چهارشنبه 29 مهر 1383

خاتمي: عدم حضور موسوي در انتخابات، به معناي شكست اصلاحات نيست، در حادثه پاكدشت آماده استعفا بودم، ايلنا

- همواره آماده مذاكره با دنيا و آژانس انرژي اتمي هستيم

- هنوز آمريكا پيشنهادي نداده است كه ما در مورد آن قضاوت كنيم

- تنها ميزان پخش برنامه هاي دولت از صداو سيما مهم نيست، بلكه نحوه ارايه آن مهم است

- تاخير در افتتاح فرودگاه ميليارد ها تومان هزينه دارد

تهران- خبرگزاري كار ايران

رئيس جمهوري گفت: ايران هنوز پيشنهاد مشخصي از سوي اروپائيان دريافت نكرده است، اما همواره آماده مذاكره و تفاهم با دنيا و آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي هستيم.

به گزارش خبرنگار" ايلنا" سيد محمد خاتمي امروز پس از جلسه هيات وزيران با بيان اينكه" برنامه هسته اي كاملا روشن است"، گفت: ما هيچ چيز خلاف قانون نمي‌‏خواهيم و در عين حال تفاهم با دنيا و نيز آژانس انرژي اتمي جهت اطمينان حاصل كردن از اينكه فعاليت هاي هسته اي ايران به سوي سلاح هاي هسته اي منحرف نمي شود، آمادگي كامل داريم.
وي با تاكيد براينكه" چون ما به خودمان مطمئن هستيم، هيچ گونه منعي براي همكاري در اين زمينه نداريم ، اظهار داشت : توقع داريم كه طبق همين قانون حق ما به رسميت شناخته شود.
خاتمي تصريح كرد: ما هنوز نمي دانيم پيشنهاد آقايان اروپايي چيست ولي همواره اعلام كرده ايم كه آماده مذاكره و تفاهم هستيم.
رئيس جمهوري در ادامه با بيان اينكه توقع ما اين است كه حق مسلم ايران به رسميت شناخته شود و ما را از داشتن تكنولوژي صلح آميز هسته اي تحت نظارت كامل آژانس محروم نكنند، تنها راه حل مساله را مذاكره و تفاهم در چارچوب قانون دانست و افزود: ممكن است نگراني هايي در دنيا وجود داشته باشد، اما ما اين توقع را داريم كه اين نگراني ها همه جانبه باشد.
وي افزود : در حاليكه ايران هنوز تكنولوژي صلح آميز خود را كامل نكرده است، اين گونه مورد حساسيت قرار مي گيرد و كساني كه به بمب اتمي رسيده اند و زرادخانه هم دارند، هيچ نگراني ايجاد نمي كنند.
خاتمي با ابراز اميدواري نسبت به رفع برخوردهاي دو گانه گفت: ما مذاكره خواهيم كرد و خواسته هاي خود را اعلام كرده ايم.
رئيس جمهوري در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه آيا پيشنهادات مطرح شده از سوي آمريكا مورد قبول شما خواهد بود ، گفت: آنچه ما اطلاع داريم عدم توافق آمريكا حتي با پيشنهادهاي اروپاست.
خاتمي در ادامه افزود: گر چه آمريكا درگير مسائل انتخاباتي خود است و نيز مطمئن هستيم كه آمريكا ديگر توانايي كاربرد روش هاي به كار برده در عراق را ندارد و به مصلحتشان نيست، اما آمريكا فشارهاي سياسي خود را هم چنان براي تامين برنامه هاي خود چه در مورد ايران و چه در ساير نقاط اعمال مي كند.
وي افزود: نه تنها پيشنهاد جديدي از آمريكا نشنيده ايم، بلكه اخبار حاكي از اين است كه حتي به پيشنهادهاي اروپايي ما نيز خط خوشي نشان نمي دهند.
خاتمي تصريح كرد: هنوز آمريكا پيشنهادي نداده است كه ما در مورد آن قضاوت كنيم.
رئيس جمهوري در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه آيا عدم حضور مير حسين موسوي در انتخابات رياست جمهوري به معناي شكست اصلاحات است، گفت: آقاي موسوي قبل از آمدن به انتخابات سال 76 نيز به عرصه انتخابات نيامدند ، بنابراين آيا بايد گفت كه آن موقع اصلاحات شكست خورد بود، يا لابد پيش بيني مي كردند كه شكست خواهد خورد.
وي افزود: معتقدم كه ناموفقيت هايي در برنامه خود داشتيم همه ناشي از ضعف دولت نبود، بلكه موانعي وجود داشت.
خاتمي تصريح كرد: وقتي انسان احساس تعهد مي كند و به اصولي معتقد است به خاطر موانع يا كند شدن روند برنامه اي كه به نفع مردم است، نبايد كنار بكشد.
وي افزود:جناب آقاي موسوي هم به هيچ وجه كنار نكشيده اند و در تمام اين مدت با من همكاري كرده اند اما به هر حال ايشان آمادگي براي رياست جمهوري نداشتند.
رئيس جمهوري گفت: نظر ايشان اين است كه گروه ها بايد در انتخابات رياست جمهوري شركت كنند وخودشان هم آماده ارائه كمك فكري دراين زمينه هستند.
وي افزود: انگيزه هاي اصلي عدم حضور ايشان را از خودشان بپرسيد، اما گفتند كه آمادگي ندارند.
رئيس جمهوري در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه پس از دو دوره رياست جمهوري علت دعوت شما از مير حسين موسوي چه بوده است، خاطر نشان كرد: بنده هيچ وقت وارد فعاليت هاي سياسي به آن صورت نشده ام، اما به عنوان دوستاني كه هم نظر و هم فكر بوديم مشورت كرديم و اين ديگران هستند كه بايد تصميم بگيرند.
وي افزود: اين كه گروه ها و احزاب با واقع بيني و داشتن برنامه بايد در صحنه انتخابات حضور پيدا كنند را تاييد مي كنم، اما آنان كه بايد در صحنه حضور يابند مردم و گروه ها هستند.
رئيس جمهوري گفت: دولت براي ايجاد برقراري ارتباط با جامعه برنامه اي را در دست تهيه دارد.

به گزارش خبرنگار" ايلنا"، سيد محمد خاتمي با اشاره به نظر سنجي هاي وزارت اطلاعات درابطه بامسايل ومشكلات جاري كشور در حوزه هاي سياسي، فرهنگي ، اجتماعي و اقتصادي كشور، گفت : در نظر سنجي هاي وزارت اطلاعات اين عنوان مطرح نبود كه چه كسي مقصر است، بلكه صحبت اين بود كه در مجموعه برداشت هاي وزارت اطلاعات و جمع بندي كه از نظر سنجي دستگاه هاي مختلف دارند، اين است كه رابطه توجيهي دولت با جامعه مختل است و مردم درجريان واقعيت مربوط به دولت نيستند.
وي افزود: اين حرف درستي است و ما دراين زمينه برنامه اي طراحي كرده ايم كه در دولت مطرح خواهد شد.
خاتمي با بيان اين كه صدا و سيما اثر گذار ترين رسانه موجود است، گفت : اميدوارم در آينده بتوانم همكاري هاي بهتري (با صدا و سيما ) داشته باشيم تا آنچه مربوط به دولت است راحت تر و ارزان تر در اختيار دولت قرار گيرد.
خاتمي با بيان اينكه در اين موضوع تنها ميزان پخش برنامه ها مهم نيست، بلكه نحوه ارايه آن مهم است، گفت : آيا آنچه نشان داده مي شود بزرگ نمايي نقاط ضعف است يا نقاط قوت يا اينكه مساله واقعي بيان مي شود، بالاخره معتقدم كه بايد برنامه تبليغاتي به "آن صورت لازم نداشته ايم و از طرف ديگر انتقاد فراوان بوده است.
وي افزود: به عنوان نمونه اخبار نماز جمعه هفته گذشته را ببنيد كه چگونه يك دفعه هجمه عجيبي به دولت مي شود و گراني را مطرح مي كند چنانكه انگار گراني تازه آمده و يك چيز فوق العاده و عظيمي است.
خاتمي تصريح كرد : گراني چيز فوق العاده اي نيست و در همان حد قابل انتظار بوده است.
رئيس جمهوري با بيان اين كه مسايل چنان مطرح مي شود كه گويا تنها دولت عامل گراني ها بوده است، گفت : معتقدم تبليغات بايد واقع بينانه باشد تا مردم مايوس نشوند و نقاط ضعف هم مشخص شود.
رئيس جمهوري گفت : به دوستان خود هم گفته ام كه توقع نداشته باشند كه هر آنچه گفته مي شود نقاط قوت دولت باشد اما چه بهتر كه ما خودمان بتوانيم نقاط ضعف خود را به مردم بگوييم و رابطه اعتماد و صداقت برقرار مي شود.
رئيس جمهوري در پاسخ به سوالي مبني بر اظهارات بوش و كري در مورد فعاليت هاي هسته اي ايران، گفت : ترديدي ندارم كه آقاي كري و آقاي بوش و به طور كلي سياست آمريكا محروم كردن ايران از حق طبيعي خود يعني فرآيند و غني سازي اورانيوم براي سوخت هسته اي است.
وي افزود: اين چيزي است كه ما به هيچ وجه نمي پذيريم و اگر دردنيا جايي هست كه نگران افزايش سلاح هاي هسته اي است ما با او همدل هستيم وهمكاري مي كنيم اما چه آقاي كري و چه آقاي بوش اگر تصور كنند كه ميتوانند ايران را از حق مسلم خود كه اكنون با غرور ملي ما توام شد و حاصل كار نيروهاي ما در فضاي تحريم و محدوديت بوده است، اشتباه مي كنند.
وي با بيان اينكه قطعا آن ها متوجه اشتباه خود خواهند شد، گفت : ما انتظار نداريم كه آمريكا حق ما را به رسميت بشناسد، بنابراين ما با بدبيني با كل سياست هاي آمريكا برخورد مي كنيم، چرا كه هيچ چيز قابل اطمينان از آمريكا نديده ام.
خاتمي با بيان اينكه اميدوارم آمريكا از سياست ها و روش هاي توسعه طلبانه خود در عراق درس گرفته باشد و روش معقول تري كه هم به نفع مصالح آمريكا باشد وهم براي صلح و آرامش بين الملي مفيد باشد را در پيش بگيرد، افزود : آمريكا قدرت بزرگي است و اگر براساس منطق و عدالت رفتار كند، جهان سود زيادي مي برد و مصالح دراز مدت آمريكا هم تامين مي شود.
خاتمي تصريح كرد : اميدوارم هزينه هاي كه دولت آمريكا به خاطر سياست هاي جنگ طلبانه و يك جانبه گرايي برخودشان ملت شان و جامعه بشري تحميل كرده اند و آن ها را به خود بياورد و روش منطقي تر و منصفانه تر را در پيش بگيرند .
رئيس جمهوري در پاسخ به سوالي در مورد ديدارهايش با وزير راه سابق با تاكيد بر اينكه عدم حضور در جلسه به معني بي اعتنايي به خرم نبوده است ،گفت : وقت ما به گونه بود كه بالاخره توانستيم روز گذشته با هم صحبت كنيم.
وي افزود : خرم از دوستان خوب ماست و مطمئنم كه تاريخ قضاوت خواهد كرد كه خرم يكي از مديران قوي جمهوري اسلامي بوده است در عين حالي كه بنده به مجلس و حقوق آن احترام مي گذارم .
رئيس جمهوري در خصوص سفر هيات ايراني به وين براي ادامه مذاكرات هسته اي با سه كشور اروپايي، گفت : مي خواهيم ببنيم كه آن ها در مورد آنچه از روزنامه ها و راديوها شنيده ايم چه مي گويند و اميدواريم بتوانيم با تفاهم و منطق كار را پيش ببريم .
خاتمي گفت : ما براي تامين سوخت توليد 7 هزار يا 10 هزار مگاوات برق اتمي نمي توانيم چشم به ديگراني داشته باشيم كه هر آن ممكن است به خاطر يك فشار سياسي آن را به ما ندهند و ميلياردها دلار سرمايه گذاري ما را از بين ببرند.
وي افزود: ما اگر بخواهيم كارخانه هسته اي داشته باشيم بايد بتوانيم سوخت هسته اي داشته باشيم كه تكنولوژي خاصي خود را دارد .
خاتمي تصريح كرد : پس از اين مرحله يك تكنولوژي پيچيده و يك سرمايه گذاري عظيم براي رسيدن به بمب اتمي لازم است كه نه ما دلمان مي خواهد اين كار را بكنيم و نه اصلا در دكترين ما قرار دارد.
وي افزود :آنچه ما مي خواهيم اين است كه حق ما را از نظر تكنولوژي تكنيك و علم تا مرحله اي كه بتوانيم اورانيوم غني شده براي سوخت توليد كنيم به رسميت بشناسند.
خاتمي تصريح كرد : حتي در توليد اين سوخت با مشاركت و حضور ديگران به صورتي كه كاملا اطمينان بخشي باشد، حاضر به همكاري با دنيا هستيم.
وي افزود : اگر منظور اروپايي ها اين است كه ما تكنولوژي هسته اي داشته باشيم، يعني ما بايد بتوانيم اورانيوم غني كنيم، اما اگر بگويند شما حق داريد انرژي هسته اي داشته باشيد يعني اين كه شما نمي توانيد تكنولوژي را داشته باشيد.
خاتمي در خصوص مدت تعليق غني سازي نيز اظهار داشت : اكنون ما در مساله تعليق مشكل اساسي نداريم اما آن ها از ما خواهش كردند كه غني سازي را به حالت تعليق در آوريم ما به صورت داوطلبانه اين كار را كرديم.
وي افزود : پس از كارشكني اروپا ما قطعه سازي و مونتاژ را شروع كرديم، اما غني سازي را شروع نكرديم بنابراين هنوز هم تعليق وجود دارد اما آن ها تعليق كامل مي خواهند.
رئيس جمهوري در مورد سرنوشت فرودگاه امام با بيان اين كه اين موضوع را در جلسه امروز هيات وزيران مطرح شد، گفت : تاخير در افتتاح فرودگاه ميليارد ها تومان هزينه دارد و كار صورت گرفته هم كار بدي بود.
وي افزود: قرار شد جناب آقاي بناب سرپرست راه و ترابري هفته آينده گزارشي از كار بدهند و اميدوارم كه بتوانيم به هر قيمتي كه است فرودگاه راه راه اندازي كنيم .
رئيس جمهوري گفت: در حادثه پاكدشت بنده حاضر به استعفا بودم ولو اينكه در اين زمينه مقصر نبودم.


تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خاتمي كه در پاسخ به سوالي در خصوصي علت عدم بركناري مسئولين اصلي رده بالاي كشور در مواقع بروز حوادث نظير حادثه پاكدشت گفت: حداقل بايد در حوادث اين چنيني براي هم دلي با مردم، بعضي از مسئولان بايد بركنار شوند.
وي با بيان اين كه خوشبختانه در اين زمينه اقدام خوبي شده، گفت: نيروي انتظامي و قوه قضائيه با تعدادي از مسئولان خود برخورد كرد و بنده نيز خدمت جناب آقاي موسوي لاري گفته‌‏ام كه وزارت كشور علي رغم اين كه مقصر نبوده است، اما چون در حيطه مسئوليت آن ها چنين اتفاقي افتاده است براي اداي احترام به مردم كساني را جا به جا يا بركنار كنند كار درستي است.
وي افزود: اگر در اين مورد نيازي به پرداخت ديه باشد، دولت آن را پرداخت خواهد كرد.
رئيس جمهوري در مورد پيشنهادات جديد اروپا، گفت: ما هنوز چيزي از اروپايي ها دريافت نكرده ايم اما شنيده ايم كه پيشنهادتي دارند هم چنانچه ما نيز چهار ماه پيش جدول پيشنهادات متقابل خود را ارائه كرديم كه البته بحث زيادي روي آن شد.
وي افزود: ما منتظر مي مانيم تا ببنيم اروپايي ها چه مي گويند و آيا خواسته هايشان در چارچوب مصالح يا امكانات ماست يا نه و بعد از آن نتيجه كار را اعلام خواهيم كرد.
وي در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه آيا رئيس جمهور روسيه نيز در وين حضور خواهد داشت، گفت: سفر آقاي پوتين از مدت ها قبل مطرح بوده است و اگر ايشان هم سفر نكنند، بنده ،نمايندگانم و آقاي روحاني دوستاني مثل آقاي پوتين را در جريان مسائل هسته اي قرار مي دهيم.
وي افزود: ما با روسيه و كشورهاي غير متعهد دائما در حال تبادل نظر هستيم ومذاكره با آقاي پوتين و اين كشورها مي تواند تاثيرات مختلف در حوزه هاي گوناگون داشته باشد.

دنبالک:
http://akhbar.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/13315

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'خاتمي: عدم حضور موسوي در انتخابات، به معناي شكست اصلاحات نيست، در حادثه پاكدشت آماده استعفا بودم، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016