پنجشنبه 23 مهر 1383

سيدمحمد خاتمي: حاكميت بايد ياد بگيرد كه نقد با براندازي متفاوت است، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي
رييس جمهور بر استفاده از تجارب مديران ارشد كشور در اداره‌ي بهتر امور و در مسير توسعه و پيشرفت همه جانبه‌ي ايران تاكيد كرد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «سيدمحمد خاتمي» در دومين همايش استانداران پس از انقلاب اسلامي ايران با اشاره به لزوم بهره‌گيري از تجارب و انباشت سرمايه‌ي اجتماعي مديران ارشد كشور، اظهار اميدواري كرد كه اين گام، آغاز حركتي پايدار در ايجاد باشگاه نخبگان اجرايي و مديريت كشور باشد.

خاتمي با تاكيد بر حمايت دولت از وجود چنين تشكل‌هايي، اظهار داشت: اميدوارم جمع استانداران پس از انقلاب اسلامي كانون و محلي براي حضور نظريات و ديدگاه‌هاي مختلف در محيطي علمي و برادرانه باشد، تا مجموعه‌ي نظريات آنها به برنامه‌هاي دولت و نظام كمك كند.

رييس‌جمهور گفت: همه‌ي ما خواهان ايراني مستقل، توسعه يافته و پيشرفته، جامعه‌ي آزاد و مردمسالار و حاكميتي قدرتمند هستيم و در اين چارچوب بايد ضمن به رسميت شناختن اختلافات، حول محور منافع ملي، ارزش‌هاي انقلاب و قانون اساسي حركت كنيم.

خاتمي با تبيين ويژگي‌هاي جامعه‌ي ايران از جمله فزوني جمعيت جوان و در حال گذار بودن جامعه، گفت: يكي از بارزترين ويژگي‌هاي جوامعي نظير جامعه‌ي ما موضوع گسست مديريتي است.

رييس جمهور يكي از ويژگي‌هاي انقلاب در هر جامعه‌اي را تغيير نظام و سامانه‌ي مديريتي آن جامعه برشمرد و گفت: چنين وضعيتي با توجه به وقوع انقلاب اسلامي در كشور ما طبيعي بود، اما بايد در شرايط پس از انقلاب، به گونه‌اي عمل كرد كه از انبوه تجربيات بدست آمده توسط مديران كشور كه هزينه‌هاي فراواني نيز براي آن پرداخت شده است، بهترين استفاده را بكنيم.

رييس‌جمهور اظهار داشت: يكي از پيامدهاي گسست مديريتي هدر رفتن هزينه‌هايي است كه براي كسب آن تجارب صرف شده است و بايد جلوي اين پديده را گرفت.

خاتمي اظهار اميدواري كرد: جامعه‌ي ما در سال‌هاي آينده با اهتمام خيرخواهان همه‌ي گروه‌ها و جناح‌ها به سمت پيوست اجتماعي آگاهانه گام بردارد.

رييس‌جمهور از اجتماع استانداران پس از انقلاب اسلامي به عنوان اجتماع كساني كه از بيشترين جامعيت ديد و اقدام در كشور برخوردارند ياد كرد و اظهار داشت: مديريت استان‌ها از پيچيده‌ترين و جامع‌ترين مديريت‌هاست.

خاتمي با اشاره به پيشنهادش در دوره‌ي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مبني بر يافتن ساز و كاري به منظور ايفاي نقش مديران ارشد در جايگاه مشاوران رسمي كل نظام، گفت: بايد جمع استانداران پس از انقلاب اسلامي با اساسنامه و هويت مشخص به جرياني مستمر و پايدار تبديل شود تا تجارب آنها به صورت نظام‌مند در اختيار مديريت عاليه‌ي نظام قرار گيرد.

رييس‌جمهور در بخش ديگري از سخنانش با تاكيد بر لزوم توسعه‌ي متوازن، پايدار و همه جانبه، توسعه‌ي سياسي و اقتصادي را ملازم يكديگر ارزيابي كرد و اظهار داشت: پيامد جامعه‌ي مدني وجود نهادهاي مدني و تشكل‌هاست كه آنها ثبات و پيشرفت در جامعه را به ارمغان خواهند آورد.

خاتمي ضرورت به رسميت شناختن اختلافات، تفاهم در اصول و تن دادن به داوري مردم را يادآور شد و با اشاره به اتحاد و پيوست گروه‌هاي مختلف در آغاز انقلاب اسلامي اين اتحاد را مبتني بر احساسات و اشتراكات نظر در نفي حكومت پهلوي دانست و گفت: جامعه‌ي اكنون نيز مي‌تواند در چارچوب قانون اساسي، به پيوستي آگاهانه دست يابد و اين امر را در كشور نهادينه كند.

رييس جمهور در پايان سخنان خود با اشاره به لزوم وجود نقد صحيح و منصفانه در جامعه، گفت: اين مساله‌ي اجتماعي با تحمل و تامل قابل يادگيري است و حاكميت نيز بايد ياد بگيرد كه نقد با براندازي متفاوت است.

خاتمي گفت: بايد بگويم هيچ مسووليتي پس از انقلاب اسلامي به اندازه‌ي رييس جمهوري مورد نقد و حتي دشنام قرار نگرفته است و افتخار دارم كه حتي براي يك نفر از اين بابت ايجاد محدوديت و حتي به لحاظ حقوقي ايجاد جرم نشد.

در اين جلسه كه در شهرستان كرج برگزار شد، پيش از سخنان رييس جمهور، وزير كشور با اشاره به چگونگي تشكيل اين نشست و ضرورت استفاده از تجارب استانداران، از استقبال، حضور و همكاري استانداران پس از انقلاب اسلامي قدرداني كرد و گفت: استفاده از تجربه‌ي گرانبهاي اين افراد در صورت اقدامي تشكيلاتي و مدون مي‌تواند به مديران ارشد جامعه كمك كند.

وزير كشور از تدوين اساسنامه‌اي از سوي وزارت كشور درباره‌ي ايجاد اين تشكيلات خبر داد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

هم‌چنين «رحماني»، «غرضي» و «حبيبي» از استانداران سابق به طور جداگانه اهداف و لزوم تداوم اين نشست‌ها را به منظور بهره‌گيري از تجارب استانداران براي حل مشكلات انقلاب و كشور تشريح كردند و با اشاره به جايگاه و نقش استانداران در مديريت كشور و پيشبرد اهداف جامعه، گفتند وجود اين نهاد مدني فارغ از گرايش‌ها و سلايق دولت فعلي و دولت‌هاي آينده مي‌تواند منشا اثر و كمك در اداره امور باشد.

در اين مراسم هم‌چنين به تعدادي از خانواده‌هاي استانداران شهيد يا متوفي هديه‌اي به رسم يادبود اهدا شد و از نقش آنان در طول سال‌هاي خدمت تجليل شد.

دنبالک:
http://akhbar.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/13108

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سيدمحمد خاتمي: حاكميت بايد ياد بگيرد كه نقد با براندازي متفاوت است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016