سه شنبه 24 ارديبهشت 1387

جنگ قهرمانی بيرون از زمين فوتبال، چرا سپاهان مهمترين رقيب پرسپوليس است، محمد قراگزلو، ايران ورزشی

«پرسپوليس مساوی کرد و بهترين موقعيت برای رسيدن به صدر جدول را از دست داد.» اين ساده ترين توصيفی است که می توان درخصوص نمايش اخير سرخ ها مقابل برق شيراز به زبان آورد اما اگر کمی پيچيده تر به قضايا نگاه شود و شکل و شمايل فوتبالی که پرسپوليس ارائه کرد و ۹۰ دقيقه پرهيجانی که پشت سر گذاشت ريزتر بررسی شود نکات بيشتری از همين اتفاقات داخل زمين و خارج آن بيرون می آيد که در سرنوشت قهرمانی کاملا موثر است:

حرکت رسانه ای رقبا

ديروز يکی از خبرگزاری های غيررسمی خبری روی خروجی خود قرارداد بر اين مبنا که «يک جريان رسانه ای در ۳ روزنامه ورزشی کشور می خواهند مانع از قهرمانی پرسپوليس شوند.» البته دقايقی بعد نمونه های عينی که صحت اين خبر را قوت می بخشيد به دستمان رسيد؛ يکی از مسؤولان باشگاه های رقيب پرسپوليس حرکتی را در رسانه ها آغاز کرده تا هر طور شده پرسپوليس را از قهرمانی باز دارد. اين حرکت شامل بزرگنمايی اتفاقات کوچک و نه چندان پراهميت تمرينات پرسپوليس هم می شود. اتفاقی که طی دو سه هفته اخير در بعضی از روزنامه ها انعکاس بيشتری داشته و البته کمی خارج از عرف بوده است.
در اين خصوص اعلام خبر کسر مجدد ۶ امتياز از پرسپوليس به دليل عدم پرداخت ماليات ۱۱۴ هزار دلاری قرارداد آری هان مورد ديگری است که انتشار آن باز هم به عوامل يکی از باشگاه های رقيب پرسپوليس در رسانه ها برمی گردد.مورد ديگری که از جو ضدقهرمانی پرسپوليس به گوش می رسد مربوط به اتفاقات درون ميدان هنگام مسابقه پرسپوليس - برق شيراز است. يکی از ليدرهای پرسپوليس که نقش پررنگی در سازماندهی هواداران پرسپوليس دارد در اين خصوص می گويد: «وقتی گل دوم سپاهان به صباباتری ۳ بار پياپی از اسکوربورد ورزشگاه پخش شد تمام ورزشگاه ساکت شد. همه مان بريديم. حرکت عجيبی بود چرا که در اتفاق مشابه يعنی گلی که صباباتری زد مسوولان اسکوربورد فقط يک بار اين صحنه را پخش کردند. اين اتفاق چه مفهومی می تواند داشته باشد »

حساسيت روی داوری

سپاهان را به عنوان جدی ترين رقيب پرسپوليس در راه قهرمانی می دانند و اين مساله با توجه به رويارويی های حساس دو تيم در رقابت های سرنوشت ساز يکی دو فصل اخير، کاملا ويژه و بسيار حساس جلوه می کند. سپاهان که حالا از رقابت های آسيايی فارغ شده به هيچ وجه راضی به از دست دادن جام پراعتبار قهرمانی در ليگ حرفه ای نيست. زردپوشان که از همين حالا تدارک برپايی جشن قهرمانی در روز چهارشنبه را برای خود ديده اند و برای اين کار شهر اصفهان را آماده اين اتفاق ساخته اند جسته و گريخته به پرسپوليسی ها نيش می زنند تا هر طور شده مانع از قهرمانی سرخ ها شوند و همچنان به عنوان کانديدای اول دريافت اين عنوان در صدر جدول حضور داشته باشند. درست در آستانه بازی سپاهان- صبا بود که محمدرضا ساکت طی مصاحبه ای پيرامون داوری در اين سه هفته پايانی، جو قضاوت های اين مسابقات حساس را تحت تأثير صحبت های خود قرار داد و خواستار آن شد که داوران حساسيت بيشتری در اين خصوص به خرج دهند. هنوز هيچ کس يادش نرفته که او چطور در طی بازيهای حذفی فصل گذشته در بين دو نيمه يکی از رقابت های حساس در ورزشگاه فولادشهر در رختکن داوران حاضر شد و آنها را نسبت به حساسيت کار مطلع کرد! هرچند او بعد از اين اتفاق صراحتا در برنامه نود اعلام کرد فقط برای عرض «خسته نباشيد» به رختکن داوران رفته اما سياست ويژه سپاهان در تحت تاثير قرار دادن جو داوری و مسوولان برگزاری بازيها بر هيچ کس پوشيده نيست.

اهميت قهرمانی برای ساکت

حساسيت در دو هفته پايانی به اوج خود خواهد رسيد و البته هيچ کس حاضر نيست جو مسابقات تحت تاثير مسائل جانبی قرار گيرد. با اين حال پرسپوليسی ها از يک موضوع کاملا خشنودند و آن خروج محمدرضا ساکت از عضويت در هيات رييسه سازمان ليگ است. اتفاقی که سال ها با حضور ساکت در راس امور مربوط به ليگ کشور رقيبان سپاهان را آزرده خاطر می کرد چرا که به هرحال شک و شبهاتی در نوع برخورد سازمان ليگ با تيم های رقيب سپاهان به وجود می آورد البته در حال حاضر حضور مهدی تاج که سال ها- عضو هيات مديره باشگاه سپاهان بوده- در مسند امور فدراسيون باز هم حرف و حديث هايی به وجود خواهد آورد که البته پرداختن بيش از حد به آن کاملا غيرمنطقی و توجيه ناپذير است.
به هرحال با اتفاقاتی که در سپاهان رخ داده قهرمانی ليگ برتر برای اين تيم مهمترين هدفی است که محمدرضا ساکت به عنوان مسوول امور باشگاه دنبال می کند. گفته می شود ساکت روزهای پايانی مديريت خود بر مجموعه باشگاه سپاهان را می گذراند و به زودی هيات مديره اين باشگاه فرد جديدی را به عنوان مدير معرفی خواهد کرد. از اين رو با توجه به تغييرات ناخواسته در کادر فنی و فعل و انفعالاتی که در اين تيم رخ داده برای ساکت قهرمانی در ليگ برتر بزرگترين و مهمترين هدف خواهد بود چرا که اين دستاورد پايانی به افتخارات دوره مديريت او می افزايد و ساکت پايانی شيرين در سپاهان خواهد داشت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

«آزادی» ورزشگاه خانگی پرسپوليس

ليدرهای پرسپوليس البته برای مقابله با راهکارهای رقيبان برای دو مسابقه پايانی تدارک ويژه ای ديده اند. آنها که جام بزرگی تهيه کرده و از مسابقه با برق در بين تماشاگران می چرخانند، برای دو بازی آينده بنرهای تهيه شده از عکس تمامی بازيکنان را تهيه کرده و در ورزشگاه آزادی نصب خواهند کرد. اين اتفاق باعث خواهد شد ورزشگاه آزادی دقيقا به مثابه ورزشگاه خانگی پرسپوليس تجهيز شود و همه چيز برای قهرمانی مهيا شود. اين حرکتی است که از يکی دو فصل پيش در ديگر باشگاه های تهرانی نظير سايپا، پيکان و پاس نيز انجام شده بود.

چرا به دوپينگ حساس نيستند!

گفته می شود به دليل بدهی فدراسيون فوتبال به آزمايشگاه کلن که در خصوص نمونه های قبلی بازيکنان ليگ و تيم ملی فوتبال ايران ايجاد شده، مدتی است در رقابت های ليگ برتر نمونه گيری انجام نمی شود.
در اين خصوص يکی از مسوولان باشگاه پرسپوليس از روند فعلی شکايت دارد: «ما تمام موارد مربوط به دوپينگ را زير نظر داريم و در باشگاهمان رعايت می کنيم. از فدراسيون فوتبال خواهشمنديم با توجه به حساسيت موجود در دو هفته پايانی نسبت به رقبای ما و البته تمام تيم های ليگ برتری نمونه گيری انجام شود تا خدای نکرده حقی از تيم ها ضايع نشود.»

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/36844

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'جنگ قهرمانی بيرون از زمين فوتبال، چرا سپاهان مهمترين رقيب پرسپوليس است، محمد قراگزلو، ايران ورزشی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016