کنند.

اغلب مردم افغانستان با جام جهانی بيگانه بودند و تنها نگرانی آنان را کابل و خيمه‌ی لويه جرگه که از سوی کشور آلمان به افغانستان اهدا شده بود، تشکيل می‌داد. شايد اغلب مردم افغان تاکنون نمی‌دانند که در رقابت‌های جام جهانی سکوهای پدافند در اطراف محل برگزاری رقابت‌ها نصب شده تا با حملات هوايی احتمالی مقابله شود.

افغان‌ها تازه از سه دهه‌ی جنگ در افغانستان رهايی يافته و تشنه " صلح و ايجاد ساختارهای دولتی و ملی" در کشور بودند و تنها رسانه‌ی فعال تصويری نيز تلويزيون کابل بود. اين رسانه فقط شهر کابل را پوشش می‌داد و اين امر باعث شده بود که مردم افغانستان از مهمترين شگفتی‌های آن دوره بی‌خبر بمانند.

وقتی سربازان ترکيه که برای تامين امنيت شهر کابل فعاليت داشتند از خبر مغلوب شدن تيم ژاپن در دور دوم رقابت، شکست کمرنگ تيم ترکيه در برابر برزيل و در نهايت رسيدن به مقام سوم جام جهانی شادمان شده و در مناطق مختلف شهر دست به شادمانی زدند، برای مردم کابل اين حرکت آنان بسيار بيگانه و عجيب به نظر می‌آمد.

اکنون بعد از گذشت چهار سال تماشای بازی‌های جام جهانی به افغانستان و به درون خانه‌های مردم افغان نفوذ کرده و اغلب مردم ساکن شهرها همزمان با مردم ساير نقاط جهان فوتبال تماشا می‌کنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در کشوری که چهار سال قبل اغلب جوانان آن از ديدن حتی يک ديدار دوستانه فوتبال محروم بودند، اکنون شبکه‌های تلويزيونی آريانا، طلوع و تلويزيون ملی افغانستان به صورت مستقيم از آلمان، بازی‌ها را پخش می‌کنند.

اکنون تماشای ورزش فوتبال در شهر کابل همانند سيلاب جاری است و جوانان افغان نيز مانند کشورهای ديگر درباره فوتبال جام جهانی حرف می‌زنند و از اينکه تيم مورد علاقه‌شان برنده و يا بازنده شود، شادمان و غمگين هستند.

مطبوعات افغانستان نيز بازی‌های جام جهانی را به خوبی پوشش داده و در کوچه پس کوچه‌های کابل، عکس بازيکنان فوتبال حاضر در جام‌جهانی بر ديوار و يا شيشه مغازه ها ديده‌ می‌شود و شبکه‌های تلويزيونی درباره رقابت‌های جام جهانی تفسيرهای زيادی پخش می‌کنند.

دنبالک:
http://mag.gooya.ws/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/30708

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'افغان‌ها برای اولين بار مسابقات جام جهانی را بصورت پخش زنده تماشا می‌کنند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016