سه شنبه 14 مهر 1383

فوائد ظهور «هخا»، دنا رباطي، شهروند

از اين ستون تا تو

donna@shahrvand.com
drobati@yahoo.com


سلام
«هخا» چهره گمنام ديروز ظرف چند هفته اخير با پشتيباني بخشي از رسانه هاي ايراني لس آنجلس تبديل به هخاي مشهور امروز شد. وي قرار است با نفس هخائي خود در هواي سياسي ايران طرح ها دراندازد: عدالت برقرار كند، سينماي فردين و پپسي كولا را عادلانه تقسيم كند، تيغ ناست دو سوسمار به ريشداران هديه كند و خودش هم كه دنبال قدرت و مكنت نيست يكراست برود پاسارگاد مقبره كوروش براي انجام شئونات هخائي.
شايد اگر تاريخ سياسي چند دهه اخير «عكس آقا در ماه» را در كارنامه خود نداشت چه بسا با همين رويكرد هم مي توانست موفق تر و بيشتر سر زبان ها بيفتد و تعداد زيادتري از داخل و خارج به موبايلش زنگ بزنند.

ظهور هخا و معجزه اش
اعلام موجوديت هخا و چگونگي پيش بردن مقصود و هدف هايش تا حدود زيادي برگرفته از پيامبران است و آن اينكه وقتي كه قوم يا جامعه اي به فساد و تباهي كشيده مي شد و يأس و نااميدي همه گير مي شد، از جانب خدا پيامبري مأمور مي شد كه بدي ها را به نيكي و تاريكي را به روشنايي تبديل كند. اين پيامبران به گواه متون و روايت ها معجزه هم مي كردند يا داشتند.
اگر معجزه از سوي پيامبران را به هدف جلب توجه مردم بدانيم كه در ذهن اين معني را به وجود آورد كه معجزه گر انسان قادر و توانائي ست و به عبارت بهتر «قدرت» دارد، هخا، اما بدون هيچ معجزه اي توانسته توجه داخل و خارج را به خود جلب كند، به اين معني تبديل به چيزي مثل ويروس سرماخوردگي ــ در فضاي سياسي ايران شده و ممكن است اين سئوال مطرح شود كه خب چه كسي مي تواند طرفدار ويروس سرماخوردگي باشد؟ شمار زيادي از كودكان دبستاني گريزپا هميشه آرزو مي كنند كه سرما بخورند تا چند روزي از مدرسه رفتن معاف شوند.

فوائد هخا
مي گويند سياسيون (چه در قدرت و چه در اپوزيسيون) هر چقدر واقع گراتر باشند موفق ترند. واقع گرائي سياست بي شباهت به بازي شطرنج نيست كه در انديشه ي بازيگر به وجود مي آيد و ما نتيجه و شكل آن را بر صفحه شطرنج مي بينيم.
حال از اين مسئله بگذريم كه سياست در جوامع دمكرات علمي ست كه علاقمندان مي توانند به تحصيل آن همت كنند.

آيا سياست براي سياستمداران ما هم بر همين روال واقع گرائي ست؟ و اگر هست بيشتر در بخش اپوزيسيون است يا در بخش قدرت؟

در بخش قدرت ــ نزديك به يك ربع قرن است كه كارها در «آسمان» رتق و فتق مي شود، حتي اگر حركتي كاملاً زميني و اجتماعي هم صورت مي گيرد، صداي قدرت حاكم آن را آسماني مي كند. پيروزي و شكست در هر زمينه اي بسته به تصميمات آسماني دارد. به عنوان مثال مي توان به انتخابات اخير مجلس اشاره كرد كه يكي از فقهاي شوراي نگهبان مدعي شد كه امام غايب آنها را تائيد كرده است.

در بخش اپوزيسيون ــ اين فقدان واقع گرايي به گونه هاي ديگري در بخش هايي از اپوزيسيون عمل مي كند، شايد بشود گفت كه بيشتر رومانتيسم است، يك رومانتيسم سياسي كه تمام فضاي ذهني سياستمدار يا فعال اين بخش را با «آرمان» مي پوشاند. به عنوان نمونه مي توان به مجاهدين و عمليات «فروغ جاويدان» و يا به «جنبش سربداران» آمل اشاره كرد.

گونه كمدي ــ و اما گونه كمدي تمام ذهنيت گرائي فضاي سياسي ايران همين آقاي «هخا» است.
در نمونه ي تراژدي آن جوانان عاشق و پاك سرشت با ذهنيت مسلح و ساز و برگ به جنگل هاي آمل فرود آمدند.
در نمونه كمدي آن آقاي هخا با تعداد زيادي از هواداران قرار است با امريكن اير لاين با انديشه بازگشت به اجداد و احياي دوران هخامنشيان وارد ايران شود.
در هر دو طيف چه به گونه كمدي و چه تراژدي فعاليت و وجود اين طيف ها هميشه بيرون از دايره اجتماع اتفاق مي افتد به اين معني كه آنها حركت ميكنند بعد مردم هم قرار است به دنبال آنها ــ مثل پيامبران ــ به راه شوند. گويا مردم شب و روز به انتظار منجي هستند.

همين چند وقت پيش بود كه يكي از رهبران اپوزيسيون گفت با چند ده هزار مرد مسلح در تهران كسب قدرت سياسي ميسر است.
بگذريم. اين نوع نگاه هاي رويائي به واقعيت خشن سياست به طور كلي، باعث مي شود كه فعال سياسي رفته رفته حواس سياسي اش را از دست بدهد و براي چيزي نسخه بپيچد كه به وجود آن آگاه نيست.

بر پايه آنچه گفته شد واقعيت گريزي (عمد يا غيرعمد) فصل مشترك اين فعالان سياسي در قدرت و بر قدرت است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

و اما بهترين فايده هخا اين است كه چون آينه اي تمام نما رهبران جمهوري اسلامي را در خود نشان مي دهد. اگر رهبران جمهوري اسلامي به اين نتيجه رسيده اند كه اين شخص چقدر از مرحله پرت است و بعد از خود بپرسند چرا از مرحله پرت است، هخا بزرگترين كمك را به طور كل به سياست ايران و بيشترين فايده را به طور جزء به رهبران جمهوري اسلامي كرده است.
جمهوري اسلامي بايد برگردد و خود را مرور كند كه بعد از 25 سال چگونه از حكومت شان چنين اپوزيسيوني توليد شده؟
شايد آقاي مشكيني از طريق امدادهاي غيبي اش بتواند كمك كند!

دنبالک:
http://akhbar.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/12692

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'فوائد ظهور «هخا»، دنا رباطي، شهروند' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016