شنبه 18 آبان 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا

پديده‌ای بنام "ليدرها"، ورزش ايران از نگاهی ديگر، فرامرز کوشان

ليدرهای امروز فوتبال ايران جانشينان مرحوم ممد بوقی هستند. منتها با گسترش فوتبال ايران و گردش سالانه ميلياردها تومان در آن، مانده و فاسد شده اند و ديگر حاضر نيستند فقط به خاطر عشق به فوتبال و تيم محبوبشان به استاديوم بروند و مجانی کسی‌ را تشويق کنند ... [ادامه مطلب]

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هادی ساعی با ورزش قهرمانی خداحافظی کرد، راديو فردا

هادی ساعی پرافتخارترين ورزشکار ايرانی در مسابقات المپيک روز شنبه ۱۸ آبان، رسماً با دنيای قهرمانی تکواندو خداحافظی کرد.

ديدار خداحافظی هادی ساعی در جريان مراسم افتتاحيه اولين دوره بازی‌های تکواندو غرب آسيا در سالن خانه تکواندو در تهران برگزار شد و در آن اميد غلامزاده، دارنده مدال نقره مسابقات جهانی سال ۲۰۰۷ پکن، در مقابل هادی ساعی قرار گرفت.

آقای ساعی در المپيک ۲۰۰۸ پکن، به تنهايی بار شرکت‌کنندگان ناکام ايرانی را به دوش کشيد و در حالی که اميدهای ايران در رشته‌هايی مثل وزنه‌برداری، کشتی و دو و ميدانی به یأس تبديل شده بود، و کاروان ۵۵ نفره ورزشکاران ايران تنها به مدال برنز مراد محمدی بسنده کرده بود، با قهرمانی خود اندکی رتبه ايران را در جدول رده‌بندی مسابقات بهبود بخشيد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




پيش از اين قرار بود آقای ساعی اين ديدار را در مقابل مهدی بی‌باک که در نبود وی سرگروهی تيم تکواندوی ايران را بر عهده دارد، برگزار کند که به دليل سفر مهدی بی‌باک به همراه تيم دانشگاه آزاد به صربستان، اين برنامه تغيير کرد.

با اين حال پس از المپيک پکن ادامه حضور وی در عرصه قهرمانی در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت و خود او نيز با اشاره به اينکه زانوی مجروحش بايد تحت عمل قرار گيرد، حضور خود در مسابقات آينده را بسيار سخت خواند.

آن طور که محمد پولادگر رييس فدراسيون تکواندوی ايران گفته‌است، آقای ساعی از قبل تصميم خود را برای پايان حضور در دنيای قهرمانی تکواندو گرفته بود، اما تا کنون رسماً اين موضوع را اعلام نکرده بود.

آقای پولادگر همچنين اشاره کرده‌است که خداحافظی هادی ساعی از ورزش قهرمانی به منزله کناره‌گيری وی از ورزش نيست و به طور يقين از توان اين تکواندوکار برتر جهان در عرصه‌های ديگر استفاده خواهد شد.

به گفته رييس فدراسيون تکواندوی ايران، با توجه به تمايل و توانمندی‌های هادی ساعی، در جايی مناسب در کادر فنی و يا در فدراسيون تکواندو از وی استفاده خواهد شد.

هادی ساعی ۳۲ ساله، هم اکنون عضو شورای شهر تهران نيز هست.

پر افتخارترين ورزشکار تاريخ المپيک ايران

هادی ساعی از سال ۱۹۹۵، زمانی که توانست مدال نقره رقابت‌های ارتش‌های جهان را از آن خود کند، درخشش خود در رقابت‌های جهانی را آغاز کرد.

آقای ساعی در سال‌های حضور خود در ورزش قهرمانی، سه دوره پياپی در سال‌های ۲۰۰۰، ۲۰۰۴ و ۲۰۰۸ به مسابقات المپيک راه يافت، که کسب يک مدال برنز در مسابقات المپيک سيدنی (۲۰۰۰) و دو مدال طلا در مسابقات المپيک آتن (۲۰۰۴) و پکن (۲۰۰۸) وی را به پر افتخارترين ورزشکار تاريخ المپيک ايران بدل کرد.

بر اساس گزارش فدراسيون جهانی تکواندو، آقای ساعی علاوه بر اين توانسته بود، در سال‌های ۱۹۹۸، ۲۰۰۰، ۲۰۰۱، و ۲۰۰۲، فاتح رقابت‌های جام‌جهانی تکواندو باشد.

هادی ساعی در سال‌های ۱۹۹۹ و ۲۰۰۵ قهرمانی مسابقات جهانی تکواندو بود ولی در سال ۲۰۰۳ به نايب قهرمانی و در سال ۲۰۰۷ به مقام سوم اين رقابت‌ها اکتفا کرد.

آقای ساعی، همچنين در طول سال‌های حضور خود در ورزش قهرمانی، کلکسيونی رنگارنگی از مدال‌های مسابقات آسيايی، سهميه‌بندی المپيک و ارتش‌های جهان را به خود اختصاص داده است.

هادی ساعی در سال ۸۲ و پس از وقوع زلزله ويرانگر بم، مدال‌های کسب شده خود تا آن زمان را برای کمک به بازسازی بم حراج کرد تا خاطره جهان پهلوان تختی را که در زلزله بوئين زهرا، در شهريور سال ۴۱ ، به ياری هموطنان خود شتافته بود، در اذهان عمومی زنده کند.

از دنيای قهرمانی به دنيای سياست

هادی ساعی در سال ۱۳۸۵ و در جريان برگزاری سومين دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا در ايران، رسماً در ليست ائتلاف اصلاح طلبان برای انتخابات شورای شهر تهران قرارگرفت.

آقای ساعی در آن زمان در اولين اظهار نظر درباره حضور خود در انتخابات شوراها، گفته بود که به شدت به «مشی اصلاح‌طلبانه آقای خاتمی» معتقد است ولی در عين حال دليل حضور خود در اين انتخابات را «سامان دادن به وضعيت ورزش حاشيه‌نشين‌هايی همچون بچه‌های شهر ری» که به بودن در کنار آنها افتخار می‌کند، اعلام کرده بود.

وی پس از آن به عنوان منتخب مردم تهران، به شورای اين شهر راه يافت تا نخستين تجربه‌های اجرايی را به کارنامه فعاليت‌های خود اضافه کند.

آقای ساعی که افتخارآفرينی‌اش در المپيک پکن، پيش از مقامات رسمی جمهوری اسلامی، از سوی محمد خاتمی رييس‌جمهوری سابق ايران مورد استقبال قرار گرفت، پس از بازگشت از المپيک در گفتگويی با هفته‌نامه شهروند امروز، عنوان کرد که به آقای خاتمی اعتقاد دارد و در پاسخ به سؤالی در مورد اينکه «خاتمی نماد يک جريان است» و «دوست داشتن خاتمی می‌تواند بار سياسی داشته باشد» گفت که پای خاتمی ايستاده است.

او البته در همين گفتگو تأکيد کرد که با وجود اين موضوع و حتی به رغم حضورش در فهرست جبهه مشارکت برای انتخابات شوراها، خود را آدم جناحی نمی‌داند و موضع مستقل خودش را دارد.

هادی ساعی که علاوه بر عضويت در کميسيون فرهنگی شورای شهر تهران، در کميسيون برنامه و بودجه اين شورا نيز حضور دارد، گفته‌است که می‌خواهد به گونه‌ای عمل کند که پس از اين دوره وی را صرفاً به عنوان چهره‌ای ورزشی نشناسند و در زمينه‌های مديريتی نيز تجربه‌هايی اندوخته باشد.

حال بايد ديد که پس از خداحافظی رسمی وی با ورزش قهرمانی، مردم ايران قهرمان پر افتخار خود را در کدام صحنه خواهند ديد. مديريت در حوزه‌های ورزشی يا حضور پر رنگ‌تر در عرصه‌های سياسی.





















Copyright: gooya.com 2016