شنبه 2 شهريور 1387

بن‌همام، رئيس کنفدراسيون فوتبال آسيا: جلوگيری از ورود زنان به ورزشگاه‌ها، تبعيض است، اعتماد ملی

اعتماد ملی: شايد اگر حضور محمد بن‌همام رئيس کنفدراسيون فوتبال آسيا در ايران با المپيک و نتايج ضعيف کاروان ايران همزمان نمی‌شد، صحبت‌های او در مورد فوتبال و باشگاه‌های کشور بازتاب بيشتری پيدا می‌کرد. ليگ قهرمانان آسيا از سال آينده قرار است با مدل جديدی برگزار شود و به همين دليل کنفدراسيون فوتبال آسيا، استانداردهايی برای باشگاه‌های قاره تعيين کرده که همگی بايد به اين استانداردها دست پيدا کنند. کميته ليگ حرفه‌ای آسيا در بررسی اوليه ۴ سهميه برای ايران در نظر گرفته اما شرايط حاکم بر فوتبال کشور نشان می‌دهد تا ۱۰ مهرماه که قرار است بررسی نهايی انجام شود، باشگاه‌ها و ليگ ايران نمی‌توانند استانداردهای لا‌زم را به دست بياورند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مسائلی مثل تجاری شدن ليگ و باشگاه‌ها، حق پخش تلويزيونی، حضور خانم‌ها در استاديوم‌ها، داشتن ورزشگاه‌های مناسب و... هيچکدام به طور کامل حل نشده و بعيد است در اين فرصت کوتاه، قدم بزرگ‌تری برداشته شود. رئيس کنفدراسيون فوتبال آسيا به همين دليل در گفت‌وگوی مطبوعاتی‌اش تاکيد کرد اگر ايران شرايط لا‌زم را احراز نکند بايد در ليگ درجه ۲ ‌AFC CUP شرکت کند. وی بعد از اين گفت‌وگوی مطبوعاتی، مصاحبه‌ای اختصاصی با روزنامه اعتماد ملی نيز انجام داد که نه‌تنها به اين مشکلا‌ت بلکه مشکلا‌ت ديگری هم اشاره کرد که فوتبال ايران برای پيشرفت بايد آنها را يکی‌يکی حل کند: "ما قدم به قدم جلو می‌رويم. قطعا طول می‌کشد و زمان بايد به ما کمک کند که کارها را انجام بدهيم و جلو برويم. می‌خواهم اين را به شما بگويم که وقتی ما تصميم گرفتيم باشگاه‌ها را تجاری کنيم، همه به ما گفتند نمی‌شود ولی ما اصرار کرديم که اگر می‌خواهيد جزئی از ليگ حرفه‌ای باشيد بايد حتما تجاری شويد وگرنه بايد همه‌چيز را فراموش کنيد. حالا‌ هم فقط ۷ کشور از جمله ايران اين شرايط را پذيرفته‌اند."

وی البته در مورد تجاری شدن باشگاه‌ها توضيح داد: "اگر نظر شخصی من را بپرسيد می‌گويم لزومی ندارد هر ۱۸ باشگاه را اقتصادی کنيم. حداقلی که در مقررات هست اين است که هر ليگ بايد ۸ باشگاه اقتصادی داشته باشد. من تا حدودی ترديد دارم که هر ۱۸ باشگاه بتوانند خودشان را به شرايط مورد نظر برسانند." وی آن‌قدر در مورد حرفه‌ای شدن فوتبال در آسيا جدی است که حتی حاضر نشد در برابر کشور خودش، قطر هم انعطافی نشان دهد: "آنها استاديوم‌های خوبی دارند و پول‌های زيادی برای جذب مربيان و بازيکنان خوب خارجی خرج می‌کنند اما مشکل اينجا است که نتوانستند شرايط را احراز کنند و سهميه‌ای در ليگ قهرمانان آسيا نخواهند داشت. مشکل قطر اين بود که دولت نخواست دستش را بالا‌ ببرد و در مورد تجاری شدن باشگاه‌ها به ما علا‌مت مثبت نشان دهد." يکی از مسائل مهم فوتبال ايران بحث حضور خانم‌ها در ورزشگاه‌ها است که تا اين لحظه حل نشده است. اگرچه کميته ليگ حرفه‌ای اين قضيه را در امتيازدهی لحاظ نکرده اما يکی از موارد مهم در دادن امتياز ميزبانی تورنمنت‌های بزرگ به کشورها محسوب می‌شود که کنفدراسيون فوتبال آسيا حاضر به کوتاه آمدن در خصوص آن نيست. بن‌همام عقيده دارد که راه ندادن خانم‌ها به استاديوم، تبعيض است: "همه ما به عنوان عضوی از ‌AFC و فيفا توافق کرده‌ايم که تبعيضی نخواهيم داشت، نه در جنسيت و نه در نژاد، نه در مذهب و نه در سياست. اين توافق در اساسنامه فدراسيون هم آمده است. به نظر ما اين نشانه تبعيض است و من تنها چيزی که می‌توانم بگويم اين است که اگر مسابقات ‌AFC در ايران برگزار شود، خانم‌ها حتما بايد اجازه ورود به ورزشگاه را داشته باشند."

پاسخ بن همام به اين سوال که "ايران چقدر برای ميزبانی از مقر کنفدراسيون فوتبال آسيا شانس دارد؟" هم به خوبی مشکلا‌ت فوتبال ايران را به تصوير می‌کشد: "ما از کشورهايی که متقاضی ميزبانی مقر کنفدراسيون شده‌اند سوالا‌تی پرسيده‌ايم درباره حمل و نقل‌شان، ارتباطات، هتل‌ها، ويزا و... ميزبان بايد بپذيرد هر کسی به راحتی به کشورش ورود و خروج داشته باشد. نمی‌توانيم به کشوری ميزبانی بدهيم که با يک‌ماه تاخير به درخواست ويزا جواب می‌دهد، نمی‌شود ميزبان کنفدراسيون بود و بعد به زن‌ها گفت به ورزشگاه نياييد." يکی از قسمت‌های قابل توجه مصاحبه رئيس کنفدراسيون فوتبال آسيا اشاره ايشان به تاثير محسن صفايی‌فراهانی در پيشرفت فوتبال در ايران بود که از نزديک بودن اين دو به هم نيز حکايت می‌کند: "ايشان ديد وسيعی برای رشد فوتبال در آينده دارند و من فکر می‌کنم به فوتبال ايران خدمت کرده‌اند. به نظر من اگر مسوولا‌ن حال حاضر فدراسيون فوتبال از آقای صفايی بخواهند که تجاربشان را در اختيار آنها بگذارد، فکر نمی‌کنم او بگويد نه. البته اگر آنها فکر کنند که بدون ايشان هم می‌توانند کارهايشان را انجام دهند کسی نمی‌گويد چنين حقی ندارند."

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/38070

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بن‌همام، رئيس کنفدراسيون فوتبال آسيا: جلوگيری از ورود زنان به ورزشگاه‌ها، تبعيض است، اعتماد ملی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016