چهارشنبه 30 مهر 1382

واکنش آمريکا به توافق هسته ای تازه ايران، بي بي سي

در حالی که ايران با توقف موقت برنامه های غنی سازی اورانيوم خود موافقت کرده است، اما استقبال آمريکا از اين اقدام محتاطانه بوده است.

يکی از سخنگويان کاخ سفيد، که جرج بوش- رييس جمهوری آمريکا را در سفر منطقه ای وی به خاور دور همراهی می کند، گفته است حالا پايبندی کامل ايران به تقاضاهای آژانس بين المللی انرژی اتمی يک موضوع بسيار مهم است.

ايران روز سه شنبه در جريان مذاکرات با وزرای خارجه بريتانيا، فرانسه و آلمان نه تنها پذيرفته است که پروتکل الحاقی پيمان منع توليد و تکثير سلاحهای اتمی را امضا کند، که به بازرسان آژانس اتمی اجازه می دهد به طور سرزده از تاسيسات هسته ای اين کشور ديدن کنند، بلکه همچنين موافقت کرده است برنامه های غنی سازی اورانيوم خود را به حال تعليق درآورد.

اسکات مک ليلن، سخنگوی کاخ سفيد، مصرانه گفته است که در صورتی که ايران به تمامی تعهدات خود عمل کند آن وقت گامی مثبت برداشته شده است.

در هر صورت اعلام خبر تعليق برنامه غنی سازی اورانيوم ايران، دولت آمريکا را با نوعی تنگنا روبرو کرده است چون آمريکا اکراه دارد از هر گونه اقدام ايران، که آن را بخشی از محور شرارت خوانده است، کاملا استقبال کند.

اما همچنين برای آمريکا مشکل خواهد بود آمادگی ايران برای آغاز اجرای تقاضاهای آژانس بين المللی انرژی اتمی را نفی کند.

در همين حال به نظر می رسد آمريکا سعی دارد از تلاش ايران برای استفاده از اين شرايط به عنوان بهانه ای برای ايجاد شکاف ميان اروپا، که به سياست گفتگو معتقد است، و آمريکا، که به منزوی کردن اين کشور اصرار دارد، خودداری کند.

بنابراين آمريکايی ها به احتمال زياد مصرانه خواهند گفت که ايران بايد تمام برنامه هسته ای خود را متوقف کند و صرف به تعليق درآوردن برنامه غنی سازی اورانيوم کافی نخواهد بود.

ديدگاه آمريکا همواره اين بوده است ايران با داشتن ذخائر نفتی غنی نيازی به راکتور اتمی، حتی يک برنامه هسته ای غيرنظامی ندارد.

اما در حالی که در ميان مقامات آمريکا در مورد نحوه برخورد با معضلات امنيتی جهان اختلاف نظر آشکاری وجود دارد انتخاب واژگان و لحن واکنش به توافقات تهران با دقت هر چه تمام تر انجام می گيرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://akhbar.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/555

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'واکنش آمريکا به توافق هسته ای تازه ايران، بي بي سي' لينک داده اند.

پروتکل و دفع افسد به فاسد
1. با امضا شدن پروتکل،مهم ترین سوالی که پیش روی ماست این است:«حال واکنش ما «ایرانیان» چه باید باشد؟» 2. بیایید کمی دقت کنیم:در این 24 ساعت...
[Daghdagheh]
October 23, 2003 01:39 AM

Copyright: gooya.com 2016