دوشنبه 2 آذر 1383

زيباكلام: رييس‌جمهور آينده يا لاريجاني يا حدادعادل خواهد بود، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي

صادق زيباكلام ‌با بيان اينكه در انتخابات آينده رياست‌جمهوري، محافظه‌كاران راي‌ مي‌آورند گفت كه اين افراد احتمالا لاريجاني يا حداد عادل خواهند بود.

به گزارش ايسنا، دكتر صادق زيباكلام كه در دانشكده‌ي الهيات دانشگاه تهران سخن مي‌گفت، به بررسي جايگاه رياست‌جمهوري از منظرهاي مختلف پراخت، همچنين به اختلاف‌نظرهايي كه در تعريف مفهوم توسعه‌ي سياسي موجود دارد اشاره كرد و گفت: مولفه‌هاي مختلفي را مي‌توان در بحث توسعه‌ي سياسي مطرح كرد كه تعدد احزاب و نبود زنداني سياسي از اين مولفه‌ها به شمار مي‌آيد.

وي ميزان فاصله‌ي بين رهبري سياسي جامعه و سطوح ديگر را مولفه‌اي در تضمين سطح توسعه‌يافتگي يك جامعه برشمرد و با يادآوري جايگاه مجلس در دوران حكومت رضاشاه و محمدرضا شاه كه بيشتر به قول خود مجري منويات ملوكانه بودند، گفت: اگر فاصله‌ي بين راس نظام و ديگر رده‌ها، مبنايي براي تعيين توسعه‌ي سياسي باشد نمي‌توانيم رژيم سابق را حكومتي توسعه‌يافته بدانيم.

اين مدرس دانشگاه در ادامه با بيان اين‌كه براي انتخابات رياست‌جمهوري آينده اين‌كه چه كسي انتخاب مي‌شود، مهم است، اظهار داشت كه سوال اساسي‌تري نيز وجود دارد و آن اين است كه چه جايگاهي را براي رييس‌جمهور قائليم.

زيباكلام با طرح اين سوال كه آيا رييس‌جمهور هم بايد در كنار دو قوه‌ي ديگر در يك سطح قرار بگيرد؟ گفت: معتقدم مستقل از بحث‌هاي جناحي بحث كلي‌تري نيز وجود دارد كه به ميزان توجه ما به مقوله‌ي توسعه‌ي سياسي بازمي‌گردد.

وي با اظهار تاسف از روندي كه بيشتر انتخابات آينده را از منظر افراد و جناح‌ها مورد بررسي قرار مي‌دهد، اظهار داشت: در اين روند در مورد مقوله‌ي توسعه‌ي سياسي و نسبت سطوح مختلف نظام با جايگاه رييس‌جمهور بحث نمي‌شود.

اين مدرس دانشگاه در پاسخ به سوالي درباره‌ي نظريه‌ي حاكميت دوگانه اظهار داشت كه قضاوت و معنا كردن جملات ديگران دشوار است و وي متوجه آنچه برخي درباره‌ي رده‌هاي سياسي مي‌گويند، نمي‌شود.

زيباكلام در ادامه درباره‌ي نظام سياسي ايران نيز اظهار داشت كه در اين زمينه نيز بر حسب اين‌كه از چه كسي سوال كنيم اظهارنظرها متفاوت است، همچنين مهم، سمتي است كه در آن جهت حركت مي‌كنيم.

وي در ادامه‌ي اظهاراتش با بيان اين‌كه عدم همراهي مردم با يك نظام مشكل خاصي را به وجود نمي‌آورد، اما در اين حالت ديگر آن نظام نخواهد توانست بگويد من مشروعيت دارم، افزود: هر نظامي كه مسوولان آن منتخب مردم هستند، مشروعيت دارد اما نظامي كه اين حالت را نداشته باشد، به هر ميزان كه موفق باشد مشروعيت ندارد.

زيباكلام در ادامه شوراي نگهبان را يك نماد و شاخص برشمرد و با يادآوري نوع جواب اين شورا به اعتراض ردصلاحيت‌شدگان مجلس هفتم، اظهار داشت: به موازات افزايش روزافزون قدرت شوراي نگهبان اتفاق ديگري نيز در شرف وقوع است و آن اين است كه چند سال قبل وقتي فردي ردصلاحيت مي‌شد، سر خود را به زير مي‌انداخت اما امروز افراد به ردصلاحيت خود افتخار مي‌كنند.

زيباكلام در پيش‌بيني نتيجه‌ي انتخابات رياست‌جمهوري نهم نيز اظهار داشت: محافظه‌كاران در اين انتخابات قوه‌ي مجريه را نيز در اختيار مي‌گيرند و احتمال اين‌كه از اصلاح‌طلبان فردي به صورت جدي نامزد شود و مردم به او اقبال نشان دهند خيلي كم است. لذا محافظه‌كاران روي اين مساله حساب مي‌كنند؛ تجربه‌ي انتخابات شوراها نشان داده حتي در صورت اجماع اصلاح‌طلبان بر يك كانديداي واحد مثل معين، كسي به او راي نمي‌دهد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي ادامه داد: اما در صورتي كه حتي نامزد اصلاح‌طلبان راي بياورد، اين‌قدر مانع در پيش رو دارد كه نمي‌تواند كاري از پيش ببرد.

زيباكلام هم‌چنين اظهار داشت: مشكل محافظه‌كاران در اين مقطع زماني هاشمي است. اما به واسطه‌ي موانع پيش روي رييس‌جمهور آينده به احتمال خيلي زياد، در اين شرايط هاشمي نمي‌آيد و رييس‌جمهور يا لاريجاني يا حدادعادل خواهد بود. اما بايد اميدوار باشيم معتدل‌هاي جناح راست در عرصه‌ي قدرت حاضر شوند، زيرا در صورت حاكميت جريانهاي تندرو و راديكال اين جناح در رأس آنها، روزنه‌ي اميدي مشاهده نمي‌شود.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/14697

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'زيباكلام: رييس‌جمهور آينده يا لاريجاني يا حدادعادل خواهد بود، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016